• 3
  • 4
2019-09-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thor-swe
Nej inte i praktiken. Dessutom får du ha 20 kg krut i färdig ammunition. 70000 patroner är ingen begränsning.som har någon betydelse.

Att du tycker att den är obetydlig ändrar inte på att det är en begränsning..
Citera
2019-09-20, 14:43
Medlem
WaffenJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IDontCareOk
Vill ha vapenlicens så jag kan köpa vapen lagligt. Problemet är att jag har ingen jaktlicens, jagar inte (funderar inte på att göra det heller). Jag skjuter inte pistolskytte och vill inte göra det heller.

Jag vill ha vapen (pistol) för självförsvar men även för att jag gillar vapen.

Hur får man vapenlicens, nån som vet om man kan få äga vapen för självförsvar?

Det lättaste verkar vara om du skaffar jaktlicens och köper ett par gevär. Håller med om att skytteklubbar och femårslicenser är ett gissel.
Citera
2019-09-20, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaffenJanne
Det lättaste verkar vara om du skaffar jaktlicens och köper ett par gevär. Håller med om att skytteklubbar och femårslicenser är ett gissel.
Gevär är bra för home defense. Men om skiten träffar fläkten på riktigt så är det rätt bra att ha licens på en grovpistol redan. Och skiten kan träffa fläkten på betydligt kortare tid, än den tid som behöver investeras för att skaffa licens för pistol. Dessutom är pistolskytte en fantastiskt trevlig sport. Och man kan lära sina barn att skjuta också, de lär behöva det mer än oss som börjar bli till åren.
Citera
2019-09-20, 17:49
Medlem
Citat:
Vill ha vapenlicens så jag kan köpa vapen lagligt. Problemet är att jag har ingen jaktlicens, jagar inte (funderar inte på att göra det heller). Jag skjuter inte pistolskytte och vill inte göra det heller.

Jag vill ha vapen (pistol) för självförsvar men även för att jag gillar vapen.

Hur får man vapenlicens, nån som vet om man kan få äga vapen för självförsvar?

Du vill ha vapenlicens , men vill inte ta vapenlicens på dom enda sätten man kan göra det på förutom samlarlicens ..
Det är nog körd för dig då
Citera
2019-09-21, 14:29
Medlem
IDontCareOks avatar
Tack för alla svar!

Har ingen lust att ta jägarexamen just nu och inte heller att gå med i en skytteklubb.
Jag köper en licensfri revolver.
Citera
2019-09-21, 18:01
Medlem
Florian-Geyers avatar
Citat:
Tack för alla svar!

Har ingen lust att ta jägarexamen just nu och inte heller att gå med i en skytteklubb.
Jag köper en licensfri revolver.

Planerar du att köpa en svartkruts revolver?
Citera
2019-09-21, 21:27
Medlem
Blir kul sen när du ska köpa riktigt svartkrut. Gör du eget kommer du väll spränga pistolen när du testar den.
Citera
2019-09-23, 17:32
Medlem
Slakteriets avatar
Vad händer om man använder sitt jakt vapen i själv försvar? 🤔
Citera
2019-09-23, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slakteriet
Vad händer om man använder sitt jakt vapen i själv försvar? 🤔

Hemma? Inte så mycket.

Ute på stan? Enorma problem.

Och sluta särstava, ditt sär.
Citera
2019-09-23, 21:27
Medlem
Slakteriets avatar
Räknas det inte som ett brott ifall jag skjuter någon hemma?
Jag har ju ändå tagit mig tid att öppna mitt skåp, laddat bössan och sedan skjutit.

Fast man kan ha ett olagligt vapen hemma som man kan plantera ute på brottsplatsen i efterhand så det ser ut som självförsvar 😀
Citera
2019-09-23, 22:07
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slakteriet
Räknas det inte som ett brott ifall jag skjuter någon hemma?
Jag har ju ändå tagit mig tid att öppna mitt skåp, laddat bössan och sedan skjutit.

Fast man kan ha ett olagligt vapen hemma som man kan plantera ute på brottsplatsen i efterhand så det ser ut som självförsvar 😀

Det är en viss skillnad i om det är en kriminell djävulsdyrkar-pedofil, som är känd för att rånbögmörda sina offer som håller på att bryta sig in, och om det kommer en valarbetare för socialdemokraterna och knackar på.
Citera
2019-09-24, 17:09
Medlem
BuckshotBills avatar
Köp cowboypickadoll. Bra smet, cool rök och licensfritt. Verkar roligt och har skyhög retrocool faktor. Kostar över 20 000 dock och så måste du nog lära dig handladda och inte skjuta så mycket om du inte älskar vapenvård.
http://www.licensfritt.se/new%20page%200-19/index.html
Senast redigerad av BuckshotBill 2019-09-24 kl. 17:12.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in