• 1
  • 2
2019-09-15, 01:45
Medlem
urgts avatar
Tjo,

Bor i Sverige och arbetar hemifrån som IT-konsult med egen firma, mot ett norskt företag.

Tjänar 410 SEK/timmen, och har aldrig begärt någon "löneförhöjning" under de 18 månader jag arbetat för dom. Betalar ingen moms, eftersom Norge inte är med i EU.

Är det en rimlig lön? Är en jäkla massa pengar för mig i vilket fall eftersom jag lever väldigt billigt, men samtidigt vill man inte bli lurad om man skulle kunna tjäna mycket mer. Är lite rädd att jag kanske blir utnyttjad som svensk eftersom de vet att lönerna här är lägre.

Ingen Flashback-kuk tack. Vill ha realistiska svar.
Citera
2019-09-15, 02:04
Medlem
Runt 65-75' SEK brutto således.

Till detta måste du själv betala sociala avgifter, tjänstepension, kompensation ej betald semester, och firmans "övriga kostnader".

Dina sociala avgifter bör ligga runt 15'. Tjänstepension + sem runt 10'. Till detta övriga kostnader (dator, telefon, internet, ev bil m.m.) - några tusen per månad.

Jag får det till att du får en bruttolön efter dessa avdrag runt 45 000 SEK (42 000 NOK) före skatt. Rimlig lön som IT-konsult mot ett norskt bolag? Oerhört svårt att svara på, då vi inte vet hur kvalificerat arbete du utför. Snackar vi kvalificerat i form av arbete som kräver masterexamen ligger du för lågt.

Jämför med norska grundskolelärare:
45 000 NOK i snitt = 48 000 SEK
Polis: 49 000 NOK = 52 000 SEK
Civ ing: 64 000 NOK = 68 000 SEK
Systemadmin. 56 000 NOK = 60 000 SEK

Du ligger under samtliga dessa tex. Du ligger 14 000 NOK under systemadministratörer och nästan 20 000 NOK under civ ing i snitt).
Senast redigerad av blueberrycake 2019-09-15 kl. 02:07.
Citera
2019-09-15, 02:15
Bannlyst
Du bör dubbla din fakturering.
Citera
2019-09-15, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Tjo,

Bor i Sverige och arbetar hemifrån som IT-konsult med egen firma, mot ett norskt företag.

Tjänar 410 SEK/timmen, och har aldrig begärt någon "löneförhöjning" under de 18 månader jag arbetat för dom. Betalar ingen moms, eftersom Norge inte är med i EU.

Är det en rimlig lön? Är en jäkla massa pengar för mig i vilket fall eftersom jag lever väldigt billigt, men samtidigt vill man inte bli lurad om man skulle kunna tjäna mycket mer. Är lite rädd att jag kanske blir utnyttjad som svensk eftersom de vet att lönerna här är lägre.

Ingen Flashback-kuk tack. Vill ha realistiska svar.

Det var riktigt lågt! Beror ju såklart på vad du jobbar med. Om det är basic it-support där du bara följer med på övervakning och tar någon telefon i timmen, eller om du är utvecklare.

Alltså som anställd kan du ha det där i lön, men inte när du har egen firma. Som konsulent med egen firma borde du minst ha det dubbla, tredubbla är mer normalt pris, och då pratar jag i norska kronor.

Random sida, detta gäller då fast anställning och inte konsulent:
https://www.flexify.no/lonn/it-konsulent
Lønn som IT konsulent: 678.000 kr/år
Nedre kvartil: 526.200kr
Øvre kvartil: 781.320kr
Senast redigerad av uffe98 2019-09-15 kl. 02:18.
Citera
2019-09-15, 02:34
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Jämför med norska grundskolelärare:
45 000 NOK i snitt = 48 000 SEK
Polis: 49 000 NOK = 52 000 SEK
Civ ing: 64 000 NOK = 68 000 SEK
Systemadmin. 56 000 NOK = 60 000 SEK

Du ligger under samtliga dessa tex. Du ligger 14 000 NOK under systemadministratörer och nästan 20 000 NOK under civ ing i snitt).

Citat:
Ursprungligen postat av SpelaInteTuff
Du bör dubbla din fakturering.

Citat:
Ursprungligen postat av uffe98
Det var riktigt lågt! Beror ju såklart på vad du jobbar med. Om det är basic it-support där du bara följer med på övervakning och tar någon telefon i timmen, eller om du är utvecklare.

Alltså som anställd kan du ha det där i lön, men inte när du har egen firma. Som konsulent med egen firma borde du minst ha det dubbla, tredubbla är mer normalt pris, och då pratar jag i norska kronor.

Random sida, detta gäller då fast anställning och inte konsulent:
https://www.flexify.no/lonn/it-konsulent
Lønn som IT konsulent: 678.000 kr/år
Nedre kvartil: 526.200kr
Øvre kvartil: 781.320kr

Tack för svar!

Kan nämna att min "chef" länkade en sida med snittlöner för konsulter i Sverige när vi avtalade kostnaden från början också. Så här i efterhand kanske det var hans sätt att komma undan billigare, och godtrogen som man är så accepterade man det bara.

Är kvalificerat arbete (programmering) som kräver många års erfarenhet. Jag har blivit rätt viktig för dom också vid det här laget.

Undrar om man skulle fråga efter en höjning, och hur stor i så fall.
Citera
2019-09-15, 02:39
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Kan nämna att min "chef" länkade en sida med snittlöner för konsulter i Sverige när vi avtalade kostnaden från början också. Så här i efterhand kanske det var hans sätt att komma undan billigare, och godtrogen som man är så accepterade man det bara.

Är kvalificerat arbete (programmering) som kräver många års erfarenhet. Jag har blivit rätt viktig för dom också vid det här laget.

Du får ut mindre än en norsk grundskollärare får ut i snitt. Det är på tok för lågt, med tanke på att du tycks syssla med någorlunda kvalificerat IT-jobb.

hur mycket mer du ska begära är någon annan mer lämpad att svara på i tråden; men du är underbetald den saken är säker.
Citera
2019-09-15, 02:56
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ja, du verkar ju rövknullad just nu lönemässigt... De kan ju inte hyra in dig efter en svensk marknad när de sitter i norge.
Citera
2019-09-15, 03:10
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Ja, du verkar ju rövknullad just nu lönemässigt... De kan ju inte hyra in dig efter en svensk marknad när de sitter i norge.

Tror jag drar till med en föreslagen höjning till 500 nästa vecka och ser hur de reagerar.

Vore man lite mer business så borde man dra till med något helt absurt och se vad de vill sänka det till, eftersom jag vet att de vill ha kvar mig, men är nog för harig. Är skönt på nåt sätt att vara lätt underbetald arbetstrygghetsmässigt också.

Det här är nog lite väl dock, om ni har rätt...
Senast redigerad av urgt 2019-09-15 kl. 03:17.
Citera
2019-09-15, 03:30
Medlem
tremades avatar
Citat:
Tror jag drar till med en föreslagen höjning till 500 nästa vecka och ser hur de reagerar.

Vore man lite mer business så borde man dra till med något helt absurt och se vad de vill sänka det till, eftersom jag vet att de vill ha kvar mig, men är nog för harig. Är skönt på nåt sätt att vara lätt underbetald arbetstrygghetsmässigt också.

Det här är nog lite väl dock, om ni har rätt...
Ta inte i för lite... Jag bad om en löneökning på 10,5% sist, det slutade med 13%.
Citera
2019-09-15, 08:57
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Det beror ju på hur ditt avtal med dem ser ur. Du känns jäkligt junior om du inte har kolla på dessa basic things
Citera
2019-09-15, 10:21
Medlem
GormDenGamles avatar
Lägg dig på en årslön på nästan 700.000 norska.

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/it-konsulent
Citera
2019-09-15, 14:31
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkislgh
Det beror ju på hur ditt avtal med dem ser ur. Du känns jäkligt junior om du inte har kolla på dessa basic things

10 års arbetslivserfarenhet, men är ny på att driva eget. Lite insnöad på själva arbetet är man nog också.

Ska lusläsa avtalet igen för säkerhets skull. Innehåller bara det gamla vanliga vad jag minns (kostnad, uppsägningstid, villkor, ...)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in