Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-15, 22:40
  #1
Moderator
tobess avatar
Tjena,

Min 2016 Macbook Pro (utan touchbar) har plötsligt en helsvart skärm.

Ett av barnen satt och kollade på ett barnprogram på datorn och tryckte på några knappar, efter det slocknade skärmen. Kan dock vara ett rent sammanträffande då jag redan från tidigare haft problem med att bakgrundsbelysningen "blöder" i nedre kanten och att det får en "stage"-effekt (d.v.s. ett känt fel som de borde reparera såvitt jag förstått: https://www.apple.com/support/13-inc...light-service/)

Bara för att nu dubbelkolla - före jag drar en backup på all data och för in den för service vid någon apple-återförsäljare: Finns det något sätt att aktivera/deaktivera den interna skärmen som jag eventuellt har missat?

Det jag gjort är:

1. Kopplat in extern skärm (fungerar utan problem)
2. Kollat att skärmstyrkan är på fullt (det är den)
3. Provat reboota datorn och återställa både SMC och PRAM, dock osäker på om någon av dessa gått igenom då jag också har problem med tangentbordet (https://www.apple.com/support/keyboa...mac-notebooks/) och vissa knappar har problem ibland

Eftersom datorn lider av två kända fel så är det något som borde/ska repareras i vilket fall som helst i något skede men jag hade hoppats att jag inte skulle behöva göra det riktigt än.

Någon som har förslag på vad jag fortfarande skulle kunna prova för att få skärmen att sparka igång, eller får jag bara lov att konstatera att det troligen rör sig om ett hårdvarufel?
Citera
2019-09-15, 22:45
  #2
Medlem
xposures avatar
Vanligaste felet på detta är att skärmkabeln glappar.
Öppna upp och kolla om den sitter som det ska.

Lämnar du in den till Apple så anser de att felet är så stort så att det blir billigare att köpa en ny dator.
Citera
2019-09-16, 09:33
  #3
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Vanligaste felet på detta är att skärmkabeln glappar.
Öppna upp och kolla om den sitter som det ska.

Lämnar du in den till Apple så anser de att felet är så stort så att det blir billigare att köpa en ny dator.

Ja, funderade på att öppna upp den. Men och andra sidan verkar det ju vara ett känt fel med skärmen som Apple borde stå för att reparera, och det antar jag att dom inte är sugna på om man själv pillat på den.

Tror jag får lov att bita i det sura äpplet () och föra den till verkstad och se om dom vill ta på sig reparationen före jag kollar på det själv med andra ord.
Citera
2019-09-16, 09:47
  #4
Medlem
enargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Tjena,

Min 2016 Macbook Pro (utan touchbar) har plötsligt en helsvart skärm.

Ett av barnen satt och kollade på ett barnprogram på datorn och tryckte på några knappar, efter det slocknade skärmen. Kan dock vara ett rent sammanträffande då jag redan från tidigare haft problem med att bakgrundsbelysningen "blöder" i nedre kanten och att det får en "stage"-effekt (d.v.s. ett känt fel som de borde reparera såvitt jag förstått: https://www.apple.com/support/13-inc...light-service/)

Bara för att nu dubbelkolla - före jag drar en backup på all data och för in den för service vid någon apple-återförsäljare: Finns det något sätt att aktivera/deaktivera den interna skärmen som jag eventuellt har missat?

Det jag gjort är:

1. Kopplat in extern skärm (fungerar utan problem)
2. Kollat att skärmstyrkan är på fullt (det är den)
3. Provat reboota datorn och återställa både SMC och PRAM, dock osäker på om någon av dessa gått igenom då jag också har problem med tangentbordet (https://www.apple.com/support/keyboa...mac-notebooks/) och vissa knappar har problem ibland

Eftersom datorn lider av två kända fel så är det något som borde/ska repareras i vilket fall som helst i något skede men jag hade hoppats att jag inte skulle behöva göra det riktigt än.

Någon som har förslag på vad jag fortfarande skulle kunna prova för att få skärmen att sparka igång, eller får jag bara lov att konstatera att det troligen rör sig om ett hårdvarufel?



https://www.ifixit.com/Search?query=...k%20pro%202016
Citera
2019-09-16, 11:47
  #5
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Ja, funderade på att öppna upp den. Men och andra sidan verkar det ju vara ett känt fel med skärmen som Apple borde stå för att reparera, och det antar jag att dom inte är sugna på om man själv pillat på den.

Tror jag får lov att bita i det sura äpplet () och föra den till verkstad och se om dom vill ta på sig reparationen före jag kollar på det själv med andra ord.

1. Ta dig till en applebutik och säg dom magiska orden ”jag vill få den här prylen värderad”
2. Lämna inte ifrån dig datorn utan åk istället hem och sov på vad den förhoppningsvis kunniga individen sagt.
3. Läs på om hackintosh pc tills du börjar skratta åt Tim Cook-eran av hårdvara från Apple .
4. Kör din stackars MacBook med extern skärm och tangentbord i några år till i rollen som stationär PC eftersom den bara kommer gå sönder igen när skärmkabeln går av.
Citera
2019-09-16, 13:28
  #6
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Eftersom datorn lider av två kända fel så är det något som borde/ska repareras i vilket fall som helst i något skede men jag hade hoppats att jag inte skulle behöva göra det riktigt än.

Någon som har förslag på vad jag fortfarande skulle kunna prova för att få skärmen att sparka igång, eller får jag bara lov att konstatera att det troligen rör sig om ett hårdvarufel?
Är det ett vanligt förekommande fel på just den modellen och den är yngre än 3 år (vilket den borde vara då den släpptes november 2016?) så är det något som borde gå att reklamera. Vänta inte med det utan kontakta Apple redan idag isf.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback