Citat:
Ursprungligen postat av
Hestapo
Okej, så det var alltså din fria vilja och osanning som styrde beslutet att medvetet vägra redigera, väldigt motsägelsefullt med tanke på din ståndpunkt.
Fria vilja? Finns inte fri vilja, vilket är rätt logiskt tycker du inte det? För det första, hur skulle du definiera begreppet
fri vilja?
Om du gör det på följande sätt; "
Jag är direkt medveten om varför jag gör som jag gör och varför jag gör de val jag gör" så skulle jag vela säga att fri vilja i sin definition ej existerar. Exakt
hur skulle du som individ någonsin kunna göra något "medvetet" val när:
1. Du som ego ej existerar till en början
2. Även om du gör det, eller tror att du gör det, hur kan du någonsin påverka vem du är? Du föds in i vissa normer, omständigheter, kulturer, upplevelser (både inre och yttre sådana- dvs inre upplevelser så som känslor, tankar osv eller om man har ett mentalt eller psykiskt förhinder och yttre så som miljöer, situationer, yttre stimuli osv), så hur gör du dina val medvetet?
3. De enda anledningarna till
varför du gör saker som du gör är för att du vill och/eller för att du blir tvingad. Och vad "du vill" är ju onekligen utom "din" kontroll. Vad "du vill" är baserat på miljontals olika faktorer som du är totalt omedveten om.