2019-02-10, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Nu återstår ju frågan om jag någonsin får de paket jag beställt. Kundtjänst sade att tullverket hade godkänt de, trodde saken var klar men de har slarvat bort paketen efter det. 3 veckor har jag avvaktat efter att kundtjänst sa att tullverket hade accepterat varan.

Om du väntar 3-4 månader så kanske det kommer fram...
Som jag skrev i den här tråden (FB) Postnords nya administrationsavgift på paket utanför EU/Red Mod

Följetongen med ett brev skickat från Norge 16 oktober -18 har fortsatt in på nya året.

Efter att tullavgiften betalats och massor av korrespondens hände inget, varubrevet konstaterades försvunnit, det kom inte heller i retur till avsändaren, vilket PostNord tog med en jäspning. Brev är inte spårbara (vilket är en lögn, se nedan).

I mellandagarna kom ett brev med en förfrågan som skulle besvarats innan det delats ut.
Man skulle svara till den angivna epostadressen, som de glömt att skriva ut (ett av flera sakfel i brevet). Efter att har blivit runtkopplad hos Postnord så fick jag en epostadress till P.N.-Arlanda och svarade omgående och hoppades att det kanske inte hade gått i retur igen med tanke på att allt stått still i juldagarna. Sen hände inget och jag förmodade att brevet åter försvunnit.

I förrgår (7 feb -19) kom ett brev från PostNord, i detta brev kunde man se att tullklarering skett en månad innan brevet ankommit postombudet. Där informerade man att brevet nu fanns att hämta hos mitt lokala postombud och att man kunde söka sin försändelse på PostNords.se.
-Saken är den att kollinumren som brevförsändelser får vid Tulldeklaration inte är sökbara på PostNord.se.
-Jag har dessutom 3 olika Postombud som Postnord alternerar mellan, förutom postterminalen/företagscenter!
-PostNord säger sig inte heller kunna se var dessa försändelser befinner sig, så noll hjälp där.
Så jag åker till det mest sannolika Utlämningsstället, men det ligger inte där.
-Det konstiga är dock att man där kan se vilket utlämningställe det ligger hos; ICA Maxi!!! Denna information finns alltså i PostNords system, men de vägrar hjälpa till och dela med sig av den.
Åker till ICA Maxi, betalar tullavgift för andra gången och kan äntligen efter 3,5 månaders väntan ta emot brevet från vårt grannland Norge.

-Väl hemma river jag av spårningsnumren ett efter ett (fyra stycken i Sverige). Brevet har valsat runt hos PostNord Sverige i över tre månader, och tulldekarerats två gånger! De tog ca fyra dagar för brevet att komma fram till Sverige, sedan 3,5 månader innan det fanns hos postombudet!
2019-02-10, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prada-o-resonera
Om du väntar 3-4 månader så kanske det kommer fram...
Som jag skrev i den här tråden (FB) Postnords nya administrationsavgift på paket utanför EU/Red Mod

Följetongen med ett brev skickat från Norge 16 oktober -18 har fortsatt in på nya året.

Efter att tullavgiften betalats och massor av korrespondens hände inget, varubrevet konstaterades försvunnit, det kom inte heller i retur till avsändaren, vilket PostNord tog med en jäspning. Brev är inte spårbara (vilket är en lögn, se nedan).

I mellandagarna kom ett brev med en förfrågan som skulle besvarats innan det delats ut.
Man skulle svara till den angivna epostadressen, som de glömt att skriva ut (ett av flera sakfel i brevet). Efter att har blivit runtkopplad hos Postnord så fick jag en epostadress till P.N.-Arlanda och svarade omgående och hoppades att det kanske inte hade gått i retur igen med tanke på att allt stått still i juldagarna. Sen hände inget och jag förmodade att brevet åter försvunnit.

I förrgår (7 feb -19) kom ett brev från PostNord, i detta brev kunde man se att tullklarering skett en månad innan brevet ankommit postombudet. Där informerade man att brevet nu fanns att hämta hos mitt lokala postombud och att man kunde söka sin försändelse på PostNords.se.
-Saken är den att kollinumren som brevförsändelser får vid Tulldeklaration inte är sökbara på PostNord.se.
-Jag har dessutom 3 olika Postombud som Postnord alternerar mellan, förutom postterminalen/företagscenter!
-PostNord säger sig inte heller kunna se var dessa försändelser befinner sig, så noll hjälp där.
Så jag åker till det mest sannolika Utlämningsstället, men det ligger inte där.
-Det konstiga är dock att man där kan se vilket utlämningställe det ligger hos; ICA Maxi!!! Denna information finns alltså i PostNords system, men de vägrar hjälpa till och dela med sig av den.
Åker till ICA Maxi, betalar tullavgift för andra gången och kan äntligen efter 3,5 månaders väntan ta emot brevet från vårt grannland Norge.

-Väl hemma river jag av spårningsnumren ett efter ett (fyra stycken i Sverige). Brevet har valsat runt hos PostNord Sverige i över tre månader, och tulldekarerats två gånger! De tog ca fyra dagar för brevet att komma fram till Sverige, sedan 3,5 månader innan det fanns hos postombudet!

Fy fan vilken följetong. Nu har 2 av mina 3 Kinapaket sedan november förra året försvunnit. Det senaste returnerat enligt PostNords spårningssystem. Inget sms eller brev om ankommet paket. Enl Ali kom paketet till Sverige 5 januari. Märkligt nog kom det första försvunna paketet bara 2 dagar efter att jag reklamerat det, en slump eller något annat?

Misstänker starkt att det sker organiserat tjuveri på PN. Ser ut att hela företaget håller på att kollapsa totalt. Vad finns det för alternativ?
2019-02-11, 03:19
Medlem
Någon som vet ifall jag måste köpa frimärken (hur många isåfall?) för att kunna skicka ett brev till en närstående som sitter häktad?
2019-02-11, 12:00
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svinfetbong
Någon som vet ifall jag måste köpa frimärken (hur många isåfall?) för att kunna skicka ett brev till en närstående som sitter häktad?
Ska du stoppa ett brev i en gul brevlåda och få det levererat så behöver du frimärken. Varför skulle det vara gratis att skicka brev till nån som är i snutens förvar?
2019-02-12, 17:04
Medlem
pouya.s avatar
Har PN bättrat sig? Har fått hem varor på 1-2 dar nu det senaste. Imponerande.
2019-02-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pouya.
Har PN bättrat sig? Har fått hem varor på 1-2 dar nu det senaste. Imponerande.

nej. sämre
2019-02-12, 23:17
Medlem
yournotlikemes avatar
Postutdelningen här har blivit ett stort skämt! Cyklar runt kedjerökande svartingar här och delar ut post som kommer i klumpar 2 ggr i veckan. Resten av dagarna skiter de ofta i att dela ut på pga. Att jag bor i slutet på deras ”sträcka” där posten kommer mellan 15-17. När man ringer Postnord får man höra att man minsann inte är ensam i mitt område med att påpeka problem i området.
2019-02-13, 12:08
Medlem
eshkoshkas avatar
Har beställt prylar från Maxgaming som jag ska skicka tillbaka. Dom vill att man skickar som postpaket så det kommer till deras postbox på företaget, men vanligt postpaket åker väl till ett utlämningsställe? Tanten på mitt lokala serviceställe sa att man ska skicka som företagspaket, men då snackar vi ju 50% av värdet på varan i fraktavgift.

Jag har skickat tillbaka en vara tidigare som brev (vägde 400g) och det kom fram, men vet inte om jag vågar chansa med brev igen. Hon på servicestället sa att brev inte alltid kommer fram.

Hur bör man göra?
2019-02-14, 17:30
Medlem
HeroicDozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Postutdelningen här har blivit ett stort skämt! Cyklar runt kedjerökande svartingar här och delar ut post som kommer i klumpar 2 ggr i veckan. Resten av dagarna skiter de ofta i att dela ut på pga. Att jag bor i slutet på deras ”sträcka” där posten kommer mellan 15-17. När man ringer Postnord får man höra att man minsann inte är ensam i mitt område med att påpeka problem i området.

Har stora problem med brev som försvinner. Känns som att det är 50/50 idag och utöver det så tar det många dagar innan de dyker upp.
2019-02-14, 17:50
Medlem
Postnord har stora problem med EU leveranser. De ankommer inte till arlanda på 2-3 vardagar längre utan tar 2 veckor. Och ligger minst hos tullen 3 vardagar också, förut var det ca 1 vardag. Hos tullverket måndag 16:30 betydde leverans till ombud från kl 07.00 dagen efter. Det ser man aldrig numera.
2019-02-14, 20:06
Medlem
har någon använt forward2me.com? svensk tullen är strict , men om man skickar den till UK first sen skicka till sverige så tullcheckar dom ej i sverige. Men problemet är att jag känner inte till någon service vet ej vilka jag kan lita på.
2019-02-15, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Postnord har stora problem med EU leveranser. De ankommer inte till arlanda på 2-3 vardagar längre utan tar 2 veckor. Och ligger minst hos tullen 3 vardagar också, förut var det ca 1 vardag. Hos tullverket måndag 16:30 betydde leverans till ombud från kl 07.00 dagen efter. Det ser man aldrig numera.
Märkt också att de gått segare. Tog 2 veckor för att te skulle komma fram från England till Stockholm. Alltid tagit 1-5 dagar innan

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in