2019-09-18, 20:41
Medlem
Stockholm direkt: M tog ner offentlig ”Marx-konst”
Det var för ett par veckor sedan som kommunhusets vaktmästare ihop med kommunens konstansvariga tog ner konstverket "I Amelins anda" från väggen vid åhörarläktaren i Järfällasalen, där fullmäktige brukar sammanträda.

Detta efter ett beslut från Moderaterna. Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande, berättar att hon under sina år som kommunpolitiker fått frågor om konstverket från besökare, liksom att hon personligen reagerat på innehållet.

– Många har tittat på det här verket och sett det som en hyllning till Karl Marx. Man har sett det som ett konstverk i antidemokratisk anda.

Bo Leinerdal (V), gruppledare för Vänsterpartiet i Järfälla ... – Jag får dåliga vibrationer av det här, oberoende av skäl så är det oanständigt. Den konstnärliga friheten och oberoendet ska inte politiska partier lägga sig i ... Att ge order om att plocka ner en viss tavla, det känns obehagligt

All heder åt rakryggade Emma Feldman!

Vad säger ni om detta?

Rimligt att vänstervinklad "konst" tas ner?

Är Bo Leinerdal ärlig? Vad än för konst Emma Feldman sätter upp på väggen, kommer Bo Leinerdal inte kräva att det tas ner?
Citera
2019-09-18, 21:49
Medlem
För mig väger "åsiktsfriheten" alltid tyngre än vad jag ser som censur., som i detta fall. Gillar man inte Marx, Ayn Rand, Edmund Burke eller egentligen vilken individ/grupp/ideologi som helst som representerar en viss övertygelse om något, oavsett vad det är, så är det bästa för samhället om vi alla begränsar oss till att enbart uttrycka våra åsikt om konstuttrycket och bland annat slutar med att t.ex. lobba för att det ska tas bort. Någon kommer alltid bli kränkt och det måste man bara acceptera, tråkigt nog. Att ta bort det "obekväma" är en s.k. slippery slope och leder alltid till olika grader av förtryck.

Vi som samhälle måste också sträva efter att alla ska kunna ha samma möjligheter och samma tillgång till samma plattformer som alla andra. I dagsläget så får inte alla samma plats. Jag vet att det är en naiv utopi som aldrig kommer att uppfyllas men lika viktigt att sträva efter ändå.

Det är mina 5 cent.
Citera
2019-09-18, 21:56
Medlem
EnGodForlorares avatar
Tror det finns en tråd om detta fenomen... (FB) Varför blir högern kränkt av allt?

Nej, jag kan inte begripa varför en abstrakt målning som inte föreställer någonting kan reta upp moderater så. Jag fattar inte alls vad tavlan har med marxism att göra.
Citera
2019-09-19, 01:00
Det beror på budskapet konsten sänder ut, man ska inte hylla massmördare och anti-demokratiska rörelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in