• 1
  • 2
2019-09-12, 10:23
Medlem
JymdKjams avatar
https://www.expressen.se/nyheter/sve...re-och-mindre/

Citat:
Totalt drack svenskarna 8,83 liter ren alkohol per invnare 15 r eller ldre under 2018, vilket r en minskning med tv procent jmfrt med 2017. Alkohol inkpt p Systembolaget stod fr ungefr tv tredjedelar av konsumtionen, medan drygt tio procent dricks ute p restaurang.

Eftersom de rknar per invnare s br vi ju tnka p att befolkningen blivit rejlt mindre homogen de sista 10 ren. Det har ju tillkommit ca en miljon invnare dr kanske alkohol inte hr till kostcirkeln direkt...?!
Citera
2019-09-12, 10:32
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Alkohol r passe, det gr folk odrgliga och dessutom krymper hjrnan!

Cannabionider r frscht & modernt.
Citera
2019-09-12, 10:46
Medlem
Den dr underskningen r knappt vrd pappret. Det man har kommit fram till; r att, vad jag frmodar r sjlvskattningar ie frgeformulr, svenskar numera kper mindre smuggelsprit och privatimporterar mindre. I en sdan omfattning att det mer n vl off-setar den observerade kningen av reguljr frsljning.

Visst dom frsker tgrda ganska mnga av sampling problemen, men fortfarande blir antaganden, extrapoleringar och korrigeringar, s stora att resultatet knappast kan anses vara skerstllt. Om det inte fanns ngon vilja att n ut med detta skulle det ju aldrig publicerats.

Redan nu korrigerar dom fr att folk uppger att dom kper mindre alkohol p systemet n vad dom gr.
En mkt nrmre slutsats borde vara att om frsljningen p Systemet kar, kar konsumtionen i stort.
Citera
2019-09-12, 10:47
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Jag tror att minskad folklig alkoholkonsumtion hnger ihop med den kade ensamheten och depressionen bland folket i stort.

Hade vi, likt som stlnderna haft pubar (billiga sdana) i varje kvarter, dr grannar trffades p kvllarna, s hade folk inte grinat ver sin ensamhet och ngest i samma utstrckning.

Men det krvs ett besk i st fr att fatta den grejen.
Citera
2019-09-12, 10:50
Medlem
Cannibalizations avatar
Det r mer "inne" med andra rusmedel, s som cannabis, hos unga idag har jag mrkt.
Citera
2019-09-12, 11:10
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Det r mer "inne" med andra rusmedel, s som cannabis, hos unga idag har jag mrkt.

Oj, det var ju inte bra. Alls. Det gder kriminella gng och eldar p avrttningsfesten de hller p vra gator!

Och vr kre statsminister och landsfader Lven har slagit fast att det r partyknarkandet i Danderyd som r orsaken till vldet....

Alkohol r kanske inte s dumt nd?
Citera
2019-09-12, 11:51
Bannlyst
Kan det bero p invandring av muslimer som drar ned snittet d mnga muslimer ej dricker och drickande bland pursvenskaf inte minskar?
Citera
2019-09-12, 12:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Kan det bero p invandring av muslimer som drar ned snittet d mnga muslimer ej dricker och drickande bland pursvenskaf inte minskar?

Det r ju just det TS sger i trdstarten.

Jag tror det kan vara en av anledningarna, ven om det dricks bland dessa ocks. Om inte skulle nattklubbar vara fria frn muslimpojkar. Det r de inte vad jag frsttt.

Men jag tror absolut, som nmnts i trden, att mnga numera anvnder cannabis istllet. Och att det kan brja synas i statistiken
Citera
2019-09-12, 13:40
Medlem
Frmodligen har kath-tuggandet kat i samma utstrckning som alkoholfrbrukningen minskat i Sverige.
Citera
2019-09-12, 14:29
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Pinsamma inlgg om muslimers inverkan p statistiken. Jag knner lika mnga muslimer som dricker som jag knner ickemuslimer som r nykterister. Grupperna tar ut varandra i statistiken.
Citera
2019-09-12, 14:54
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Pinsamma inlgg om muslimers inverkan p statistiken. Jag knner lika mnga muslimer som dricker som jag knner ickemuslimer som r nykterister. Grupperna tar ut varandra i statistiken.

Knappast. De flesta muslimer dricker inte. Men kul frsk.
Citera
2019-09-12, 16:45
Medlem
ImTheMans avatar
tycker det var lite lustigt att aftonbladet ltsas inte frst, samtidigt som man lyckas med konststycket att helt "slumpmssigt" bara intervjua etniska svenskar. snlla aftonbladet, det r fullkomligt omjligt att ett slumpmssigt urval p gatan skulle falla ut s.
https://www.aftonbladet.se/tv/a/2954...mindre-alkohol

klart det har med befolkningssammansttningen att gra. det hr syns ven p minskad frsljning av andra varor som etniska svenskar brukar kpa till hgtider etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in