Citat:
Ursprungligen postat av
IpswichEdinburgh
Hej.
Tidigare i år gick min pappa bort och jag och min bror ska nu sälja hans hus, det kommer resultera att jag och min bror inom en snar framtid kommer få drygt 3miljoner kronor vardera.
Problemet är som så att jag aldrig har jobbat, att jag har skulder på cirka 200kkr, att jag aldrig haft mer än 30kkr på en gång och att jag är jävligt dålig med pengar, bor i hyresrätt.
Hur fan ska jag göra för att inte bränna skiten på en gång?
Tala med din bank och be om ett möte med en personlig rådgivare. Med så mycket pengar är det värt mycket att få hjälp med hur du ska planera din framtid. Lyd också råden du får på banken. Berätta helst för rådgivaren att du är "dålig med pengar". Läs gärna böcker om privatekonomi.
En bostad är annars det bästa grundtipset på vad du bör lägga pengar på. Är du händig så köp ett hus istället för en lägenhet. Fast det beror förstås på var i landet du befinner dig och vad fastighetspriserna är där du är eller vill bo.
Undvik fällan att "sätta guldkant på tillvaron" tills du har ett fast jobb. Skit i resor, fester och att impa på brudar och kompisar. Visst, det kan ge trevliga minnen men kom ihåg att minnen kan man inte leva på. Istället får du ångest när pengarna är slut.
Lycka till!