Citat:
Ursprungligen postat av
miikos
Avsändaren kan ha valt tilläggstjänsten "leverans till dörr". Då lämnas varubrev vid dörren om de inte får plats i lådan.
Edit:
https://www.apotea.se/frakt-och-leverans
Jo, Apotea nämner att det lämnas vid dörren om man inte är hemma.
PostNord
• 1-2 vardagar
• Leverans till din adress eller till valt ombud
• Kräver en folkbokföringsadress alternativt korrekt c/o adress
Din beställning skickas som varubrev eller postpaket beroende på paketets vikt, storlek och innehåll. Varubrev levereras i största möjliga mån till din brevlåda/utanför dörren. Vi har tyvärr inte möjlighet att styra hur ett varubrev levereras (brevlåda, utanför dörren eller utlämningsställe), det är en bedömning som görs av PostNord.
Ett tips kan vara att välja ett annat fraktbolag, eller beställa så mycket saker, så att vikten blir över 2 kg. Då behöver Apotea skicka till ombud.
Man ska dock kunna avböja att få saker lämnade vid dörren, men som jag förstår så måste man meddela avsändaren det, så att de kryssar ur "leverans vid dörren" när de beställer frakten.
Det är just detta alternativ jag valt vid varje beställning. Brevbäraren ringer på och om jag inte öppnar får jag ett sms några timmar senare att paketet finns att hämta hos ombud. Ibland när den vanliga brevbäraren är ledig brukar andra hoppa in och dessa plingar inte ens på dörren, dessa lämnar det direkt hos ombud. Jag misstänker att det var en vikarie senast som lämnade paketet utanför dörren.
Hur som helst vill jag inte ha mina paket stulna. Okej om det är receptfritt, då är det bara att köpa nytt. Men när det är recept är det inte roligt om paketet blir stulet. Så besvärligt att behöva kontakta läkaren som kanske är ledig. Dessutom har vi denna tillfälliga begränsning av uttag på apoteken, så det är inte möjligt att ta nästa uttag och hämta ut detta på det lokala apoteket. Jag får gott vänta några veckor tills 2/3 av tiden passerat alternativt vänta på att läkaren går in i tjänst igen.
Men men! Jag ska beställa ikväll och se vad det finns för alternativ.