2019-09-11, 14:10
Medlem
hej, ett tag sen var jag och en vännina i Danmark. Jag var då dum nog att gå på när min vännina sade att tågbiljetten gäller i bussarna (vilket det gör i malmö där vi kmr ifrån) men då blir vi bötade 750 danska kronor.

grejen är då att de har vänt på mitt namn, alltså de tror mitt efternamn är mitt förnamn o.s.v. De tog även inte mitt personnummer, de tog datumet mitt id-kort går ut vilket är detta året i oktober.

sen så var jag dum (igen) och skrev ett mejl till dem med mitt fulla namn och det var inte förräns de läst det som de gav mig ett ärendenummer och bad mig att betala. men de vill att jag ska betala antingen online eller via ett nummer, alltså har de inte tillräcklig info om mig (skulle jag gissa)

ska jag betala? Hade självklart gjort det om jag hade pengar. Men just nu går ekonomin ganska dåligt och jag har helt enkelt inte råd med att betala en sådan stor summa.
Citera
2019-09-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reyosiak
hej, ett tag sen var jag och en vännina i Danmark. Jag var då dum nog att gå på när min vännina sade att tågbiljetten gäller i bussarna (vilket det gör i malmö där vi kmr ifrån) men då blir vi bötade 750 danska kronor.

grejen är då att de har vänt på mitt namn, alltså de tror mitt efternamn är mitt förnamn o.s.v. De tog även inte mitt personnummer, de tog datumet mitt id-kort går ut vilket är detta året i oktober.

sen så var jag dum (igen) och skrev ett mejl till dem med mitt fulla namn och det var inte förräns de läst det som de gav mig ett ärendenummer och bad mig att betala. men de vill att jag ska betala antingen online eller via ett nummer, alltså har de inte tillräcklig info om mig (skulle jag gissa)

ska jag betala? Hade självklart gjort det om jag hade pengar. Men just nu går ekonomin ganska dåligt och jag har helt enkelt inte råd med att betala en sådan stor summa.

Du kommer att bli tvungen att betala i slutändan. Myndigheterna samarbetar i de nordiska länderna.
Citera
2019-09-11, 14:33
Medlem
Det hamnar hos ett svenskt inkassobolag och i slutändan hos KFM
Citera
2019-09-11, 16:28
Medlem
Ja om den kommer från danmark så hade jag betalat. De sammarbetar mycket med Svea rike. Hade du däremot fått den från italien så hade jag sopat den under mattan.
Citera
2019-09-11, 17:23
Medlem
Om du köpt tågbiljetten i Malmö så gäller den även på Movia stadsbussar och Metron i Köpenhamn.
Citera
2019-09-11, 19:58
Medlem
patrikgbgs avatar
Jag har gjort ungefär samma grej men sket i att betala först. I mitt fall så fattade jag inte att kvittot skrevs ut först i biljettautomaterna och att biljetten kom efteråt så jag missade biljetten men kunde visa kvitto. Det hjälpte inte.
Dom skickade direkt till svenska kronofogden utan inkassomellanhand och det kostade runt en tusing eller två extra.
Citera
2019-09-17, 20:21
Medlem
Som flera sagt, så gäller zonbiljetten från Skånetrafiken både på tåg, metro och buss inom de zoner biljetten är köpt för. Har ni en SJ-biljett gäller den inte pä bussen, varken i Malmö eller Köpenhamn.

Är det Movia som ställt ut kontrollavgiften?
Det är många svenskar som reser i Köpenhamn så Movia bör ha god kännedom kring rutinerna att driva ett sånt här ärende i Sverige.

Men lite konstigt ör det, jag har sett mängder med kontrollanter på S-tog och Metro men aldrig i en Movia-buss. Du måste haft rejäl otur.
Senast redigerad av Engineer 2019-09-17 kl. 20:23.
Citera
2022-06-29, 20:40
Medlem
Jag hade biljett som gällde i vissa zoner men uppenbarligen inte i den zon jag kontrollerades (som ändå var ganska centralt). Han tog foto på "mitt" bankkort samt fick fel födelseår. Ska man betala eller inte?
Citera
2022-06-29, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitcoin4ever
Jag hade biljett som gällde i vissa zoner men uppenbarligen inte i den zon jag kontrollerades (som ändå var ganska centralt). Han tog foto på "mitt" bankkort samt fick fel födelseår. Ska man betala eller inte?

En Öresundsbiljett Malmö-Köpenhamn (F+L) gäller i zon 1, 3 och 4. Vill du resa i zon 2 behöver du välja exempelvis Valby som destination då får du zon 1,2, 3 och 4 (dvs omeåder E + F + L). En enkelbiljett blir 30sek dyrare men billigare än 750 dkk.

Du kan ju pröva att låta bli... men tycker ju att de borde vara vana med svenskar och veta vad som behövs för att få in pengarna.
Citera
2022-06-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
En Öresundsbiljett Malmö-Köpenhamn (F+L) gäller i zon 1, 3 och 4. Vill du resa i zon 2 behöver du välja exempelvis Valby som destination då får du zon 1,2, 3 och 4 (dvs omeåder E + F + L). En enkelbiljett blir 30sek dyrare men billigare än 750 dkk.

Du kan ju pröva att låta bli... men tycker ju att de borde vara vana med svenskar och veta vad som behövs för att få in pengarna.

Tack för svaret. Ja, precis jag hade ju zonerna A + FL men stoppades i zon E som jag ändå tyckte var ganska nära Nørreport. Han tog även bild på biljetten så frågan är bara om dom kan veta 100% att det är jag om dom gräver lite och ännu viktigare om dom kommer vilja gå hela vägen eller säger jag bara att det inte var jag och att mitt bankkort kan ha varit stulet t.ex om kfm blir inblandade?
Citera
2024-11-26, 16:25
Medlem
Hur blev det? Betalde du?
Citera
2025-05-15, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrian20
Hur blev det? Betalde du?

Ja jag betalade faktiskt men jag tror att jag var dum och borde aldrig betalat och förlorat 1100 kronor i onödan för han killen jag har i kontakt med var tydlig med att "en polisanmälan från deras sida inte var aktuellt just då". Han uppmanade alltså mig betala men ville ändå göra det tydligt att ingenting kommer att hända och det var bara det att han inte kunde säga det rakt ut i mailet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in