Flashback bygger pepparkakshus!
2019-09-22, 17:02
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,
Systembolaget är (trots att Sverige har monopol) en av världens största inköpare av alkohol -

Nej, Inte trots att de har monopol, utan därför att de har monopol. Ändå är deras inköp löjligt litet och begränsat jämfört med vad det totala inköpet till Svenska försäljare skulle bli utan monopol.

Citat:
deras storlek, kunskap och kontakter gör att de t.ex. kan erbjuda kvalitativa Små Partier till vettiga priser.

Det kan vem som helst som är tillräckligt stor göra på en marknad utan monopol. Vi kan alltså konstatera att möjligheten att erbjuda små partier inte är en fördel med att låta Systembolaget ha monopol.

Citat:
Kan du inte berätta mer om ’korruptionen som är driven av monopolet’ - din okunskap om hur Systembolaget jobbar på en globalt konkurrensutsatt marknad är riktigt underhållande

Jag är inte insatt och vet ingenting om den idag. Det är dock ofrånkomligt att ett monopol leder till korruption. Sådana är naturlagarna. De var det förr i tiden. De är det idag, och de kommer att vara det imorgon. För all framtid. Alltid och för evigt.

Det finns inga bra anledningar att håla fast vid ett monopol
Citera
2019-09-22, 17:24
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Nej, Inte trots att de har monopol, utan därför att de har monopol. Ändå är deras inköp löjligt litet och begränsat jämfört med vad det totala inköpet till Svenska försäljare skulle bli utan monopol.

Det kan vem som helst som är tillräckligt stor göra på en marknad utan monopol. Vi kan alltså konstatera att möjligheten att erbjuda små partier inte är en fördel med att låta Systembolaget ha monopol.

Jag är inte insatt och vet ingenting om den idag. Det är dock ofrånkomligt att ett monopol leder till korruption. Sådana är naturlagarna. De var det förr i tiden. De är det idag, och de kommer att vara det imorgon. För all framtid. Alltid och för evigt.

Det finns inga bra anledningar att håla fast vid ett monopol

Hej,

Ta inte illa upp, men ur ett globalt perspektiv är Systembolagets inköpsvolym ’löjligt liten’ - din okunskap får dig bara att framstå som en dåligt påläst agitator.

Tyvärr håller inte din bristfälliga argumentation. Även om Tesco har större volymer än Systembolaget är inte deras affärsmodell att erbjuda Små Partier med hög kvalité. De erbjuder bulk, det är enkelt.

Tack för din ärlighet gällande din okunskap. Men har du inte mer att anföra gällande den påstådda korruptionen kanske du ska komplettera din pamflettinformation om nackdelarna med monopol.
Ja, Systembolaget har monopol - men bolaget erbjuder ett väldigt brett sortiment av all dricka. Hade de bara haft EN sorts öl, EN sorts vin och EN sorts vodka hade jag hållit med dig - men så är ju inte fallet, eller hur...
Senast redigerad av submariner 2019-09-22 kl. 17:44.
Citera
2019-09-22, 19:11
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Hej,

Ta inte illa upp, men ur ett globalt perspektiv är Systembolagets inköpsvolym ’löjligt liten’ - din okunskap får dig bara att framstå som en dåligt påläst agitator.

Tyvärr håller inte din bristfälliga argumentation. Även om Tesco har större volymer än Systembolaget är inte deras affärsmodell att erbjuda Små Partier med hög kvalité. De erbjuder bulk, det är enkelt.

Tack för din ärlighet gällande din okunskap. Men har du inte mer att anföra gällande den påstådda korruptionen kanske du ska komplettera din pamflettinformation om nackdelarna med monopol.
Ja, Systembolaget har monopol - men bolaget erbjuder ett väldigt brett sortiment av all dricka. Hade de bara haft EN sorts öl, EN sorts vin och EN sorts vodka hade jag hållit med dig - men så är ju inte fallet, eller hur...

Systembolaget har fortfarande sämre utbud än privata alternativ i andra länder.
Citera
2019-09-22, 20:25
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:

Du tycks hänga upp dig väldigt mycket vid just Tesco och Lidl, trots att du inte skulle komma att göra dina inköp där. Det blir lite av en halmdocka, då det kommer att finns väldigt många aktörer som fyller det rum som Systembolaget skulle lämna, både vad gäller små partier, stora partier, exklusiva märken och nya märken.

Dessutom kommer folk fortfarande i stor utsträckning att efterfråga befintliga märken. Jag kan garantera dig att inte ett enda av de viner som idag säljs av Systembolaget skulle lysa med sin frånvaro om vi haft en fri marknad. Det är de alldeles för små för. Det franska Vin & Sprit skulle antagligen fortsätta att vara dominant under en längre framtid. Du skulle dessutom haft mångdubbelt större sortiment att välja bland.

Citat:

De har ett standartsortiment. Dessutom är de ett monopol. Det är en omöjlighet att sortimentet i Sverige skulle blir sämre vid en avreglering. En fri marknad kan inte kvävas på det viset. Monoplet och Systembolaget fyller inte längre någon funktion och bör därmed avvecklas då monopol är en underlägsen form av marknad.
Citera
2019-09-23, 10:45
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Systembolaget har fortfarande sämre utbud än privata alternativ i andra länder.

Hej,

Nämn några exempel är du snäll
Citera
2019-09-23, 10:50
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
De har ett standartsortiment. Dessutom är de ett monopol. Det är en omöjlighet att sortimentet i Sverige skulle blir sämre vid en avreglering. En fri marknad kan inte kvävas på det viset. Monoplet och Systembolaget fyller inte längre någon funktion och bör därmed avvecklas då monopol är en underlägsen form av marknad.

Hej,

Ingen hang-up på Tesco, set var du som nämnde dem i diskussionen.

Däremot hänger jag upp mig på att du ena stunden erkänner hur okunnig och oinsatt du är samtidigt som du i nästa mening använder stora ord för att måla upp hur fantastiskt, ja nästan overkligt mycket bättre allt kommer bli om bara Systembolaget går samma väg som t.ex. Apoteket och Bilprovningen
Citera
2019-09-23, 12:43
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Hej,

Nämn några exempel är du snäll

Visst.

Getränke Hoffmann
https://www.google.com/search?q=getr%C3%A4nke+hoffmann&sxsrf=ACYBGNRofFgC v1IP3JXKeP8hPJotatoQKw:1569234062850&source=lnms&t bm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjUzYq33ObkAhUUAxAIHaT0CUUQ _AUIEygC&biw=1393&bih=646

Big Al's Liquor Store
https://www.google.com/maps/uv?hl=en&pb=!1s0x88f53c8985ac9573%3A0x4375a5db8389 f3eb!2m22!2m2!1i80!2i80!3m1!2i20!16m16!1b1!2m2!1m1 !1e1!2m2! 1m1!1e3!2m2!1m1!1e5!2m2!1m1!1e4!2m2!1m1!1e6!3m1!7e 115!4shttps%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp% 2FAF1QipMSBksRhQQca6zIJ22wOJjGDR9mdWPzpA1jwgmD%3Dw 121-h215-k-no!5sbig%20al%27s%20liquor%20store%20-% 20Google%20Search!15sCAQ&imagekey=!1e10!2sAF1QipMS BksRhQQca6zIJ22wOJjGDR9mdWPzpA1jwgmD&sa=X&ved=2ahU KEwiRzoON3ebkAhWEmIsKHdW3CmYQoiowCnoECA8QBg&cshid= 1569234351323052#

Whisky house
https://s3-media2.fl.yelpcdn.com/bphoto/hA7gw270Kigy8UOWy2_kFA/o.jpg'

Andra
https://www.yelp.com/biz/the-big-liquor-warehouse-aurora-2

https://merchantview360.com/wp-content/uploads/2017/09/Wine-Warehouse-of-Sicklerville-NJ-Liquor-Store-interior.jpg

https://c8.alamy.com/comp/DC2YJF/the-scandlines-border-shop-is-seen-at-ferry-dock-in-puttgarden-germany-DC2YJF.jpg

http://areddy.ie/wp-content/uploads/2017/11/photos-005.jpg
Citera
2019-09-23, 13:16
Medlem
submariners avatar
Citat:
https://c8.alamy.com/comp/DC2YJF/the-scandlines-border-shop-is-seen-at-ferry-dock-in-puttgarden-germany-DC2YJF.jpg

Hej,

Scandlines i Puttgarden menar du alltså har ett bättre utbud än Systembolaget?
Citera
2019-09-23, 13:58
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Hej,

Scandlines i Puttgarden menar du alltså har ett bättre utbud än Systembolaget?

Systembolaget har en rad mindre butiker med sämre utbud än de jag nämnt, ja. Det i Trosa t.ex. Eller Högdalen.
Citera
2019-09-23, 16:04
Medlem
submariners avatar
Citat:
Systembolaget har en rad mindre butiker med sämre utbud än de jag nämnt, ja. Det i Trosa t.ex. Eller Högdalen.

Hej,

Det är sant att en liten ort inte har samma utbud som t.ex. PK Huset. Men även Systembolaget i Högdalen erbjuder beställningsservice
Citera
2019-09-23, 18:11
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Hej,

Det är sant att en liten ort inte har samma utbud som t.ex. PK Huset. Men även Systembolaget i Högdalen erbjuder beställningsservice

Visst, men nu handlade det väl om söndagsöppet och att folk ska kunna slinka in den dagen och köpa alkohol?

Jag kommer avsluta den här ointressanta sidodebatten med att säga att jag är emot söndagsöppet. Då är det mycket bättre att istället göra som i andra länder där man antingen alltid, eller under vissa tider kan inhandla i privata butiker.
Citera
2019-09-23, 20:48
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Hej,

Ingen hang-up på Tesco, set var du som nämnde dem i diskussionen.

Däremot hänger jag upp mig på att du ena stunden erkänner hur okunnig och oinsatt du är samtidigt som du i nästa mening använder stora ord för att måla upp hur fantastiskt, ja nästan overkligt mycket bättre allt kommer bli om bara Systembolaget går samma väg som t.ex. Apoteket och Bilprovningen

Det är för Systembolaget har monopol. Det blir alltid sämre oavsett hur okunnig jag är. Det är en sådan där grej som inte går att förneka.

Tesco tror jag det var du som tog upp. Åtminstone har jag sällan hört talas om dem förrän du nämnde dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in