• 1
  • 2
2019-09-17, 13:53
Medlem
För drygt en vecka sedan kunde jag inte klicka med musen helt plötsligt så startade om datorn. Datorn uppdaterade och trodde det berodde på det. Då fungerade det att vänsterklicka men inte högerklicka. Fungerade tillfälligt tänkte jag. Fram till igår då det helt plötsligt igen inte gick att klicka alls. Musen har alltid gått att röra och lyser. Så jag startade om datorn och sedan dess har man vänsterklickat så har den högerklickat och har man högerklickat händer inget. Satte in en annan mus jag har men aldrig använt. Den lyser men inget mer händer. Antar att drivrutinerna till den musen inte fungerar. Funderar om det är fel på datorn som är köpt begagnad sedan en månad eller om det är musen. Några tips innan man köper ny mus?
Citera
2019-09-17, 14:07
Medlem
P.O.Ws avatar
Testa med en tredje mus!
Citera
2019-09-17, 14:08
Medlem
Du ger ju väldigt mycket info krig programvara. Ska vi gissa?
Citera
2019-09-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.O.W
Testa med en tredje mus!

Har bara 2 hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du ger ju väldigt mycket info krig programvara. Ska vi gissa?

Windows 10 tror jag.
Citera
2019-09-17, 16:33
Medlem
PeterNosters avatar
Vad är det för dator. Laptop/Stationär?

...och vad är det för slags mus?

Med tråd till PS2-uttag?
Med tråd till USB-uttag?
Trådlös med mottagare i USB-uttag?
Inbyggd trådlös?
Citera
2019-09-17, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad är det för dator. Laptop/Stationär?

...och vad är det för slags mus?

Med tråd till PS2-uttag?
Med tråd till USB-uttag?
Trådlös med mottagare i USB-uttag?
Inbyggd trådlös?

Stationär HP dator.

Vet inte vad det är för mus, haft den liggande i ca 10 år, men någon för 300 kr ca.

Med tråd till USB-uttag.
Citera
2019-09-17, 16:58
Medlem
Jättekonstigt, tryckte controll+allt+delete på tangentbordet och nu funkar vänsterklicken men inte högerklicken.

Måste vara nåt med datorn? Kanske en inställning.
Senast redigerad av 400Ben 2019-09-17 kl. 17:03.
Citera
2019-09-17, 17:09
Medlem
Gått in på kontrollpanelen, sökt på mus och sedan valt "Ända musinställningar" för att se om jag kan få tillbaka högerklicken.
Citera
2019-09-17, 17:56
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Gått in på kontrollpanelen, sökt på mus och sedan valt "Ända musinställningar" för att se om jag kan få tillbaka högerklicken.

Starta om datorn bara
Citera
2019-09-17, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Starta om datorn bara

Gjort det men det hjälper inte.
Citera
2019-09-17, 20:59
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
För drygt en vecka sedan kunde jag inte klicka med musen helt plötsligt så startade om datorn. Datorn uppdaterade och trodde det berodde på det. Då fungerade det att vänsterklicka men inte högerklicka. Fungerade tillfälligt tänkte jag. Fram till igår då det helt plötsligt igen inte gick att klicka alls. Musen har alltid gått att röra och lyser. Så jag startade om datorn och sedan dess har man vänsterklickat så har den högerklickat och har man högerklickat händer inget. Satte in en annan mus jag har men aldrig använt. Den lyser men inget mer händer. Antar att drivrutinerna till den musen inte fungerar. Funderar om det är fel på datorn som är köpt begagnad sedan en månad eller om det är musen. Några tips innan man köper ny mus?
Har typ en standard mus från MS, det krånglar ibland typ markerar allt på sidan, mm mm. Felet är att det kommit in skit i musen och man får skruva isär den för rengöring av tex katthår och damm runt hjulet som sen kommer för nära ljussensorn och ger konstiga kommandon. Efter det funkar det okey igen... Okeyat fel personer på facebook just under perioder med skitig mus, mindre roligt.
Citera
2019-09-17, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Har typ en standard mus från MS, det krånglar ibland typ markerar allt på sidan, mm mm. Felet är att det kommit in skit i musen och man får skruva isär den för rengöring av tex katthår och damm runt hjulet som sen kommer för nära ljussensorn och ger konstiga kommandon. Efter det funkar det okey igen... Okeyat fel personer på facebook just under perioder med skitig mus, mindre roligt.

Låter inte så kul.

Jag googlade och det verkar vara systemfiler hos Windows 10 som kraschat.

Ibland försvinner funktionen att vänsterklicka för mig, kan inte högerklicka, då får jag trycka control+allt+del på tangentbordet och då funkar vänsterklicken igen. Väldigt märkligt.

Håller inte i längden.

Ska man plocka bort Windows 10?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här