Citat:
Om du väntar 3-4 månader så kanske det kommer fram...
Som jag skrev i den här tråden (FB) Postnords nya administrationsavgift på paket utanför EU/Red Mod
Följetongen med ett brev skickat från Norge 16 oktober -18 har fortsatt in på nya året.
Efter att tullavgiften betalats och massor av korrespondens hände inget, varubrevet konstaterades försvunnit, det kom inte heller i retur till avsändaren, vilket PostNord tog med en jäspning. Brev är inte spårbara (vilket är en lögn, se nedan).
I mellandagarna kom ett brev med en förfrågan som skulle besvarats innan det delats ut.
Man skulle svara till den angivna epostadressen, som de glömt att skriva ut
(ett av flera sakfel i brevet). Efter att har blivit runtkopplad hos Postnord så fick jag en epostadress till P.N.-Arlanda och svarade omgående och hoppades att det kanske inte hade gått i retur igen med tanke på att allt stått still i juldagarna. Sen hände inget och jag förmodade att brevet åter försvunnit.I förrgår (7 feb -19) kom ett brev från PostNord, i detta brev kunde man se att tullklarering skett en månad innan brevet ankommit postombudet. Där informerade man att brevet nu fanns att hämta hos mitt lokala postombud och att man kunde söka sin försändelse på PostNords.se.
-Saken är den att kollinumren som brevförsändelser får vid Tulldeklaration inte är sökbara på PostNord.se.
-Jag har dessutom 3 olika Postombud som Postnord alternerar mellan, förutom postterminalen/företagscenter!
-PostNord säger sig inte heller kunna se var dessa försändelser befinner sig, så noll hjälp där.
Så jag åker till det mest sannolika Utlämningsstället, men det ligger inte där.
-Det konstiga är dock att man där kan se vilket utlämningställe det ligger hos; ICA Maxi!!! Denna information finns alltså i PostNords system, men de vägrar hjälpa till och dela med sig av den.
Åker till ICA Maxi, betalar tullavgift för andra gången och kan äntligen efter 3,5 månaders väntan ta emot brevet från vårt grannland Norge.
-Väl hemma river jag av spårningsnumren ett efter ett (fyra stycken i Sverige). Brevet har valsat runt hos PostNord Sverige i över tre månader, och tulldekarerats två gånger!
De tog ca fyra dagar för brevet att komma fram till Sverige, sedan 3,5 månader innan det fanns hos postombudet!