ARCHI
Frst och frmst, blir du mycket smartare av att ha beskt Sarajevo fre och efter kriget?
Jag r fdd och uppvuxen i Sarajevo men bor i sdra Sverige just nu, nd spenderar jag mycket tid dr nere och jag anser mig insatt i Sarajevos och hela Bosniens situation.
Sarajevo sgs fre kriget som en tolerant stad, flera folkslag och religioner bodde vid sidan om varandra. Problemet d : komunismen.
Du som muslim fick inte g till moskn utan att bli utpekad eller svartlistad.
Att Bosnien och Sarajevo i strre mtt blev Islamiskt efter kriget r ju en fullkommligt normal reaktion d folk nu fritt kunde utva sin religion.
Du nmner det faktum att man bygger mosker p vartna vr i Sarajevo, fullkommligt fel!
Politikerna i Kanton Sarajevo (Sarajevo ln) har antagit en motion om att alla religisa byggnader ska 1) teruppbyggas 2) renoveras.
Och eftersom det i Sarajevo ntt och jmt alltid brann mosker s blir det ocks mnga moskebyggen efter kriget.
Den enda plats man i Sarajevo (strre grad... mer eller mindre) byggt nya mosker r i Stari Grad (gamla Sarajevo), uppe p sluttningen ovanfr Bascarsija. Det av praktiska skl d mnga ldre bor i gamla Sarajevo och innan mosker byggdes dr var de tvungna att g ner till Bascarsija fr att be.
Sarajevo r trots belgringen och trots moskebrnderna FORTFARANDE en mycket tolerant stad. Det faktum att du ser gubbar med skgg och kvinnor med sljor, jag ser inget fel i det. Vill man utva Islam p det stt man anser rtt s fr man gra det. Fre kriget fanns detta allts inte p.g.a. komunismen.
Jag ska frska hitta siffrorna jag sg fr inte alltfr lnge sedan d man jmfr antalet mosker, kyrkor och synagoger fre kriget och nu.
Tror moskerna var 3 % fler, kyrkorna 12 % (i stra Sarajevo, serbkontrollerat omrde, har du en kyrka i varje korsning) och samma antal synagogor/judiska freningar.
Men varfr babbla om religisa byggnader? Ska vi rkna alla Islamiska freningar i Malm s skulle man gott och vl kunna tro att Malm ligger i Marocko eller Irak.
Tillbaka till mnet, "Bosnien - radikal islam i Europa".
Frst och frmst, rubriken r vldigt komisk

Och med det jag har lst i denna trden skulle man kunna tro att halshuggningar och frfljelse utav icke-muslimer vad vardag i Bosnien
Sjlvfallet finns det extremister i Bosnien men vet ni varfr? Fr att Europa inte ville gra ett skit fr att stoppa kriget i Bosnien. Man infrde embargon och motverkade bildandet av en Bosnisk stat helt och hllet!
Den nda hjlp man kunde f var frn Mellanstern, och Bosnien var i behov av hjlp, TRO MIG.
I det referendum som hlls 1991 angende Bosniens sjlvstndighet rstade 79 % (ska hitta en klla till detta s smningom) av befolkningen fr att Bosnien skulle g ur Jugoslavien. Bde Bosnjaker, Bosniska katoliker och bosnisk ortodoxa rstade fr att Bosnien skulle bli sjlvstndigt.
Vet ni vilka som hll talan i Bosniens referendum?
Samma parti som styr idag, SDA, det parti ni kallar fr "islamiststyre".
Ledaren d, Alija Izetbegovic sa tydligt att han inte ville ha ett Islamisk stat utan ville bygga upp Bosnien p samma grunder som Jugoslavien fast i form av ett demokratiskt land.
S hr i efterhand kan man inte avgra om SDA och Izetbegovic skulle hlla vad dem sa fr det gick som det gick.
Serberna vann det mediala kriget och fick det att se ut som om serber frtrycktes i Bosnien- kriget brjade.
Sen till er som menar p att bsta och enda lsningen r att Bosnien delas... ni mina kra vnner r antingen naiva eller helt enkelt dligt informerade.
KRALJEVINA BOSNA (det Bosniska Kungariket) fanns fre bde Kroatien, Serbien och Jugoslavien.
Diskutabelt r vilken religion mnniskorna hade och jag tnker inte g in p det fr jag anser mig inte tillrckligt skolad fr att kunna uttala mig om saken.
Det Bosniska Kungarikets grnser har varit intakta och till och med strre n vad dem r idag i jag vet inte hur mnga hundra r.
Finns en fin karta och om ngon tvivlar p Det Bosniska Kungarikets grnser s slnger jag grna upp den kartan.
Att dela ett land vars grnser har varit intakta i 900 r r, ja det sger ju sig sjlvt, fullkommligt absurt.
Tillbaka till kopplingen Islam + Bosnien.
Ni vet att det finns tre presidenter i Bosnien? En frn SDA, en frn SDS (Srpska demokratska stranka... Serbiska demokratiska partiet) och en frn HDZ (Hrvatska demokratska zajednica... Krotiska demokratiska freningen).
Alla tre presidenter har ett mandat p 2 r var (har varit fyra men ett nytt frsk har inletts), att sedan SDA r det strsta partiet och att premirministern r SDA-politiker r en annan femma.
Om SDA skulle komma med en motion i riksdagen dr de ville bygga 9 000 000 mosker s skulle dom aldrig ftt igenom frslaget eftersom man inte har majoritet i den Bosniska riksdagen.
Allts till alla er som tror att Bosnien styrs av farliga islamister som vill sprida Islam ver hela vrlden --->
Sen r det faktiskt s att man kartlgger och siktsregistrerar alla islamiser i Bosnien, inte demokratiskt men nd tillfredstllande fr alla er som tror att islamismen r ett stort problem i Bosnien.
Jag frstr inte varfr dessa reaktioner p en video som visar islamister som mrdar serber. Tycker inte att ngon ska mrda eller bli mrdad men faktum r att serberna i Srebrenica mrdade mer mnniskor p en vecka n islamisterna under en hel fyra rs period.
Sen kan man nmna att islamister (mujahediner) frn Mellanstern inte ingick i Armija BiH (Bosniskhercegovinska armn).
Det enda spr som fanns av Islam inom armn var tv eller tre brigader fr endast muslimer. Ska frska hitta statistik p Bosniska brigader fr vad jag kan minnas s var de inte mnga mnniskor som hll till i de redan nmnda brigaderna.
Om vi ska prata lite om extremism s kan ni grna gra en skning p google med meningen "cetnicki pokret, cetnici, velika srbija, četnicki pokret, četnici" (c(č)etnicki pokret = cetnisk organisation... četnik = serber som utfrde krigsfrbrytelser i Bosnien).
Maffigt frsta inlgg