Citat:
Ursprungligen postat av
V6.tuggummi
Batterier i elcyklar har kobolt i sig som bryts av bla barn i KongoKinshasa, härifrån kommer ca 90% av allt kobolt. Sverige sponsrar alltså barnarbete i livsfarliga gruvor.
Borde det inte vara bättre att ha gratis vanliga cyklar istället, billigare, blir fler och minska hjärt och kärlsjukdomar.
https://www.svd.se/snart-rullar-8000-skattefinansierade-elcyklar-in
jag vet att miljöpartiet har dragit löje över elcyklar men bortsett från det är elcyklar fantastiska.
Oftast är det personer som kör bil och aldrig själva cyklar som klagar på elcyklar. De själva ska vill transportera sig själva bekvämt men alla andra ska lita hund på vägen.
Tänk om jag skulle glida fram i en motorbåt och kräva att alla andra ska ro sina båtar och slita.
vad gäller miljöaspekten så vet vi att elcyklar inte är miljövänliga men det är ingenting annat heller. Man cyklar inte på en elcykel för miljön. Att barn får slita i gruvor visste jag inte men elcyklar är inte det enda som drivs av batterier i samhället.
elcyklar gör det enkelt att ha ett motordrivet fordon som gör det lätt att förflytta sig flera mil utan att behöva skatta, besikta, trafikförsäkra och så länge ingenting elektronisk går sönder så är de vanligtvis lättreparerade.