• 1
  • 2
2019-09-11, 18:58
Medlem
Haha räcker med dina startade trådar för att se att du inte gör de smartaste besluten (sagt av en jävel som troligen tagit minst lika många dumma beslut själv men med intjänade pengar istället för arv )

Se det som läropengar inför framtiden, horor är efterblivet om du inte tjänar tillräckligt för att inte behöva bry sig. Samma som droger och överdrivet festande.

Skulle det dimpa in en halv mille i arv på mitt konto idag hade jag lagt in dem på avanza och satsa lite på säkra fonder och lite på lite osäkrare saker, spelbolag lär vara en idé IOM legaliseringen i Sverige och USA som kommer upp. Kika in netent (har foten in i USA) och mr green som köpts upp av en brittisk jätte. Alt kan du ju lägga allt på svart på roulettebordet
Citera
2019-09-12, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etikko
Hej!
Jag har runt 520K på mitt konto som jag fick ett tag sedan men är riktig nojig över hur jag spenderar
Jag köper kläder hela tiden som jag inte behöver och slösar bort massa drinkar på krogen gäller också småköp.
Vad tycker ni? Ska jag börja spara dem och leva billigt eller vad funkar att investera dem? Jag vill bli en bättre ekonomisk människa men hjälp gärna!
Fråga inte hur jag fick dem för att jag vill vara anonym här.

Svårt att säga utan mer detaljer som kön, ålder, bostadsort, hur länge kan du tänka dig låsa pengarna.
Senast redigerad av Dr.Bong 2019-09-12 kl. 10:16.
Citera
2019-09-12, 16:27
Medlem
Etikkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Svårt att säga utan mer detaljer som kön, ålder, bostadsort, hur länge kan du tänka dig låsa pengarna.
Jag är runt 20-25 år och studerar på heltid så jag kommer spara dem tror det är det bästa beslutet.
Citera
2019-09-14, 10:23
Medlem
Citat:
Jag är runt 20-25 år och studerar på heltid så jag kommer spara dem tror det är det bästa beslutet.

Det tycker jag också att du får pengarna att växa tills du behöver dom till något. Vill du ha något enkelt och underhållsfritt så är fonder och investmentbolag rätt väg, det ger 10% om året i snitt. Med aktiv-förvaltning får man högre avkastning på 15-20%. Vill du ha mer specifik hjälp så skicka DM.
Citera
2019-09-14, 17:31
Medlem
smoerreboms avatar
Sätt hälften i Blackrock World Gold och andra hälften i First Majestic Silver.
Citera
2019-09-15, 19:15
Medlem
res och ha det roligt
Citera
2019-09-16, 21:00
Medlem
AberNeins avatar
Citat:

Då känns det sannolikt att du kommer att behöva pengarna till kontantinsats inom en inte allt för snar framtid(?).

Lägg in pengarna på ett bundet sparkonto i annan bank eller dylikt, dels får du lite ränta på pengarna och dels blir det krångligare för dig att spendera dem på skitsaker på kort sikt.

Lite samma upplägg som folk med dålig självkontroll kör när de försöker gå ner i vikt - köp inte hem skräp så går det inte att nalla dem från skafferiet konstant.

Skapa system för att kontrollera ditt spenderande, du har t.ex. säkert sett Lyxfällan-individer som börjat köra med fyra lådor med kontanter i, en för varje vecka i månaden.

Är första lådan slut? Tuff skit, låda två öppnas inte förrän vecka två.
Detta kan du köra med bankkonton också om du ogillar kontanter, ha bara en veckas utgifter på transaktionskontot kopplat till ditt kort så finns inga pengar att spontanspendera.

En vanlig relaterad metod är att ha autogiro till sparande som dras så fort lönen kommit in innan pengarna hinner börja spenderas. Det som ligger kvar är ok att spendera eftersom sparandet redan är avsatt automatiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in