2019-09-13, 16:57
Medlem
Hej!

Precis som rubriken lyder söker jag personer som är intresserade av Sri Aurobindo och The Mothers livsverk. Kort sammanfattning av deras filosofi:

- Människan är en gudomlig varelse som förlorat sig själv i tankarnas och känslornas värld.

- Människans mål är att återkoppla sig via sitt inre och högre Jag (the psychic being) till Gud.

- På ena sidan har vi materialister som totalt nekar Guds existens (hit tillhör också religiösa människor som tror på en Gud i himmeln) och på andra sidan har vi människor som totalt nekar världens existens och menar istället att ALLT är Gud och därför är den materiella världen en illusion.

- Båda sidorna har fel. De menar att människans mål är att utveckla sitt inre för att göra den materiella världen till en gudomlig värld utan lidande. Alltså att istället för att lämna världen, återgå till den och göra den till en perfelt manifestation av Gud.

- Evolution förklaras av materialister som materians utveckling medan evolutionen förklaras av Sri Aurbindo som en process för medvetenhet (Gud) att frigöra sig själv i illusionen, där materia är det första steget, sedan liv, sedan intellektet.
Citera
2019-09-13, 17:29
Medlem
Hestapos avatar
Finns en del information på hemsidan för intresserade, med den andan som Greta Thunberg förespråkar, kan det vara en tillfällighet..

"Som alltid kommer vårt fokus att vara på praktiska sätt att anpassa och medvetet samarbeta med detta nya medvetande som oundvikligen formar jordens framtid och formar vårt öde."
https://integralyogaretreat.com/
Citera
2019-09-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredenJesus
satans demoner

en f.d KGB agent berättar om att de tyckte det var positivt när "gurusarna" från öst lyckades lura journalister och politiker i yoga genom navelpillande, för det gör att de blundar för verkligheten.

https://www.youtube.com/watch?v=bX3EZCVj2XA

passa er för alla "gurus" och spirituella ledare. det är med allra största säkerhet oftast ulvar i fårakläder. tjyven som Jesus Kristus varnade om, som bara kommer för att Stjäla! Mörda! och Förstöra!

Hmm... Jesus var en individ som visste vem han var. Du vet mindre än Jesus än vad du tror. Jesus var en person som upplevde Gud. Jesus, mohammed, buddha och Sri Aurobindo är alla människor som visste Sanningen. Här pratar vi inte om religion. Här pratar vi om Sanningen. Så den ända djävulen här är du som tror att du är separerad från Gud. Det är trots allt EXAKT det som gör lucifer, Lucifer. Han nekar Gud och säger "Jag är utanför Honom, jag ska ha min fria vilja". Så var försiktig.
Citera
2019-09-13, 17:59
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryJanne
Kan folk snälla hålla sig till topic? Men som svar på din fråga: När jag hade skrivit det, såg jag det, tänkte då på att det var undermedvetet, tänkte sedan "skitsamma" och skickade!

Okej, så det var alltså din fria vilja och osanning som styrde beslutet att medvetet vägra redigera, väldigt motsägelsefullt med tanke på din ståndpunkt.
Citera
2019-09-13, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Okej, så det var alltså din fria vilja och osanning som styrde beslutet att medvetet vägra redigera, väldigt motsägelsefullt med tanke på din ståndpunkt.

Fria vilja? Finns inte fri vilja, vilket är rätt logiskt tycker du inte det? För det första, hur skulle du definiera begreppet fri vilja?

Om du gör det på följande sätt; "Jag är direkt medveten om varför jag gör som jag gör och varför jag gör de val jag gör" så skulle jag vela säga att fri vilja i sin definition ej existerar. Exakt hur skulle du som individ någonsin kunna göra något "medvetet" val när:

1. Du som ego ej existerar till en början
2. Även om du gör det, eller tror att du gör det, hur kan du någonsin påverka vem du är? Du föds in i vissa normer, omständigheter, kulturer, upplevelser (både inre och yttre sådana- dvs inre upplevelser så som känslor, tankar osv eller om man har ett mentalt eller psykiskt förhinder och yttre så som miljöer, situationer, yttre stimuli osv), så hur gör du dina val medvetet?
3. De enda anledningarna till varför du gör saker som du gör är för att du vill och/eller för att du blir tvingad. Och vad "du vill" är ju onekligen utom "din" kontroll. Vad "du vill" är baserat på miljontals olika faktorer som du är totalt omedveten om.
Senast redigerad av MaryJanne 2019-09-13 kl. 19:02.
Citera
2019-09-13, 22:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryJanne
Hej!

Precis som rubriken lyder söker jag personer som är intresserade av Sri Aurobindo och The Mothers livsverk. Kort sammanfattning av deras filosofi:

- Människan är en gudomlig varelse som förlorat sig själv i tankarnas och känslornas värld.

- Människans mål är att återkoppla sig via sitt inre och högre Jag (the psychic being) till Gud.

- På ena sidan har vi materialister som totalt nekar Guds existens (hit tillhör också religiösa människor som tror på en Gud i himmeln) och på andra sidan har vi människor som totalt nekar världens existens och menar istället att ALLT är Gud och därför är den materiella världen en illusion.

- Båda sidorna har fel. De menar att människans mål är att utveckla sitt inre för att göra den materiella världen till en gudomlig värld utan lidande. Alltså att istället för att lämna världen, återgå till den och göra den till en perfelt manifestation av Gud.

- Evolution förklaras av materialister som materians utveckling medan evolutionen förklaras av Sri Aurbindo som en process för medvetenhet (Gud) att frigöra sig själv i illusionen, där materia är det första steget, sedan liv, sedan intellektet.

Sri Aurobindo är intressant eftersom han försökte förnya hinduismen inspirerad av västerländska tänkare. Synd bara att han lät sig inspireras av den kontinentala filosofin (Hegel, Nietzsche, Bergson) med dess förlegade och ovetenskapliga världsbild.

Aurobindos främsta bidrag till hinduismens förnyelse var att han förde in en linjär evolutionstanke som tidigare saknats, men eftersom hans tänkande kring evolution baserades på Hegels obsoleta dialektik är det tveksamt om det tillförde så mycket.
Citera
2019-09-18, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Sri Aurobindo är intressant eftersom han försökte förnya hinduismen inspirerad av västerländska tänkare. Synd bara att han lät sig inspireras av den kontinentala filosofin (Hegel, Nietzsche, Bergson) med dess förlegade och ovetenskapliga världsbild.

Aurobindos främsta bidrag till hinduismens förnyelse var att han förde in en linjär evolutionstanke som tidigare saknats, men eftersom hans tänkande kring evolution baserades på Hegels obsoleta dialektik är det tveksamt om det tillförde så mycket.

Enligt mig baserade han inget på andras tankar utan snarar fick upplevelser som väl stämmde överens med vissa västerländska tänkare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in