2019-09-19, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie34Louise
Hade en kollega på 50+ som satt i exakt den sittsen utan att fatta det.
Betalade och betalade men skulden bara ökade.

Han frågade mig hur en skuld kan öka då han varje månad betalar av den.
Jag frågade lite försiktigt hur det såg ut med räntan.
Ränta? säger han och ser ut som
Då tog jag min kaffekopp och gick in.

Ts!
Skärpning och sedan tar du och sätter dig in i ALLT som finns gällande skulder. Särskilt räntor
och hur mycket av och vad dina 8000kr faktiskt går till.
Sedan gör du ALLT i din makt för att så fort som möjligt skaffa pengar till skulden
och betalar av den så fort det går.

Hoppas det löser sig.
lycka till!

Ja, men jag är inte efterbliven. Jag förstår. Men även om jag vet om räntan så kvarstår faktumet att skulden är hög, räntan likaså och jag inte kan betala in mer per månad. Kan inte göra någonting åt räntan.
Citera
2019-09-19, 13:05
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Absolut. Men vad ska man göra, konstatera att läget är som det är och sen bara betala för att skulden inte ska rinna iväg fullständigt?

Du har liksom inte så mycket val om du inte råkar komma över mer pengar.
Citera
2019-09-19, 13:10
Medlem
Citat:
Absolut. Men vad ska man göra, konstatera att läget är som det är och sen bara betala för att skulden inte ska rinna iväg fullständigt?
Bästa vore om du kunde få en lån och betala alla andra direkt kanske från familj ??

Låter inte bra att bara kasta 8000 på ränta varje månad 🙄
Citera
2019-09-19, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Någon får rätta mig om jag har fel, men skulder som gått till KF ökar inte utan blir frysta. Annars hade det varit totalt omöjligt att bli av med ex vis sms-lån som har skyhög ränta.

Till TS

Du får ringa KF och ta reda på detaljerna, imponerande att se hur du är beredd att kämpa hoppas det löser sig för dig även om det blir några tuffa år.

Skulderna fryses inte utan räntan tickar på tills skulden är betald.... Vill du ha fryst ränta så måste du kontakta inkassobolaget/fordringsägaren som ursprungligen äger skulden för en överenskommelse...
Citera
2019-09-19, 14:28
Medlem
Scrip7s avatar
Beroende på hur din övriga situation ser ut med hur välbetalt jobb du har, om du äger bostad och/eller fordon så hade jag försökt att få ihop lånen till att bli ett enda lån. Kan du inte detta så prata med Kronofogden om var pengarna går någonstans från din lön. Om det bara är räntorna som betalas eller om det går till att betala av något av lånen också, och i såna fall vilket lån betalas det på?

När det är gjort så försök att vara så sparsam som möjligt varje månad och använd extra pengar för att betala av de lån med högst ränta. Nu har du smslån och de kan ha sjukt hög ränta och de måste försvinna så snabbt som möjligt.
Citera
2019-09-19, 16:26
Medlem
Sebastianos avatar
I Norge är det vanligt att frysa räntan för att motivera folk som inte betalt sina skulder på länge att faktiskt betala

Det är infneitng ni kan förhandla till er här eller
Citera
2019-09-20, 09:05
Medlem
Citat:
Ja, men jag är inte efterbliven. Jag förstår. Men även om jag vet om räntan så kvarstår faktumet att skulden är hög, räntan likaså och jag inte kan betala in mer per månad. Kan inte göra någonting åt räntan.

Det var inte min mening att du skulle ta det så, tror naturligtvis inte du är efterbliven
men du har hamnat i den sitts du gör av en anledning?
Jag utgick från att det rörde sig om okunskap gällande lån och räntor då du pratar
om ganska självklara saker, ber om ursäkt för detta.

Men ja du sitter illa till utan att tveka.
Detta är ju lite av tanken, att mjölka dig tills du sitter på hemmet..
Såg att du fått fler tipps och jag får önska dig och din ekonomi lyckatill.
Mvh
Citera
2019-09-20, 10:19
Medlem
Skulden har ökat hos KFM med 1000:- bara sedan i måndags. Tickar på hela tiden.
Citera
2019-09-20, 13:07
Medlem
mickedansks avatar
hör av dig fodringsägarna och hör om dom kan frysa räntan så du har en chans att betala av det. dom flesta är faktiskt medgörligare än vad man tror....
Citera
2019-09-20, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickedansk
hör av dig fodringsägarna och hör om dom kan frysa räntan så du har en chans att betala av det. dom flesta är faktiskt medgörligare än vad man tror....

Kan dom frysa fastän ärendet är hos KFM?
Citera
2019-09-20, 13:42
Medlem
Citat:
Kan dom frysa fastän ärendet är hos KFM?
Svar ja. Vet en som förhandlade om en skuld på 540k till 370k om man pytsade in rubbet på en gång. Så nog finns det utrymme för förhandling. Men då ska man ha möjlighet att hitta de pengarna, nån rik släkting eller nåt.
Citera
2019-09-21, 10:14
Medlem
Det är ju lite synd att du lyssnat på Fogden. Jag tror du hade tjänat på att först försöka betala av de lån som har högst ränta. När de väl kommit till Fogden vet jag inte hur det fördelas, men jag tror inte du kan styra det.

Det finns visst utrymme i räntelagen att få ockerränta justerad, men det verkar inte riktigt tillämpas i praktiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in