Citat:
Ursprungligen postat av
starshipp
Jag vet inte om du trollar själv eller om du inte läser ordentligt mina inlägg.
För att börja med det första. Ja, jag har många roliga minnen från min barndom. Men nästan inget är förknippat med vistelse i hemmet, eller från de gångerna då vi i familjen satt eller låg på varsin sida på soffan...Däremot kommer jag ihåg alla trevliga utflykter och resor med familjen. Och allt detta kostade pengar, naturligtvis. Jag tror inte att dina barn kommer att ha så många trevliga minnen av att ni bara sitter hemma och släpar med termoskoppar till närmsta skogen, allt för att spara pengar... Ut och gör roliga saker med ungarna istället för att enbart stoppa pengarna i madrassen, det kommer de nästan garanterat att uppskatta senare i livet. Skojar också bara lite 😉
Det andra: Om du läser ordentligt så bor de i Stockholm. De skriver också att de kommer att ha kvar 20 000 efter att boendet är betalt. Jag frågade om de hade planer för att skaffa barn eftersom svaret är nej, 20 000 räcker inte långt i Stockholm. Med dagens priser bara handla mat på ICA Maxi (bra kvalite) för en vecka och för en familj med två barn i tonårsåldern kan gå på ca 2 000, då är inte ens uteluncher och annat inräknat (försök inte att hävda något annat). Sedan tillkommer det en massa andra saker, för att inte prata om barnens aktiviteter, om de idrottar och sådant. Då kan jag säga herregud vilken värld lever du i...vet du vad bara ett idrottande barns aktiviteter kostar varje år med allt inräknat? För att inte prata om även det andra och eventuellt fler barn i familjen håller aktivt på med någon sport. Vad kostar en resa till fjällen med bra standard osv. Och nej, jag vill inte beröva mina barn denna resa om jag har råd, bara i syfte att kunna stoppa mer på sparkontot. Det gör liksom livet här. Men det är precis som du skrivit tidigare, det handlar om prioriteringar, vill man mata sin familj med blodpudding och fiskpinnar och stoppa pengarna i madrassen för att kunna leva efter att man fyllt 67 så är det helt ok för min del. Jag har varit med om mycket i livet och kan bara säga en sak till dig, lev i nuet och i denna värld medan du kan, planera för pension men det ska vara med måtta och balans. Men å andra sidan visst, tjänar ni båda 60 000/mån då har ni säkert råd både med den ena och det andra, även i Stockholm. Jag hoppas att du inte missar poäng i mitt inlägg och det jag skriver, jag har ingen avsikt för att vara elak eller så och önskar dig allt gott i livet
Ditt andra stycke håller jag helt med om. Speciellt barn i tonåren kostar så klar väldigt mycket pengar. Och aktiviteter av den sort du skriver om här är såklart jättebra och viktiga och ska såklart inte prioriteras bort. Kanske kan du dock hålla med om att det finns massor av bra, fantastiska aktiviteter för hela familjen (även om tonåringar kan vara lite svåra att få med på sådana saker) som heller inte kostar mycket pengar alls? 🙂