2019-09-12, 08:41
Bannlyst
Batterier i elcyklar har kobolt i sig som bryts av bla barn i KongoKinshasa, härifrån kommer ca 90% av allt kobolt. Sverige sponsrar alltså barnarbete i livsfarliga gruvor.
Borde det inte vara bättre att ha gratis vanliga cyklar istället, billigare, blir fler och minska hjärt och kärlsjukdomar.
https://www.svd.se/snart-rullar-8000-skattefinansierade-elcyklar-in
Citera
2019-09-12, 08:44
Medlem
Bra fråga! Varför el-cyklar.... det är ju betydligt bättre med vanliga cyklar.
Jag kan förstå att cyklande brevbärare har el-cykel, men i övrigt har jag svårt att förstå varför.
Citera
2019-09-12, 08:46
Medlem
Gissningsvis för att någon/några av de som fattade beslutet/sålde in förslaget tjänade miljoner på skiten.
Citera
2019-09-12, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Gissningsvis för att någon/några av de som fattade beslutet/sålde in förslaget tjänade miljoner på skiten.
Inte helt omöjligt.
Citera
2019-09-12, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V6.tuggummi
Inte helt omöjligt.

Ja, det finns ju ingen positiv effekt rent miljömässigt med tramset. Dels batterierna men även transporten hit. De är ju knappast så att de cyklades hit från Kina.
Citera
2019-09-12, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V6.tuggummi
Batterier i elcyklar har kobolt i sig som bryts av bla barn i KongoKinshasa, härifrån kommer ca 90% av allt kobolt. Sverige sponsrar alltså barnarbete i livsfarliga gruvor.
Borde det inte vara bättre att ha gratis vanliga cyklar istället, billigare, blir fler och minska hjärt och kärlsjukdomar.
https://www.svd.se/snart-rullar-8000-skattefinansierade-elcyklar-in

jag vet att miljöpartiet har dragit löje över elcyklar men bortsett från det är elcyklar fantastiska.

Oftast är det personer som kör bil och aldrig själva cyklar som klagar på elcyklar. De själva ska vill transportera sig själva bekvämt men alla andra ska lita hund på vägen.

Tänk om jag skulle glida fram i en motorbåt och kräva att alla andra ska ro sina båtar och slita.

vad gäller miljöaspekten så vet vi att elcyklar inte är miljövänliga men det är ingenting annat heller. Man cyklar inte på en elcykel för miljön. Att barn får slita i gruvor visste jag inte men elcyklar är inte det enda som drivs av batterier i samhället.

elcyklar gör det enkelt att ha ett motordrivet fordon som gör det lätt att förflytta sig flera mil utan att behöva skatta, besikta, trafikförsäkra och så länge ingenting elektronisk går sönder så är de vanligtvis lättreparerade.
Citera
2019-09-12, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StraffknullaMig
elcyklar gör det enkelt att ha ett motordrivet fordon som gör det lätt att förflytta sig flera mil utan att behöva skatta, besikta, trafikförsäkra och så länge ingenting elektronisk går sönder så är de vanligtvis lättreparerade.
Beställt av Miljöpartiet till Södermalms världsfrånvända miljömuppar.
Citera
2019-09-12, 09:34
Medlem
Citat:
jag vet att miljöpartiet har dragit löje över elcyklar men bortsett från det är elcyklar fantastiska.

Oftast är det personer som kör bil och aldrig själva cyklar som klagar på elcyklar. De själva ska vill transportera sig själva bekvämt men alla andra ska lita hund på vägen.

Tänk om jag skulle glida fram i en motorbåt och kräva att alla andra ska ro sina båtar och slita.

vad gäller miljöaspekten så vet vi att elcyklar inte är miljövänliga men det är ingenting annat heller. Man cyklar inte på en elcykel för miljön. Att barn får slita i gruvor visste jag inte men elcyklar är inte det enda som drivs av batterier i samhället.

Hallå,

Vi är på flashback du kan ju inte komma med smarta infallsvinklar.

Jag håller med. Jag tänker mig dock att jag ska hålla mig från att köpa elcykel ett bra tag till. Än så länge är jag frisk i benen. Pensionärerna kan få hålla på med elcyklar.
Citera
2019-09-12, 09:45
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det många bilister vänder sig mot är nog att de själva ska beläggas som en mijöhotande fara och bekosta flera samhällssystem utöver miljöfrågan medans bl a elcyklisten ses som miljövänlig hjälte som ska få medalj för varje mil denne sitter på sin cykel.
Inget av fordonen är miljövänliga!

Du får t o m pengar från staten för att inhandla din elcykel. Med samma argument borde såklart vanliga cyklar innebära en större summa från staten men så är inte fallet.
Även elbilar har ju subventionerats.

Politikerna verkar tro att stoppa en kontakt i väggen inte har några konsekvenser. El = miljövänligt. Detta är ju helt fel. Möjligtvis om du producerar all din el själv genom solceller på ditt egna tak kan du kalla dig miljövänlig.

Sen bygger hela argumentet på koldioxidmodellen vilken inte får ifrågasättas utan mer är någon form av religion där just nu Greta är överpräst (trots att hon inte är forskare eller troligtvis inte har någon djupare kunskap i ämnet).

Sverige är fullt inne på en linje och har i fartblindheten glömt att ta reda på om vägen man färdas på är rätt väg samt om det finns några bättre alternativ. Sverige som annars låter allt mala i tid och otid låter i de två viktigaste ämnena (miljö samt invandring) bli att göra ärliga analyser som är mångfacetterade. Rakt in i kaklet.
Citera
2019-09-12, 10:02
Medlem
Citat:

vad gäller miljöaspekten så vet vi att elcyklar inte är miljövänliga

Hela anledningen till att de subventionerades var den påstådda miljöaspekten.

Något erkännande av lögner/idioti från de som drev frågan lär vi aldrig få höra.
Citera
2019-09-12, 10:04
Medlem
tnems avatar
Citat:

Miljöpremien som elcyklar har fått har inte bidragit till att förbättra miljön.
De är väldigt få som har börjat ta elcykeln till jobbet istället för bilen, däremot så är det fler som bytt från vanlig cykel till elcykel, vilket är bra för dem men inget som motiverar en miljöpremie.

Antalet som cyklar flera mil för att ta sig till jobbet är nog försumbart, skulle gissa att 99% av de som cyklar till jobbet har mindre än 10km ToR.
Citera
2019-09-12, 10:17
Medlem
Har själv bl a en elcykel och kan säga att det är inget annat än en ren bluff. Batterierna är oftast helt värdelösa och man måste underhållsladda stup i kvarten för att de inte ska bli dåliga. Gör man inte det så blir det obrukbart. Sedan tycker jag inte heller de håller alltför länge att cykla med och är skitdyrt att köpa nytt. Egentligen borde de inte ens vara tillåtet att sälja i nuvarande form är min uppfattning pga det verkligen inte är miljövänligt med den omsättning av batterier som det är nu.
Cykla fler mil till jobbet kan man göra på sommaren när det är fint väder och hur ofta är det det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in