Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-09-17, 17:09
Medlem
IpswichEdinburghs avatar
Hej.

Tidigare i år gick min pappa bort och jag och min bror ska nu sälja hans hus, det kommer resultera att jag och min bror inom en snar framtid kommer få drygt 3miljoner kronor vardera.

Problemet är som så att jag aldrig har jobbat, att jag har skulder på cirka 200kkr, att jag aldrig haft mer än 30kkr på en gång och att jag är jävligt dålig med pengar, bor i hyresrätt.

Hur fan ska jag göra för att inte bränna skiten på en gång?
Citera
2019-09-17, 17:17
Medlem
DoggingDoriss avatar
Betala dina skulder och köp en bostad. Då lever du billigt och pengarna finns kvar i bostaden.
Citera
2019-09-17, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IpswichEdinburgh
Hej.

Tidigare i år gick min pappa bort och jag och min bror ska nu sälja hans hus, det kommer resultera att jag och min bror inom en snar framtid kommer få drygt 3miljoner kronor vardera.

Problemet är som så att jag aldrig har jobbat, att jag har skulder på cirka 200kkr, att jag aldrig haft mer än 30kkr på en gång och att jag är jävligt dålig med pengar, bor i hyresrätt.

betala hyror ett år framöver
betala alla skulder
planera inköp och lägg undan pengar.

Får du ett infall att bilda familj en dag så kommer dom pengarna att vara ovärderliga. vifta inte med pengar och berätta inte för löst folk om dina pengar.
Citera
2019-09-17, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DoggingDoris
Betala dina skulder och köp en bostad. Då lever du billigt och pengarna finns kvar i bostaden.

köp inte bostad utan behåll din hyresrätt TS.
Citera
Medlem
Börja med att betala av dina skulder så att du åtminstone är skuldfri även om du skulle bränna upp resten.

Ett sätt att binda upp pengarna så att man inte kommer åt att använda dem är att investera dem i ett boende. Då du är ung och inte så erfaren så känns en bostadsrätt enklare än en villa.
Citera
Medlem
Hur ser din ekonomi ut som helhet?
Var kommer skulderna ifrån och vad har dom för ränta?
Vad betalar du i hyra, skulle du tjäna på att byta till bostadsrätt?
Citera
2019-09-17, 17:36
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Hej.

Tala med din bank och be om ett möte med en personlig rådgivare. Med så mycket pengar är det värt mycket att få hjälp med hur du ska planera din framtid. Lyd också råden du får på banken. Berätta helst för rådgivaren att du är "dålig med pengar". Läs gärna böcker om privatekonomi.

En bostad är annars det bästa grundtipset på vad du bör lägga pengar på. Är du händig så köp ett hus istället för en lägenhet. Fast det beror förstås på var i landet du befinner dig och vad fastighetspriserna är där du är eller vill bo.

Undvik fällan att "sätta guldkant på tillvaron" tills du har ett fast jobb. Skit i resor, fester och att impa på brudar och kompisar. Visst, det kan ge trevliga minnen men kom ihåg att minnen kan man inte leva på. Istället får du ångest när pengarna är slut.

Lycka till!
Citera
2019-09-17, 18:21
Medlem
HC47s avatar
Pratar vi tre miljoner efter skatt? I så fall skulle jag nog betala av skulder (som andra nämnt), spara i lite aktiefonder och garantifonder, och dylikt. Annars kan man ju med den summan få en ganska trevlig ränta om man låser pengarna under ett par år. Så går det ingen nöd på dig så är det en bra idé.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vilka hus är värda 6 miljoner ?
Många.
Citera
2019-09-17, 18:26
Medlem
Stones avatar
Här har du världens chans och du beklagar dig att du är dålig med pengar. Skaffa en förmyndare då.
Citera
2019-09-17, 18:28
Medlem
NovaOculuss avatar
betala alla skulder, köp bostad och håll verkligen käften, ingen bör veta om dina pengar
Citera
2019-09-17, 18:48
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Hej.

Betala av lånen.
Placera pengarna i en kapitalförsäkring. Kvittera ut 10 000 i månaden.
Citera
2019-09-17, 19:06
Medlem
CC75s avatar
Lås in delar av pengarna på olika konton med olika löptider. T ex 1 mnkr på 2 år. 500 tkr på ett år 500 tkr på 6 månader och kanske sista miljonen på 3 år. På så sätt kan du portionera ut ditt arv.

Det bästa är dock att du tar tag i ditt problem att inte kunna hantera pengar. Lägg lite pengar på att få hjälp och stöd. Det är troligen den bästa inventeringen du kan göra.

// CC
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in