2019-09-20, 12:10
Medlem
Paradisums avatar
Man får även tänka på att den där kontantinsatsen på ~500k är pengar som annars kunde ligga på t ex börsen. Om vi räknar på en direktavkastning på 6% så skulle det ge 2500kr/månaden. Eller en totalavkastning på ca 10% så är det ca 4k/månaden. Dra av det på hyran så blev det helt plötsligt rätt billigt boende. '

Vi bor i hyresrätt för att vi planerar att lämna landet om några år och väljer att investera våra pengar i fastigheter utomlands och på börsen istället. So nu bor i en fräsch hyresrätt med centralt och väldigt fint och bra läge med en hyra på 7k. Vi behöver inte ens ha någon nämnvärd buffert då hyresvärden fixar det som behöver fixas. När vi väljer att flytta så är det väldigt smidigt.
Citera
2019-09-20, 12:15
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Man kan säga också att han köpte 2.000.000 i cash för 2.500.000 på avbetalning. Smart affär.
Du äger inte huset föränn lånet är betalt.

Man äger huset med huset som säkerhet till lånet. Sluta fjanta med ord nu.
Citera
2019-09-20, 12:25
Medlem
dialektikers avatar
I det område jag bor i Stockholm, så kostar radhusen ca 8 milj i snitt. Hur stora lån brukar folk ta då de köper hus i den prisklassen?
Och hur stora kostnader får de om de tar lån på 6 miljoner?

(Vi har bara några hundra tusen i lån på huset. Bott länge.)

Jag gissar på att deras totala kostnader blir mellan 15-20000 mån?
Blir det bostadsbubbla som spricker får många nyinflyttade här, flytta.
Senast redigerad av dialektiker 2019-09-20 kl. 12:30.
Citera
2019-09-20, 13:31
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
I det område jag bor i Stockholm, så kostar radhusen ca 8 milj i snitt. Hur stora lån brukar folk ta då de köper hus i den prisklassen?

Alltså det är sambon som köpt vårt hus för länge sen av sina föräldrar, billigt. Men det är mycket reparationer och projekt med det, som vi sällan anlitar hantverkare till.
Och det är påfrestande med allt fix, där vi gör brandkårsutryckningar mdd reparationer själva för vi inte har råd med hantverkare.
Så mycket värde i huset, men våra inkomster är inte kompatibla till renovering av det.
Citera
2019-09-20, 14:39
Medlem
Citat:
I det område jag bor i Stockholm, så kostar radhusen ca 8 milj i snitt.
Inget radhus i Stockholm kostar 8 miljoner, max kanske i 5-6 mkr i Danderyd/Djursholm.
Citera
2019-09-20, 17:12
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Inget radhus i Stockholm kostar 8 miljoner, max kanske i 5-6 mkr i Danderyd/Djursholm.

Här har priset varit det på radhusen (det dyraste). För ett år sen gick grannens för 7,2 miljoner. Jag tänker inte säga var jag bor.

Hur som, då är det ovanligt och extradyrt kanske? Och då kanske kostnaderna ligger på 15 tusen i månaden, för de som flyttat in?

Om jag tittar på hitta.se så värderar de vårt radhus för 6,7 miljoner.
Senast redigerad av dialektiker 2019-09-20 kl. 17:21.
Citera
2019-09-20, 17:28
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong

Varför säger du att inget radhus går för mer än 6 miljoner när mitti.se säger att radhus utmed linje 17 går för typ det dubbla? https://mitti.se/nyheter/radhus-miljoner-dyrare/
Citat:
Trycket är jättestort och prisgränsen flyttas hela tiden. De radhus och kedjehus vi sålde nu senast gick för mellan nio och tolv miljoner, och då är det knappt någon trädgård, bara mindre uteplatser. Det är ett tydligt tecken på hur poppis det har blivit. Det börjar ju nästan bli jämförbart med villapriserna i till exempel Enskede och Bagarmossen, säger Henrik Hammarstrand
(detta var år 2017 iofs)
Citera
2019-09-20, 17:43
Medlem
Citat:
Jo, det är påfrestande när man har ett trasigt hus, som vårat, att man ALLTID har jobb med huset hängande över sig. Vi har ju typ ett Arga snickaren-objekt.
Har man ett mer helt hus, så är det ju lättare att bo i villa/radhus.
Det är ju jobbigt att hålla på med reparationer och hantverkare också.
Jag är ljudkänslig och sånt, och då är det skönt när vi fixar själva.

Men usch, en hyresrätt måste verkligen ha ett bra läge och vara icke lyhörd etc. för att det ska duga.
Absolut är det så.
I staden några mil bort så finns faktiskt olika varianter av hyresrättsboende där hyresgästen kan välja ett boendeområde med allt inbakat i hyran ett där man får betala för uppvärming, vatten, el mm.
Är faktiskt som att bo i hus eller åtminstone radhus men utan att behöva oroa sig för annat än hyran+ den förbrukning som inte ingår. Även standarden är oftast up to date.
Och att spara på värme och vatten i en hyresrätt är ju inte heller fel, det gör jag ju redan per automatik i huset.

Huset är i bra skick vad jag vet men ett hus behöver ändå alltid underhållas någonstans, just nu letar jag efter hur mössen lyckas komma in under diskbänken och "smutsa ner".
Citera
2019-09-20, 19:04
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49

Huset är i bra skick vad jag vet men ett hus behöver ändå alltid underhållas någonstans, just nu letar jag efter hur mössen lyckas komma in under diskbänken och "smutsa ner".

Usch och fy för möss. Men skönt att du har hus i bra skick.

Här klagar även grannar på att det är mycket pyssel med husen. Och några bekanta ville inte flytta hit till just vårat område med radhus, av anledningen att de har tummen mitt i hand, men då kunde de ju flytta till några nybyggda radhus lite längre bort.

Råttor finns ju även i lägenheter på Östermalm och i innerstan.

Men här har vi inte haft problem med vare sig möss eller råttor, och det beror nog på att det är extremt mycket katter här, tänker jag?
Senast redigerad av dialektiker 2019-09-20 kl. 19:09.
Citera
2019-09-20, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Oavsett är det 3300 mindre att leva på var månad

Lyssna....och tänk innan du svarar...att betala till sig självt (amortering) är nog inget du skall oroa dig för. Även här är vänstern lurade ner i ännu en återvändsgränd.....

3300kr (mindre) ATT leva för.....? här ser du anledningen till att du är ägd/styrd du har fortfarande ett suktande😂......du är ägd.
Citera
2019-09-20, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Inget illa menat, men frågeställningen är ju uppriktigt sagt tämligen korkad.

Ja, även jag håller med i framställningen...MEN...då bor jag också redan i den bostadsformen SAMT att platsen där jag bor också är lämpad för den typen av boende.

Dock kan man ju inte lida av tunnelseende bara för det. T ex. att bara stirra på det ekonomiska. I alla de största tillväxtregionerna är ju bostadspriserna även därefter. Ja, du kan givetvis köpa en villa i Kramfors (vischan i Norrland) eller någon småkommun med negativt befolkningsutveckling. Där kostar en villa uppskattningsvis bara ett par hundra tusen kronor. Samtidigt som det sannolikt också är en jämförelsevis liten hyresmarknad.

Men ju större kommunen är och desto högre befolkningsutveckling den har så innebär det att priserna och har gått från säg 500tkr till flera miljoner. Samtidigt är det ju oerhört mycket mer vanligt med lägenheter i tätorter av uppenbara skäl. Skulle t ex. alla inom Stockholms kommun bo i villor så skulle det ju av uppenbara skäl se förbannat konstigt ut. I ett normalt hyreshus är det kanske säg 40 lägenheter. Samtidigt som huset bara upptar en ytterst liten yta. Skulle alla bo i hus istället så innebär det ju en enorm yta.

Det där säger ju sig självt. Sedan tillkommer det ju att folk inte VILL bo i t ex. villa. De vill ha enkelheten och förtätningen. Allting finns nära tillhands. Skulle allt bestå av villor skulle vi som sagt få förbaskat konstiga stadsbilder där stadsdelar var enorma till ytan sett med skitkonstiga affärscenter..

Just därför är ju frågeställningen befängd. Det finns ju så oerhört många fler faktorer som gäller än enbart ekonomin för individen.

Men visst, bor man som sagt i en kommun som har en hög andel villor och man ENBART ser till kostnaden så är det ju givetvis bättre att bo i en villa. Men än en gång, det är ju för dumt för att ens ställa sig den retoriska frågan.

Se det som ett svärd (Babalon/Babylon) alla vill bo centralt och se/vara i centrum i självt. I torn vi bygger er tanke om att leva i torn...att nå högre upp till det ni redan förlorat.

Inse.....ni är spelade med som de naiva slavarna ni är....

Jag bor högst....nej du bor lägst för du har ingen högre tanke om livet//////patraskzzzzz
Senast redigerad av Nephilim666 2019-09-20 kl. 22:49.
Citera
2019-09-20, 23:00
Bannlyst
Citat:

Ser du några tendenser till att det ens kommer finnas en anledning till att betala ränta. Velociteten är slut...och att be för pengar är över. Bankerna om de överlever kommer få be om att få låna ut dvs precis vad du ser nu. Hela banksektorn kommer trasas sönder som inget....och det kommer finnas tusentals alt som tar deras plats.....

Bye bye
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in