• 3
  • 4
2019-09-21, 11:09
Medlem
mickedansks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Kan dom frysa fastän ärendet är hos KFM?

Skulle nog påstå det är mer vanligt att dom gör det än att dom inte gör det - om man bara tar dialogen.

Fick också erbjudanden om att betala in den ursprungliga skulden så strök dom räntan osv men det var i samband med finanskrisen, dom kanske behövde få in lite flow då. Vid den tidspunkten låg ärendet dock ”bara” hos inkasso. Och dom skulle ha allt på ett bräde så det gick ikke, men det händer absolut!

Har fått lära mig att det första man ska göra när man får kravbrev är att bestrida detta och behära in underlaget för skulden. Drog på mig 10.000 norska i skuld när jag var där tidigt 2000 tal, åkte hem o tänkte inte mer på det. 4 år senare fick jag kravbrev från ett svenskt inkasso, intrum tror jag det var. Bestred det o bad om underlaget - 2 veckor senare fick jag brev att skulden var avskriven.

Nog svårare med svenska skulder men du får inget påslag för att bestrida det så det kan man lika bra göra. Förstår om det tåget gått för TS men till alla andra kan det vara värt o prova!
Citera
2019-09-23, 10:12
Medlem
KFM föreslog att jag kontaktade alla företag där jag har skulder och pratade med dom ifall det fanns möjligheter att sänka räntan eller kreditera hela skulden. Tror ni att det kan vara rätt väg att vandra? Om ja, hur lägger man upp ett sådant samtal till företagen? Dom sa också att en skuldsanering absolut kan godkännas, men att det är svårt att säga på rak arm. Klarar man av att fylla i en sådan själv eller bör man kontakta någon ekonomisk rådgivare hos kommunen?
Citera
2019-09-23, 22:04
Medlem
Kontakta skuldo budgetrådgivningen på kommunen. Betydligt enklare att få in alla skulder och hur mycket dom e på, dom kan det.
Citera
2019-10-15, 21:51
Medlem
Men alltså. Kan ett inkassobolag med skuld hos KFM frysa räntan och sedan fortsätter jag betala gentemot KFM, eller är det ett måste att inkassobolaget får pengar direkt från mig och att skulden ”tas tillbaka” från KFM? Om ni förstår vad jag menar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in