• 1
  • 2
2019-09-11, 11:48
Medlem
Inatt blev en bankomat sprängd på Sjöbo torg i Borås. Inte det första bombdådet i Borås under 2019, tankar kring detta? Känns inte gängrelaterat direkt.

http://www.bt.se/nyheter/explosion-p...till-tisdagen/

"Enligt ett vittne som Borås tidning talat med under natten ska smällen ha varit så kraftig att det kändes i närliggande hus.

– Hela familjen vaknade av explosionen och när vi tittade ut såg vi hur det rök från bankomaten. Det var en fruktansvärd upplevelse för hela familjen, säger vittnet.

Polisen bekräftar vid 04-tiden på onsdagsmorgonen att någon form av sprängmedel har använts vid bankomatsprängningen på Sjöbo torg. Under natten har polisen haft flera patruller på plats.

– Vi har haft ett intensivt arbete under hela natten och vi har lyckats säkra flera spår efter gärningsmännen som ska vara två, säger Joakim Danz.

En dryg timme senare lyckades polisen gripa en av gärningsmännen på en moped. Tillsammans på mopeden fanns ytterligare en misstänkt gärningsman – denne lyckades fly.

Mopeden, en telefon och kläder har tagits i beslag."
Citera
2019-09-11, 12:05
Medlem
Det skakade även i hus som ligger 300-400 m därifrån. Det var ett jävla tryck, det var inte kl 4 det var runt 01:45 +- 10 min
Citera
2019-09-11, 12:07
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Uppfriskande med en hederlig gammal bankomatsprängning mitt i alla skjutningar av oskyldiga.
Citera
2019-09-11, 12:36
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangegenman
Inatt blev en bankomat sprängd på Sjöbo torg i Borås. Inte det första bombdådet i Borås under 2019, tankar kring detta? Känns inte gängrelaterat direkt.

"Enligt ett vittne som Borås tidning talat med under natten ska smällen ha varit så kraftig att det kändes i närliggande hus.

– Hela familjen vaknade av explosionen och när vi tittade ut såg vi hur det rök från bankomaten. Det var en fruktansvärd upplevelse för hela familjen, säger vittnet.

Polisen bekräftar vid 04-tiden på onsdagsmorgonen att någon form av sprängmedel har använts vid bankomatsprängningen på Sjöbo torg. Under natten har polisen haft flera patruller på plats.

– Vi har haft ett intensivt arbete under hela natten och vi har lyckats säkra flera spår efter gärningsmännen som ska vara två, säger Joakim Danz.

En dryg timme senare lyckades polisen gripa en av gärningsmännen på en moped. Tillsammans på mopeden fanns ytterligare en misstänkt gärningsman – denne lyckades fly.

Mopeden, en telefon och kläder har tagits i beslag."

Lyckades sprängingen? Blev det några stulna pengar?
Citera
2019-09-11, 13:08
Medlem
beaver_ses avatar
Skrev lite om det i "Situationen i Borås" tråden.

"Enligt vakthavande befälet Johan Josarp så ska de båda gärningsmännen ha lämnat platsen på moped."

Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Lyckades sprängingen? Blev det några stulna pengar?
Tror att jag läste att de inte fick med sig användbara sedlar...
Citera
2019-09-11, 14:13
Medlem
Sam.Boyds avatar
Antingen någon som har ett personligt agg mot bankomater. En person som känt sig kränkt när maskinen kommunicerat: Uttag medgives ej.

Ellet en person utan kontakt med samhället o född i går. För alla vet att bankomater innehåller färgkapslar som förstör sedlarna vid åverkan på maskinen.
Citera
2019-09-11, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Uppfriskande med en hederlig gammal bankomatsprängning mitt i alla skjutningar av oskyldiga.

Ja, det känns ju en aningen retro, kan verkligen se framför mig hur pengarna flyger runt automaten och de plockar dem i ica-kassar. Sedan att fly på en moppe! Det skulle inte förvåna mig om det lät som in i helvete om moppen med kl 4 på morgonen i tysta Borås.
Svartenbrandt flydde vid ett tillfälle på cykel efter han hade rånat en bank och det gick inte heller något vidare.
Citera
2019-09-11, 16:23
Medlem
olasvenssons avatar
Det verkar som om bankomaterna är på väg bort, och då menar jag inte att dom sprängs bort, utan att man medvetet tar bort dom. På sikt kommer det inte finnas en enda bankomat att nyttja.
Citera
2019-09-11, 16:30
Medlem
-defekt-s avatar
Åkte förbi där vid lunch! inga avspärrningar och automaten var inte övertäckt utan man kunde gå fram till den och se hela anatomin på insidan! Full möjlighet att gå fram och reka för nästa maskin öppning!
Tror inte dom fått några pengar med sig!
25 åringen nekar till brott, tidigare känd av polisen. någon som har koll på vem det skulle kunna vara?
Citera
2019-09-11, 19:05
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Åkte förbi där vid lunch! inga avspärrningar och automaten var inte övertäckt utan man kunde gå fram till den och se hela anatomin på insidan! Full möjlighet att gå fram och reka för nästa maskin öppning!
Tror inte dom fått några pengar med sig!
25 åringen nekar till brott, tidigare känd av polisen. någon som har koll på vem det skulle kunna vara?

Kan inte vara den skarpaste kniven i lådan som försöker spränga en bankomat. Snuten borde antagligen ha skjutit honom vid gripandet, vi kommer att få lida för honom framöver var så säker.
Citera
2019-09-12, 20:53
Medlem
Någon som vet vem som är häktad? Är ganska säker på att just bankomater är mer eller mindre omöjliga att råna på detta viset då sedlarna hinner förstöras innan maskinen öppnats.
Citera
2019-10-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxmedflax
Det skakade även i hus som ligger 300-400 m därifrån. Det var ett jävla tryck, det var inte kl 4 det var runt 01:45 +- 10 min

Bor du oxå nära nolhagagatan? Fy fan trodde rutorna skulle flyga in!
Har man tagit nån än?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in