2020-02-13, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Körkort går inte. Det är folkbokföringsadressen som gäller.
Så det Postnord-ombud som servar min folkbokföringsadress är alltså det stället som jag MÅSTE hämta ut ett förnyat körkort?
2020-02-13, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wakapaka1
Så det Postnord-ombud som servar min folkbokföringsadress är alltså det stället som jag MÅSTE hämta ut ett förnyat körkort?
Nej, du kan få körkortet skickat till vilket postombud som helst, precis som alla andra paket. Precis som jag så har du nog inte köpt körkortet från körkortonline.ru och får hem det i brevlådan som EckelEckel.
2020-02-13, 18:29
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hi.N
Nej, du kan få körkortet skickat till vilket postombud som helst, precis som alla andra paket. Precis som jag så har du nog inte köpt körkortet från körkortonline.ru och får hem det i brevlådan som EckelEckel.

Uhm, sen 2018 (eller så) så är det väl nya regler för att just körkort enbart går mot folkbokföringsadressen? Menar du att man fortfarande kan välja särskild postadress för dem? Det verkar mysko.
2020-02-13, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hi.N
Precis vad jag vill - men hur gör jag
2020-02-13, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakapaka1
Precis vad jag vill - men hur gör jag

Ringa postnord?
2020-02-13, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Ringa postnord?
Telefonkö på 3 timmar...
2020-02-13, 20:12
Moderator
Ruskigbusss avatar
Trådar sammanfogade
/Mod
2020-02-14, 10:29
Medlem
carminaburanas avatar
Jag köpte 2 st regnskydd till min bil från Bulgarien, ett EU land via ebay UK. Det levererades igår.

https://www.ebay.co.uk/itm/WIND-SUN-...72.m2749.l2649

Skickades med DHL, betalade 12 pund i frakt.

Nu får jag ett sms från DHL där de vill att jag ska betala 62.25 kr i importavgifter. Så ska det väl inte vara? "Ditt DHL expresspaket är införtullat och dina importavgifter uppgår till 62.25 kr. Länken är giltigt i 2 dagar."
2020-02-21, 02:40
Medlem
sir.Amsterdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Ett tips kan vara att ringa runt till olika speditörer, ex DHL/Schenker.

Om man har tur så finns det plats över.

En sak man får tänka på dock är att försändelserna kommer att passera in i tull och momsunionen, så tyvärr så kommer din familjemedlem att få betala ev tull och svensk moms på sina saker. Även om svensk moms har betalats tidigare. Beror ju förvisso på hur speditören väljer att göra, men risken är att de tullbehandlar.

Man kan ansöka om att slippa tull och moms på eget gods vid återvändande till EU, men det kräver att man bott utanför enionen i minst ett år.

Skyldigheten att betala importavgifter finns ju förstås när man kör själv med, men det är ju normalt ingen som hindrar att man passerar grön-tulllinje vid en station som kanske inte ens har tullinspektörer på plats.

Att markera som gåva hjälper ju tyvärr inte mycket heller, eftersom gåvor har moms ifrån 500 kr eller så räknat på totalen. Bohaget lär ju vara värt mer.
Alltså, tror du att jag skall smuggla knark eller polacker?
2020-02-21, 13:32
Idiot UPS, FEDEX, POSTNORD med mera

Hur jävla svårt är det att leverera ett paket? Och liksom, uppgiften är inte ny. Man har haft århundraden på sig att lösa samma problem och hitta bättre lösningar. UPS har fatalt misslyckats med att bära två olika jävla lådor till min dörr 2 dagar i rad nu. Bära. Låda. Till. Dörr. Vad är IQ gränsen för att klara det? De har GPS och allt. Inte så att jag bor på nåt omöjligt ställe de har faktiskt lyckats ibland. Lata jävla idioter!!!!
2020-02-21, 13:38
Två olika UPS leveranser, en igår en idag. Ingen orkade med att faktiskt bära paketet hem, tar en liten sväng utanför bara. Jag antar bara för att deras chefer följer deras gps spår eller nåt. Har funkat bra innan men nu fan vill jag lägga spikmatta utanför. Skjuta chauffören och skita i paketet.
2020-02-21, 16:22
Medlem
miikoss avatar
Ämnen sammanfogade
/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här