2019-09-12, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V6.tuggummi
Batterier i elcyklar har kobolt i sig som bryts av bla barn i KongoKinshasa, härifrån kommer ca 90% av allt kobolt. Sverige sponsrar alltså barnarbete i livsfarliga gruvor.
Borde det inte vara bättre att ha gratis vanliga cyklar istället, billigare, blir fler och minska hjärt och kärlsjukdomar.
https://www.svd.se/snart-rullar-8000-skattefinansierade-elcyklar-in

Det kan du ha rätt i, men man bör ju ha i åtanke att politik handlar om att köpa röster för andras pengar, varför ”gratis” elcyklar är ett helt oemotståndligt förslag.
Citera
2019-09-12, 18:29
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StraffknullaMig
jag vet att miljöpartiet har dragit löje över elcyklar men bortsett från det är elcyklar fantastiska.

Oftast är det personer som kör bil och aldrig själva cyklar som klagar på elcyklar. De själva ska vill transportera sig själva bekvämt men alla andra ska lita hund på vägen.

Tänk om jag skulle glida fram i en motorbåt och kräva att alla andra ska ro sina båtar och slita.

vad gäller miljöaspekten så vet vi att elcyklar inte är miljövänliga men det är ingenting annat heller. Man cyklar inte på en elcykel för miljön. Att barn får slita i gruvor visste jag inte men elcyklar är inte det enda som drivs av batterier i samhället.

elcyklar gör det enkelt att ha ett motordrivet fordon som gör det lätt att förflytta sig flera mil utan att behöva skatta, besikta, trafikförsäkra och så länge ingenting elektronisk går sönder så är de vanligtvis lättreparerade.

Jag kör stor SUV dagligen och har inte cyklat en meter på åtminstone 10 år, för jag tycker det är ett jävla mög. Därför betalar jag också vad det kostar, eftersom jag gör bedömningen att min förbättrade livskvalitet vis-a-vis utgift är värt det. Det betyder många sköna skatteslantar till Maggan att leka med i allt från fordonsskatt till bensinskatt.

Ponera nu att Miljöpartiklarna fick sin vilja igenom och lyckades frälsa mig och de många andra förhatliga medelålders cis-män som idag gör samma avvägning som mig. Vi säljer våra bilar och börjar cykla. Vad händer med våra skatteinbetalningar? Vad gör Maggan? Eftersom det genast blir ett stort hål i budgeten som måste fyllas och statsutgifterna knappast är på nedgående betyder det att andra skatter måste chockhöjas. Så var försiktig med vad du önskar; vi bilister subventionerar rätt mycket.
Citera
2019-09-13, 07:11
Medlem
Varför sponsrar man elcyklar?

Gissningsvis för att den dagen tillräckligt många har elcyklar kan man börja beskatta dem istället, med miljön som argument.
Citera
2019-09-13, 09:36
Medlem
godhetsapostelns avatar
Signalpolitik. Nu kan någon tänka att "dom gjort något bra för miljön".

Men behöver vi verkligen skattesubventionera elcyklar? Jag gillar elcyklar och mitt eget sista fordon (när jag är gammal) kanske blir en elcykel. Det här handlar mer om hur vi handskas med skattepengar.
Citera
2019-09-15, 01:03
Medlem
Pungsvings avatar
Politikerna måste ha några populära små resultat att peka på som motivation till varför Sverige ska ha världens högsta skatter. Mesta delen av skatterna används för att begränsa svenskarnas frihet.
Citera
2024-08-15, 22:15
Medlem
Pinoputchins avatar
Har folk blivit handikappade numera att dom endast klarar av att ta sig fram på en invalidmoppe?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in