2019-09-16, 19:04
Medlem
PaigeOwenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ska du kunna kra dit med bil s r det svrt, kan du tnka dig att g 10 mil rtt in i urskogen d blir det lttare gmma sig.
Precis bara det r lite otillgngligt s r det inga problem dessutom slipper man tjyvande zigenare. Funderar sjlv p att flytta ut i skogen men r fr lat.
Citera
2019-09-16, 19:13
Medlem
Det dr med huggormsgift lter najs, kanske brja med uppfdning?
Citera
2019-09-16, 19:28
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoggingDoris
Hr kan du lsa om en svensk snubbe som bodde i en kta i skogen i fyra r och som livnrde sig p havregrynsgrt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...hitta-sin-grej
Teoretiskt stt br man kunna konvertera till Same och p s vis vara berttigad mark fr rensktsel.

Att vara same r vad jag vet inte genetiskt betingat d en som var med p melodifestivalen var frn Sydamerika och same.
Citera
2019-09-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Du skulle bli tvungen att leta dig till ett naturreservat. Alla annan mark kommer du bli upptckt av jgare. Jakthundarna kommer reagera p dig ven om du tror att du gmt ditt bygge.
Och skjuter du kan de lita p att folk som har jaktrtten undrar vem som skjuter.

Det finns inte s mycket mark som r "de" det r mest fjllandskap och dr finns det inte lika mycket att gmma sig bakom

Det r mycket akademiker som springer runt i nrliggande naturreservat, sdana dr som fr hjrtfel bara av att man bryter av en kvist eller slnger en glasspinne i skogen, s gr dom in i ett nybygge kan du nog rkna med att dom gr igng minst lika hrt som ngra wt-jgaren.

Sen gs vl strre delen av vra skogar av stora bolag som knappt bryr sig mellan avverkningarna.

Hittar man en nyligen avverkad/gallrad skog som gs av ett stort skogsbolag som inte har ngra vriga atraktionsvrden och en svr tillgnglig plats i den br man nog ha hyfsade chanser att klara sig en tid.
Citera
2019-09-16, 23:03
Medlem
Mandingos avatar
Jag och mina barndomsvnner gjorde nt liknande, det brjade som en koja p en halv, lngre in i skogen hittade vi ett vergivet sgverk med plankhgar frn anno dazumal, dessa bar vi till vr koja, nt r senare hade vi eldstad, kld- och snskert tak och vggar, och vernattade nr vi knde fr det... detta var inte jttelngt frn civilisationen men nd str den kvar 20 r senare... dock har nya ungdomar hittat den d vi alla lmnat gamla hemstaden, senast jag var dr fanns bde tomma lburkar och spritflaskor samt plast frn grillmat, s den anvnds likadant fortfarande ven om den brjar se gisten ut, hoppas nn av de som r dr nu fixar taket...
Citera
2019-09-16, 23:49
Medlem
HRCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Sen gs vl strre delen av vra skogar av stora bolag som knappt bryr sig mellan avverkningarna.

Men all produktionsskog inspekteras vl lpande med tanke p skadedjursangrepp, viltskador, rjning av sly och en massa annat? Om jag var skogsgare skulle jag inte bara stta en massa trdplantor och sedan tervnda 40 r senare och tro att allt var klappat och klart fr avverkning.

Nej, det hr gr nog inte. ven det som frefaller vara vildmark har en gare som engagerar sig i hur det ser ut i den dr vildmarken. Vra naturreservat har tillsyningsmn som regelbundet kontrollerar skicket p markerna. Vi lever i Sverige och hr bor vi ordentligt och anstndigt i detaljplanerat hus eller lgenhet. Punkt. Landet m vara stort och mestadels glesbefolkat, men man kommer nd inte undan Myndigheten. I alla dess olika former.

Enda mjligheten r nog att gra en deal med markgaren att f smlla upp ngon sorts bostad. Br vl inte vara omjligt om man framstr som en ngorlunda normal mnniska som inte gr mycket vsen av sig och kanske till och med hjlper markgaren p ngot stt...
Senast redigerad av HRC 2019-09-16 kl. 23:53.
Citera
2019-09-16, 23:55
Medlem
Detta gr att utfra p mnga stllen i Sverige, snacka med garna s brukar man kunna komma verens om ngot.

Mnga vill helst ha ngon som alltid r i nrheten s att tex stld frhindras.
Men varfr dem ska lita p just dig fr du nog ge en bra frklaring p.

Men vill man inkrkta p andras marker s funkar det ocks, folk hr verkar ha noll koll p verkligheten.
Det finns massor man skulle kunna komma undan med. Men ja visst ngon gng blir det uppenbarat.

Hur mnga hr har varit i en skog, kontaktat en markgare man inte knner fr att sedan stmma av med kommunen om bygglov var beviljat eller inte?
Citera
2019-09-17, 12:30
Avstngd
Knivur-273s avatar
Oavsett hur du gr angende markgarens tillstnd, s vill jag grna proppa fr "kolarkoja". Den r vlbeprvad och betydligt enklare att bygga n en timmerstuga. Dessutom passar den in i skogen p ett stt som inte str. Virket mste barkas fr att inte ruttna allt fr fort. Tall r bst, lvtrd smst (om man undantar ek, vilket av uppenbara skl torde vara uteslutet). Se till att det finns rent vatten och grna fiskemjligheter nra. Kp ett rsfiskekort s slipper du smyga nr du fiskar.

Grv ett djupt hl i marken fr att skita i. Ej nra bck eller sj, minst 50 meter bort.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-09-17 kl. 12:47.
Citera
2019-09-18, 13:43
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag lste fr ngra r sedan om en Tysk som levde ett r i en koja han byggt. Det var ngonstans i Norrbotten tror jag. Jag har tappat bort lnken till artikeln.

Han hade dock ett halvt vlsignande frn ortsbefolkningen, troligen var det p statens mark i renbetesomrdet.

En vlbyggd kolarkoja som bara anvnds undantagsvis av dig sjlv, det skulle skert en privat markgare kunna acceptera, eftersom han sjlv skulle kunna anvnda den.

Att svartbygga en timmerstuga kommer bara leda till att den eldas upp och r bortkastad tid. Det finns inga s avskilda platser, att den inte skulle upptckas snart.
En engelsman, eller rttare sagt ett par, hade ju (eller har fortfarande) en timmerstuga uppe i Norrlands demarker.
Dr bor de ensamma och rr bara om varandra.
De har t.o.m. byggt sig en bastu (fr husfridens skull, d kvinnan prompt ville kunna tvtta sig med viss regelbundenhet) p sin "tomt."

Deras nrmaste grannar vl vl ngon slags sameby, och de stod till tjnst med ren lite d och d.
Vad jag frstod s fick de kanske inte lov att jaga p egen hand allts.

P SVTs Kunskapskanalen var det programmet. Handlade om folk som vergav civilisationen fr att bostta sig ute i ngon av vrldens mnga vild- och desmarker. Frn tropisk de till sntyngda norrlndska storskogar.

Men de var ju praktiskt taget helt ensamma ret runt.
ven om de fuskade genom att klttra upp p nrmsta fjllet fr att d Wi-Fi och videochatta med sina barn (som de vergivit fr att lpa fritt i civilisationen med mormor).

---

Just det ja, det finns ju fortfarande ngra stycken gammel-Laestedianer kvar som envisas med att bo i ensligt belgna gamla ruckel.
Utan grannar som kan tjuvtitta in genom deras fnster.
Jag tror inte de betalar skatt heller.
Citera
2019-09-18, 21:11
Medlem
Shankss avatar
Jag r inte helt sker men en mnniska som har drygt 7500 inlgg p Flashback knns inte riktigt redo fr ett superensamliv i skogen. Sedan scannas ju skogen ibland. Jag r uppvuxen i norrlands inland, r markgare dr och jag tror det r svrt att frst hur bra koll folk har p markerna, framfr allt andras marker givetvis....

Jag vet folk som gr lngt bara de ser tre korpar i luften p ett annorlunda stt.

Slutligen r det ju s mycket avverkningar nu av de stora bolagen att det r svrt att hitta ett stlle tio mil frn nrmsta vg.
Citera
2019-09-19, 22:51
Avstngd
Knivur-273s avatar
Markgarens tillstnd r bst. Han kommer frmodligen inte acceptera att att du bor mer n ngon vecka i stten. Resten av tiden kan han mhnda sjlv nyttja ditt bygge som jaktstuga eller fiskestuga, om den r vlbyggd.

"kolarkojor" r naturligt kamouflerade och str inte. Dessutom kulturella, givet att de r utfrda p traditionellt vis. Man kan i princip bara upptcka dem frn drrsidan nr blbrsriset eller mossan har vxt upp ordentligt ver taket.

Att hugga ned unggranar eller tallar fr bygget, r naturligtvis ytterligare en orsak till behovet av markgarens tillstnd. Du behver sgat virke till drren, drramen och sittbnkarna, svida du icke sjlv kan skrda dem med yxan, gngjrn, hasp och beslag av jrn, spik, samt lmpliga stenar och murbruk fr eldstaden.

Att bygga med dda trd r bortkastat, i synnerhet lvtrd, eftersom de i princip redan ligger i frruttnelse, s fort de r fllda, om man undantar Ek, vilket kanske inte r det vanligaste trdslaget norrver. Litet svrarbetade dessutom, p det att stamdiamertern vanligen r uppt 100-200 cm

Enligt den ldre Vstgtalagen var det straffbart att flla fler n tre ekar p grannens marker
Senast redigerad av Knivur-273 2019-09-19 kl. 23:49.
Citera
2019-09-19, 23:58
Avstngd
Knivur-273s avatar
Putte i Ryssland har proklamerat att du kan f arrendera en bit skog i Sibirien, helt eller nstan gratis, givet att du uppfyller vissa villkor, som att flla en ganska stor bit granskog och odla marken (fr Svenska frhllanden en ganska stor bit), och en del annat, som Finska nybyggare p 1500-1600-talet i Sverige under Gustav Wasa kanske. Efter ngra r, kanske fem eller tio, sgs det att du kan ha marken gratis, som din egendom, dock frmodligen skattskyldig som Rysk underste, lt vara en lg skatt. Det r kanske inte s ltt att klara sin brgning i den miljn, givet det "genersa" erbjudandet. Jag har nmligen aldrig hrt om en Finsk inbyggare som blivit rik och vlbrgad i Orsa Finnmark , Smland eller annorstdes i vrt land.

Du kan frmodligen bygga ett timmerhus av vilka dimensioner du sjlv vljer. Vg finns troligen icke inom en radie av 50..100 km. Trden kan du svitt jag frsttt flla p plats utan kostnad frn den Ryska staten, givet att marken r beskogad, ngot som inte alls r skert.

Varning: det r ett extremt hrt klimat, men luften r troligen ren och frisk.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-09-20 kl. 00:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in