2019-09-16, 20:40
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AberNein
Helt rätt, revisorer, redovisningsekonomer och relaterat lär sig inte nödvändigtvis något om privatekonomi eller placeringar under sina studier. Vissa är också dåliga på att hålla kunskapen uppdaterad, jag vet en auktoriserad revisor som tills nyligen inte ens visste hur ett ISK eller kapitalförsäkring fungerar och trodde att alla aktieförsäljningar i kontotypen måste deklareras.

Det finns gott om ekonomer som är duktiga i sina yrkesroller men som är förvånansvärt ointresserade eller okunniga om hur de ska hantera sin egen privatekonomi. Av de som faktiskt är intresserade så baserar många sina beslut på känsla och en tro om att det går att överlista marknaden (vilket oftast går åt helvete i relation till jämförelseindex).

Även banktjänstemän med inriktning mot privatkunder kan ge idiotiska råd, dels för att det ofta ligger i bankens eget ekonomiska intresse men det kan i grunden bero på viss okunskap även där.

Tyvärr så ser det ut så, ja.
Citera
2019-09-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Vi bor i en av Sveriges tre största städer med hus i prisklassen 5 miljoner som sagt. Men visst, som sagt. Måste man sitta med hela barnfamiljen och fika ute på café inne i stan så är det klart det springer iväg. Jag undviker att just fika ute just eftersom det är så dyrt. Köper hem bra mat däremot. Handlar aldrig på second hand (om jag inte medvetet vill kolla där) och vad fan är det för fel på falukorv 😝 Vi har verkligen inga löner på 70-80000 var innan skatt. Snarare halva de lönerna.

Allt handlar om prioriteringar som sagt. Det låter som du prioriterar lyxkonsumtion (för det är vad fika på café ute med hela barnfamiljen är) och det är så klart helt okej! Du väljer vad du vill prioritera. Men låtsas inte om som att det inte skulle gå att prioritera annorlunda. Sen förstår jag t.ex att aktiviteter för barnen som är viktigt är dyrt och knappast kan kallas lyxkonsumtion!
Ok, jag säger inte att man måste sitta och fika men man kan inte heller sitta enbart hemma varje helg eller när man är ledig. Livet måste ha ett innehåll. Det jag kommer mest ihåg från min egen barndom är de roliga saker jag gjorde med mina föräldrar, inte kommer jag ihåg särskilt mycket de dagarna då vi satt hemma hela familjen. Och t ex att fika är bara en droppe i havet, det finns en hel drös av andra "hobbies" eller saker man kan göra medans man lever i denna värld. Det är inget fel på falukorv men för oss är det viktigt att liksom oss själva ska även barnen få rätt näring. Och smakar det så kostar det. Tacka Gud går det ingen nöd på oss, vi har goda inkomster, men det är långt ifrån det att vi kan spara de pengarna som folk skriver att de sparar, här på FB. Och då kan jag försäkra dig om att vi inte ens lever något lyxliv...
Citera
2019-09-16, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Ok, jag säger inte att man måste sitta och fika men man kan inte heller sitta enbart hemma varje helg eller när man är ledig. Livet måste ha ett innehåll. Det jag kommer mest ihåg från min egen barndom är de roliga saker jag gjorde med mina föräldrar, inte kommer jag ihåg särskilt mycket de dagarna då vi satt hemma hela familjen. Och t ex att fika är bara en droppe i havet, det finns en hel drös av andra "hobbies" eller saker man kan göra medans man lever i denna värld. Det är inget fel på falukorv men för oss är det viktigt att liksom oss själva ska även barnen få rätt näring. Och smakar det så kostar det. Tacka Gud går det ingen nöd på oss, vi har goda inkomster, men det är långt ifrån det att vi kan spara de pengarna som folk skriver att de sparar, här på FB. Och då kan jag försäkra dig om att vi inte ens lever något lyxliv...

Denna eviga fråga, hur man ska leva och hur mycket man bör spara. Många säger att man bör spara 30% av sin inkomst men väldigt få gör nog det.

En sak är säker dock. Man måste spara en del vid sidan om det allmänna pensionssystemet. Jag känner mänga pensionärer (i släkten osv) och de som sparat ihop åtminstone en handfull miljoner har det fantastiskt bra. De spenderar typ 6 månader om året i sina hus i Spanien, Frankrike eller Portugal och sedan vår/sommar/tidig höst i Sverige. Livet kan nog inte bli så mycket bättre. Däremot de som jobbat kommunalt, ofta rökt cigaretter (kostar pengar) och inte sparat de har det riktigt jävla deprimerande tråkigt och sitter fast i Sverige även i november. På helgen kanske de kan lyxa till det med en capriciosa och en bingolott.
Citera
2019-09-16, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp

Visst, men roliga saker måste inte kosta pengar heller. Tråkigt om det du kommer ihåg från när du var liten bara var saker som kostade mycket. Själv är jag av åsikten att barn måste lära sig ha lite tråkigt också! 😉 skojar lite men samtidigt inte helt, dagens barn och även min egen uppväxt till viss del är alldeles för vana vid att alltid vara stimulerade. Men det är en annan diskussion såklart...

Edit: herregud, såg precis att du skrev i en annan tråd att 20.000 i månaden efter alla löpande utgifter kommer man inte långt med i Stockholm. Ja, vad ska man säga 🙄. Du får såklart fortsätta tro det om du vill, själv vet jag hur mycket roligt man kan göra för 20.000 i månaden i rena nöjespengar. Du kanske bara trollar, isf kan du glädja dig åt att jag gick på det 🙂👍
Senast redigerad av kramiz1 2019-09-16 kl. 22:35.
Citera
2019-09-16, 23:52
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ja, är det långt borta, hur resonerar ni?
Jag är idryga 50 års åldern. Vi är 3 i hushållet(1 barn) Har ca 780 000kr i skuld+ uppskjuten reavinstskatt. Lgh värd 2.4-2.9 miljoner nånstans. Amorterar 6 000/ mån. Inga ytterligare skulder. Min fru vill väldigt gärna köpa något i 4-5 miljoners klassen. Jag är helt emot detta. Mitt resonemang är att köpa en mindre lgh när barnet flyttar ut. Gissningsvis om 2-5 år. Samt i den vevan bistå med pengar t ev insats till barnets boende. Det skrämmer mig lite att jag får gå ner från kanske 650-700000kr/år brutto till kanske 330-350 000kr/år vid pension. Att då sitta med stora skulder verkar helt fel. Visst kan man få tillskott av arv innan dess. Men ändå. Har en tanke att jobba till 70. Men då för jag vill, inte för att jag måste ekonomiskt. Är dessutom färgad av flera arb kompisar som är nära pension och deras fokusering på relativt låg skuldsättning. Hur resonerar ni? Så klart det beror en hel del på individuell ekonomi. Men undrar framförallt om ni är villiga öka er skuldsättning kraftigt i 50 års åldern.

Oroar du dig för en pension som kommer bli 29000 i mån och nu har du en lön på 60000 i mån? Vilket lyxproblem.

Om ni trivs där ni bor så känns det onödigt att flytta till större. Ni blir ju äldre, varför ska ni flytta till större då? Folk brukar göra tvärtom.

Ja, det är bra att se om sitt hus redan vid 50 bast och även yngre än det, som svar på din fråga.
Citera
2019-09-16, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Visst, men roliga saker måste inte kosta pengar heller. Tråkigt om det du kommer ihåg från när du var liten bara var saker som kostade mycket. Själv är jag av åsikten att barn måste lära sig ha lite tråkigt också! 😉 skojar lite men samtidigt inte helt, dagens barn och även min egen uppväxt till viss del är alldeles för vana vid att alltid vara stimulerade. Men det är en annan diskussion såklart...

Edit: herregud, såg precis att du skrev i en annan tråd att 20.000 i månaden efter alla löpande utgifter kommer man inte långt med i Stockholm. Ja, vad ska man säga 🙄. Du får såklart fortsätta tro det om du vill, själv vet jag hur mycket roligt man kan göra för 20.000 i månaden i rena nöjespengar. Du kanske bara trollar, isf kan du glädja dig åt att jag gick på det 🙂👍
Jag vet inte om du trollar själv eller om du inte läser ordentligt mina inlägg.

För att börja med det första. Ja, jag har många roliga minnen från min barndom. Men nästan inget är förknippat med vistelse i hemmet, eller från de gångerna då vi i familjen satt eller låg på varsin sida på soffan...Däremot kommer jag ihåg alla trevliga utflykter och resor med familjen. Och allt detta kostade pengar, naturligtvis. Jag tror inte att dina barn kommer att ha så många trevliga minnen av att ni bara sitter hemma och släpar med termoskoppar till närmsta skogen, allt för att spara pengar... Ut och gör roliga saker med ungarna istället för att enbart stoppa pengarna i madrassen, det kommer de nästan garanterat att uppskatta senare i livet. Skojar också bara lite 😉

Det andra: Om du läser ordentligt så bor de i Stockholm. De skriver också att de kommer att ha kvar 20 000 efter att boendet är betalt. Jag frågade om de hade planer för att skaffa barn eftersom svaret är nej, 20 000 räcker inte långt i Stockholm. Med dagens priser bara handla mat på ICA Maxi (bra kvalite) för en vecka och för en familj med två barn i tonårsåldern kan gå på ca 2 000, då är inte ens uteluncher och annat inräknat (försök inte att hävda något annat). Sedan tillkommer det en massa andra saker, för att inte prata om barnens aktiviteter, om de idrottar och sådant. Då kan jag säga herregud vilken värld lever du i...vet du vad bara ett idrottande barns aktiviteter kostar varje år med allt inräknat? För att inte prata om även det andra och eventuellt fler barn i familjen håller aktivt på med någon sport. Vad kostar en resa till fjällen med bra standard osv. Och nej, jag vill inte beröva mina barn denna resa om jag har råd, bara i syfte att kunna stoppa mer på sparkontot. Det gör liksom livet här. Men det är precis som du skrivit tidigare, det handlar om prioriteringar, vill man mata sin familj med blodpudding och fiskpinnar och stoppa pengarna i madrassen för att kunna leva efter att man fyllt 67 så är det helt ok för min del. Jag har varit med om mycket i livet och kan bara säga en sak till dig, lev i nuet och i denna värld medan du kan, planera för pension men det ska vara med måtta och balans. Men å andra sidan visst, tjänar ni båda 60 000/mån då har ni säkert råd både med den ena och det andra, även i Stockholm. Jag hoppas att du inte missar poäng i mitt inlägg och det jag skriver, jag har ingen avsikt för att vara elak eller så och önskar dig allt gott i livet
Senast redigerad av starshipp 2019-09-17 kl. 00:20.
Citera
2019-09-17, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Denna eviga fråga, hur man ska leva och hur mycket man bör spara. Många säger att man bör spara 30% av sin inkomst men väldigt få gör nog det.

En sak är säker dock. Man måste spara en del vid sidan om det allmänna pensionssystemet. Jag känner mänga pensionärer (i släkten osv) och de som sparat ihop åtminstone en handfull miljoner har det fantastiskt bra. De spenderar typ 6 månader om året i sina hus i Spanien, Frankrike eller Portugal och sedan vår/sommar/tidig höst i Sverige. Livet kan nog inte bli så mycket bättre. Däremot de som jobbat kommunalt, ofta rökt cigaretter (kostar pengar) och inte sparat de har det riktigt jävla deprimerande tråkigt och sitter fast i Sverige även i november. På helgen kanske de kan lyxa till det med en capriciosa och en bingolott.
Att spara 30% av sin inkomst om barn är med i bilden och om individerna bor i Stockholm med alla kostnader som det innebär (om det nu inte handlar om att paret tjänar extremt mycket och att huset/boendet har gått i arv) är en utopi för många så snälla kom ner till jorden litegrann...Att tänka på framtiden är bra men folk vill också leva här och nu och inte stoppa alla pengar i madrassen så de ska ha när de har fyllt 67, det finns inga garantier att folk ens lever då...Det bästa är om det blir en balans i det hela
Senast redigerad av starshipp 2019-09-17 kl. 00:21.
Citera
2019-09-17, 00:35
Medlem
Glöm pensionen, vi har en värld där obligationer till ett värde av BILJONER (1 000 000 000 000) dollar har negativ ränta. Med andra ord kommer inte pensionsbolagen kunna hitta lågrisk-tillgångar som ger tillräcklig avkastning för att täcka upp underskotten i pensionssystemet.

Så nu placeras pensionerna i överprisatta högriskinvesteringar och vid nästa ekonomiska nedgång kommer desssa "tillgångar" skrivas ned kraftigt.
Senast redigerad av Zamenis 2019-09-17 kl. 00:39.
Citera
2019-09-17, 01:06
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ja, är det långt borta, hur resonerar ni?
Jag är idryga 50 års åldern. Vi är 3 i hushållet(1 barn) Har ca 780 000kr i skuld+ uppskjuten reavinstskatt. Lgh värd 2.4-2.9 miljoner nånstans. Amorterar 6 000/ mån. Inga ytterligare skulder. Min fru vill väldigt gärna köpa något i 4-5 miljoners klassen. Jag är helt emot detta. Mitt resonemang är att köpa en mindre lgh när barnet flyttar ut. Gissningsvis om 2-5 år. Samt i den vevan bistå med pengar t ev insats till barnets boende. Det skrämmer mig lite att jag får gå ner från kanske 650-700000kr/år brutto till kanske 330-350 000kr/år vid pension. Att då sitta med stora skulder verkar helt fel. Visst kan man få tillskott av arv innan dess. Men ändå. Har en tanke att jobba till 70. Men då för jag vill, inte för att jag måste ekonomiskt. Är dessutom färgad av flera arb kompisar som är nära pension och deras fokusering på relativt låg skuldsättning. Hur resonerar ni? Så klart det beror en hel del på individuell ekonomi. Men undrar framförallt om ni är villiga öka er skuldsättning kraftigt i 50 års åldern.

Skulder är det nya normala. Men alla fester tar förr eller senare slut. Har det blivit för mycket så brukar det bli mindre roligt tiden därefter.

Skulle aldrig skuldsätta mig. Även om jag var 25 så skulle jag dra mig för det.
Citera
2019-09-17, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Med andra ord kommer inte pensionsbolagen kunna hitta lågrisk-tillgångar som ger tillräcklig avkastning för att täcka upp underskotten i pensionssystemet.

Så nu placeras pensionerna i överprisatta högriskinvesteringar och vid nästa ekonomiska nedgång kommer desssa "tillgångar" skrivas ned kraftigt.

Finns en risk att inte få avkastning. Tänk vilka beteenden detta skulle sätta igång, försäljning av bostäder etc. Cash is King.
Citera
2019-09-17, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag är helt på din sida. Fram till ni är 50 har ni byggt upp ett värde i bostaden på knappt två miljoner. Har ni andra besparingar, exempelvis aktier eller liknande?

Nu vill din fru ta upp nya lån, så att ni sitter med bostadslån på 2-3 miljoner. Detta samtidigt som era barn säkert behöver låna kontantinsatspengar av er.

Personligen hade jag mycket hellre haft möjligheten att gå ner i tid, gå i pension tidigare eller liknande, istället för att behöva jobba längre för att ha råd att betala bostadslånet på ålderns höst. När ni börjar närma er 60 år är räntan garanterat mycket högre också..

Lev för er själva, inte era barn. Ni har som sagt dryga 10 år kvar nu med hyfsad hälsa. När ni blir 60 kommer det kännas i kroppen. Vid 70 är det rullator som gäller, sen går det bara utför. Senilitet, hjärtproblem, cancer.
Personligen hade jag inte slösat en spänn på mina ungar när de lämnar, vi bor i sverige och det ska mycket till för att man som ungdom inte ska kunna klara sig själv.
Vad har ni för mål i livet? Sitta och ruttna i ett hus? Jag hade satt mig i en lägenhet med låga månadskostnader och lagt pengarna på det onödiga skitet som de fyar deltagarna i lyxfällan för att konsumera.
Citera
2019-09-17, 08:18
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjaxy
Grattis! Låter som du kommer dö rik, men tyvärr missade du livet innan döden.

Ja, med såna som dig runtomkring sig, lär man definitivt missa livet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in