2019-09-17, 17:54
Moderator
vhes avatar
Vad gäller mobiltelefoner så släpper väl Purism sin Linux-baserade telefon snart. https://puri.sm/

På datorfronten är det ju lätt. Linux eller BSD. Eller något annat av en uppsjö andra obskyra OS, men det är nog mest för fantaster :-)
Citera
2019-09-17, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
då har jag fått felaktiga uppgifter om samsung. och tizen är inte kopplat till google ? har de ett eget appsystem eller funkar det ?
Hade inte rekommenderat Tizen.

https://www.digitaltrends.com/mobile...e-exploits-os/
Citera
2019-09-17, 18:25
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420FourTwenty
Hade inte rekommenderat Tizen.

https://www.digitaltrends.com/mobile...e-exploits-os/

Jag sökte på skiten och har inte funnits till mobil på 3 år dessutom
Citera
2019-10-06, 12:29
Medlem
De alternativ som finns för Googlefri smartphone är:

1. Androidenhet som flashas med en ROM såsom LineageOS.
2. Androidenhet som flashas med Sailfish.

Sailfish kan man flasha in på en del Xperiamodeller från Sony. LineageOS och andra ROMar kan köras utan G-appar med Aptoide, F-Droid (endast FOSS-appar) m.fl butiker.

Det är lämpligt att välja en enhet med bra stöd från XDA-Developers. OnePlus är ett märke som är populärt där och som brukar vara lätta att flasha om.

Man måste komma ihåg att Googledelen (rättare sagt de delar man vanligtvis vill undvika när man kör Googlefritt) i Android består av proprietära Play Store och Play Services medan det man får när man flashar en ROM utan G-appar är AOSP, d.v.s ren open source.

Edit: Det finns ju även fickdatorer som alternativ som kan köra Linux. Kolla upp GPD Pocket.
Citera
2019-10-06, 15:12
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Man kan nödfallsbehålla Google-Android i en partition och ha dualboot med antingen Sailfish eller Debian Linux i en andra partition med någon av de här krabaterna

https://store.planetcom.co.uk/produc...o-communicator

https://store.planetcom.co.uk/collec...s/gemini-pda-1

Då får man också riktigt tangentbord (finns svenskt) och ingång för riktig mus också.
Citera
2019-10-06, 20:19
Medlem
Linux? Och ha kvar Gurgel fast med VPN.
Citera
2019-10-07, 11:53
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
jag vill undvika google till 100 procent. bra alternativa webbläsare finns juh.

är det ubuntu som gäller eller?

kan jag helt glömma tanken på smartphones? apple är inget alternativ, då blir jag hellre utan smartphone.

Nu har ju TS blivit avstängd, men för att svara på frågeställningen...

Microsoft ÄR alternativt om man vill undvika google så mycket det går..

Microsoft har en egen söktjänst som ingår som standard i Microsofts Icke googlifierade webbläsare EDGE!

Edge använde BING som sökmotor.. och är mest fristående från google…

Alla android enheter ÄR google.. Apples grejer har Google som förvald sökmotor..
kvar återstår Microsoft Windows med inbyggda EDGE (den rena EDGE Ej den chromofierade versionen)
Citera
2019-10-07, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Nu har ju TS blivit avstängd, men för att svara på frågeställningen...

Microsoft ÄR alternativt om man vill undvika google så mycket det går..

Microsoft har en egen söktjänst som ingår som standard i Microsofts Icke googlifierade webbläsare EDGE!

Edge använde BING som sökmotor.. och är mest fristående från google…

Alla android enheter ÄR google.. Apples grejer har Google som förvald sökmotor..
kvar återstår Microsoft Windows med inbyggda EDGE (den rena EDGE Ej den chromofierade versionen)

Nej, alla Androidenheter är inte Google (åtminstone inte om man med "Google" avser det som kallas G-appar). Om argumentet är "men Android är ett Google-operativsystem" kan jag lika gärna kalla Edge Chromium för en "Google-browser" eftersom den bygger på Chromium som är ett projekt lett av... Google.

Det går utmärkt bra att köra Android och samtidigt undvika Google då det som krävs är att man flashar en AOSP-baserad ROM och skippar G-apparna. LineageOS är ett exempel, Paranoid Android, Resurrection Remix etc är andra. Alla dessa projekt kan jämföras med t.ex Edge Chromium och övriga webbläsare som är baserade på det projektet.

Även om man kan diskutera Google och deras metoder får jag säga att open source-projekt därifrån är helt OK.

När det gäller små fickenheter är enda icke-proprietära alternativet Linux och då börjar vi röra oss mot GPD Pocket och liknande. Vill man ha Windows finns det, Ockel Sirius är ett exempel (och GPD Pocket). Men om det är en "smartphone" specifikt som eftersöks är Googlefritt Android en lösning för ja, det går att köra systemet utan Google på samma vis som Edge Chromium får sägas vara en Googlefri browser trots att den är baserad på ett Googleövervakat projekt.
Citera
2019-10-09, 11:57
Medlem
Oh-be-wans avatar
Snart kommer Ark OS om man vill liera sig med kineserna. Det är ett alternativ i alla fall, säg inom 6 månader.
Citera
2019-10-09, 21:19
Medlem
Firefox?
Citera
2019-12-07, 14:42
Medlem
Citat:
jag vill undvika google till 100 procent. bra alternativa webbläsare finns juh.

är det ubuntu som gäller eller?

kan jag helt glömma tanken på smartphones? apple är inget alternativ, då blir jag hellre utan smartphone.

Browser Yandex , och operativsystem kommer nästa år !
Citera
2019-12-09, 19:45
Medlem
Tryckallan74s avatar
Linux/bsd dist med Firefox eller TOR borde lösa dina problem, på smartphone sidan vette fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in