Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-09-17, 10:32
  #13
Moderator
yz44s avatar
En ytterligare faktor att ta med är att det är inte enbart dina gener i ekvationen. Men som sagt, generna kan du inte förändra (inte ännu i alla fall). Det du kan påverka är i vilken miljö de växer upp i, vilket stöd de får och vilken attityd de får lära sig för att hantera livet.
Citera
2019-09-17, 11:19
  #14
Medlem
shimerajiggs avatar
Jag hade faktiskt en diskussion med en släkting häromdagen gällande empati och omvårdnad hos äldre generationer. Vi kom fram till att det i våra mor- och farföräldrars generation inte alls var ovanligt att man lämnade bort sina barn till släktingar för uppfostran och att empatin och föräldraskapet inte var på topp (utifrån dagens synsätt).

Jag tror inte alls att du skulle bli en dålig förälder eller att dina barn skulle få så himla dåliga gener utifrån det du skriver. Miljön påverkar även genuppsättningen (det går att "aktivera" och "avaktivera" gener beroende på hur du lever ditt liv).

Så sammanfattningsvis; om du skaffar dig en bra partner och ni gemensamt vill göra en god insats för era barn har ni bra förutsättningar för att göra det! Lycka till!
Citera
2019-09-17, 16:04
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Medel IQ i världen är ca 84. Nästan alla svenskar som föds höjer medel IQ.

Vad jag frågar mig är om är varifrån denna besatthet av att vara snäll kommer. Meningen med livet är att föra livet vidare och att vara konstruktiv under livet.

Om nu meningen med livet är att fortplanta sig och att vara konstruktiv så är nog "snäll" något att vara besatt av. Kolla på TS som nu funderar på att inte föra livet vidare och är destruktiv på grund av föräldrar som inte var "snälla". Logiskt sett är "snäll" en förutsättning för din mening med livet när det gäller TS.
Citera
2019-09-17, 16:46
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankese
Om nu meningen med livet är att fortplanta sig och att vara konstruktiv så är nog "snäll" något att vara besatt av. Kolla på TS som nu funderar på att inte föra livet vidare och är destruktiv på grund av föräldrar som inte var "snälla". Logiskt sett är "snäll" en förutsättning för din mening med livet när det gäller TS.

En knepig fråga som tål att tänkas på. Men att vara snäll är inget ändamål i sig. Strävar man hela tiden efter att vara snäll mot andra människor så blir man en föraktad dörrmatta.
Citera
2019-09-17, 17:27
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
En knepig fråga som tål att tänkas på. Men att vara snäll är inget ändamål i sig. Strävar man hela tiden efter att vara snäll mot andra människor så blir man en föraktad dörrmatta.

Sant, det här gäller ju just TS. Vissa som har elaka föräldrar och själv är elak som fan pumpar ur sig barn och är jäkligt konstruktiva.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback