Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Nu syftade jag på den klassiska höger-vänsterskalan när jag skrev att centern är riksdagens mest högerextrema parti. Skattesänkningar för de rika och lägre löner för de fattiga (det som centern kallar för en "fungerande arbetsmarknad") är på intet sätt vänsterpolitik.

Visst är det vänsterpolitik när den ”goda” makten lever av folket och bestämmer över folket i en starkt centraliserad miljö i en närmast revolutionärutopisk retorik. Case in point: kommuniststaterna.
Högerpolitik är traditionellt och familjärt med mjuka kvalitativa värden samt riskaverta beslut. Det ser vi inget av hos den anabolapumpade och tjackade autistindividualisten aka centerpartisten.
Citat:
Sedan har förvisso centern det gemensamt med den identitära vänstern att man vill ha en oreglerad invandring. Till skillnad från vänstern har dock centern en logiskt koherent förklaring till denna position. Man vill ha en oreglerad invandring för att öka arbetslösheten och pressa ner lönerna, alltså få en "fungerande arbetsmarknad".
Det råder inget motsatsförhållande mellan nyliberaler och socialliberaler. Dom kräver samma sak i ohållbar tillväxt, sysselsättning och upprätthållen välfärd. Invandring och globalism är naturliga medel för detta.
Citat:
Som en extra bonus gör en oreglerad invandring det också lättare att montera ned de sociala skyddsnäten - ett annat nyliberalt mål - eftersom vi inte kommer att ha råd att försörja ett arbetslöst trasproletariat genom transfereringar.
Det är nyliberaler som diskuterar helikopterpengar och medborgarlön i ”framåtandan” och ”utvecklingens” skull.
Jag förstår inte hur man kan tro att centern skulle vara någon slags högerpolitik när vi har ett
empiriskt faktum att det är Vänsterpartiet, Socialdemokratin, Centern, Liberalerna och Miljöpartiet som innehar makten. Det är någon slags grovt svårartad verklighetförnekelse som tagit er i besittning.