2019-09-15, 09:26
Medlem
KNARKAREN85s avatar
Hej, jag behöver snabbt hjälp. Bookade en kryssning på sidan nedan.
https://www.pocruises.com/
Jag betalade en deposition(1100pund, ca 13000kr) , men kryssningen ställdes in och företaget skickade en check till mig som återbetalning.
Nordea tar INTE emot checkar från utlandet, så nu vill företaget göra en banktransaktion, och då behöver dem min IBAN, SWIFT och hela mitt namn osv.

Min fråga, är det säkert att ge ut sina bankuppgifter via email, ska jag ringa istället? Tänk om det är en scam, kan dem på något sätt komma åt mitt konto, eller är jag bara paranoid?

Snabbt svar önskas, tack för hjälp.
Senast redigerad av KNARKAREN85 2019-09-15 kl. 09:36.
Citera
2019-09-15, 09:36
Medlem
P&O Cruises är ett välrenommerat företag så just där hade inga varningslampor lyst för mig
Citera
2019-09-15, 09:42
Medlem
welcometorealitys avatar
Det låter ju seriöst, när du ändå fick tillbaka en check som en återbetalning.Så det ska nog gå bra.

Lycka till.
Citera
2019-09-15, 09:49
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Det låter ju seriöst, när du ändå fick tillbaka en check som en återbetalning.Så det ska nog gå bra.

Lycka till.

Just en check är inte ett bevis för någonting innan den visat sig ha täckning.
Citera
2019-09-15, 10:21
Medlem
Man kan inte göra något med dessa uppgifter, förutom att sätta in pengar på angivet konto. Du kan känna dig säker!
Citera
2019-09-15, 10:23
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ingen fara. Hur skulle annars folk och företag kunna skicka pengar om de inte gav ut sina bankkontonummer?

Man kan inte ta ut pengar från ett konto med bara hjälp av kontonummer.
Citera
2019-09-15, 10:25
Bannlyst
I allmänhet, nej, men det stämmer att företag behöver denna info för internationella banktransaktioner. Även personnummer kan krävas. Inga varningslampor blinkar i det här fallet så du lär ha pengarna på kontot snart, senast inom några veckor.
Citera
2019-09-15, 10:25
Medlem
PatrickB8mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KNARKAREN85
Jag betalade en deposition(1100pund, ca 13000kr) , men kryssningen ställdes in och företaget skickade en check till mig som återbetalning.
Nordea tar INTE emot checkar från utlandet, så nu vill företaget göra en banktransaktion, och då behöver dem min IBAN, SWIFT och hela mitt namn osv.

Min fråga, är det säkert att ge ut sina bankuppgifter via email, ska jag ringa istället? Tänk om det är en scam, kan dem på något sätt komma åt mitt konto, eller är jag bara paranoid?

Det ska inte vara några som helst problem !
Lämna alla dina uppgifter till mig så fixar jag det!
Citera
2019-09-15, 10:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KNARKAREN85

Har du betalat med kontokort så skall du vända dig till kontokortsbolaget och be dem hantera återbetalningen. Då kommer de att sätta in pengarna på det konto som ditt kontokort är knutet till.

Återbetalningar görs normalt aldrig via check eller kontoöverföring om man inte använt den metoden för att betala.
Citera
2019-09-15, 11:05
Medlem
Ring banken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här