Citat:
Ursprungligen postat av
Knivur-273
Jag lste fr ngra r sedan om en Tysk som levde ett r i en koja han byggt. Det var ngonstans i Norrbotten tror jag. Jag har tappat bort lnken till artikeln.
Han hade dock ett halvt vlsignande frn ortsbefolkningen, troligen var det p statens mark i renbetesomrdet.
En vlbyggd kolarkoja som bara anvnds undantagsvis av dig sjlv, det skulle skert en privat markgare kunna acceptera, eftersom han sjlv skulle kunna anvnda den.
Att svartbygga en timmerstuga kommer bara leda till att den eldas upp och r bortkastad tid. Det finns inga s avskilda platser, att den inte skulle upptckas snart.
En engelsman, eller rttare sagt ett par, hade ju (eller har fortfarande) en timmerstuga uppe i Norrlands demarker.
Dr bor de ensamma och rr bara om varandra.
De har t.o.m. byggt sig en bastu (fr husfridens skull, d kvinnan prompt ville kunna tvtta sig med viss regelbundenhet) p sin "tomt."
Deras nrmaste grannar vl vl ngon slags sameby, och de stod till tjnst med ren lite d och d.
Vad jag frstod s fick de kanske inte lov att jaga p egen hand allts.
P SVTs Kunskapskanalen var det programmet. Handlade om folk som vergav civilisationen fr att bostta sig ute i ngon av vrldens mnga vild- och desmarker. Frn tropisk de till sntyngda norrlndska storskogar.
Men de var ju praktiskt taget helt ensamma ret runt.
ven om de fuskade genom att klttra upp p nrmsta fjllet fr att d Wi-Fi och videochatta med sina barn (som de vergivit fr att lpa fritt i civilisationen med mormor).
---
Just det ja, det finns ju fortfarande ngra stycken gammel-Laestedianer kvar som envisas med att bo i ensligt belgna gamla ruckel.
Utan grannar som kan tjuvtitta in genom deras fnster.
Jag tror inte de betalar skatt heller.