• 1
  • 2
2019-09-11, 08:58
Medlem
Etikkos avatar
Hej!
Jag har runt 520K på mitt konto som jag fick ett tag sedan men är riktig nojig över hur jag spenderar
Jag köper kläder hela tiden som jag inte behöver och slösar bort massa drinkar på krogen gäller också småköp.
Vad tycker ni? Ska jag börja spara dem och leva billigt eller vad funkar att investera dem? Jag vill bli en bättre ekonomisk människa men hjälp gärna!
Fråga inte hur jag fick dem för att jag vill vara anonym här.
Citera
2019-09-11, 09:01
Medlem
Sätt pengarna på sparkonto. Kanske till och med placera ut dem på olika sparkonton med olika typer av villkor, t.ex. ett långsiktigt sparkonto som du inte kan ta ut ifrån hur som helst.

Jag hade delat isär summan på olika typer av sparkonton, ett pensionsspar, ett sparkonto för t.ex. handpenning till hus, bil el liknande. Jag hade investerat i fonder och även sparat i olika banker. Allt för att öra det så jobbigt som möjligt att ta ut pengarna för att bara köpa krafs.
Citera
2019-09-11, 09:10
Medlem
Med 8% avkastning får du ungefär 40k om året som du kan återinvestera eller köpa dyra prylar för.

Mitt tips är ISK, låtsas som pengarna inte finns i 5-10 år.
Citera
2019-09-11, 09:14
Medlem
När fick du pengarna? Har du skulder? Stabil bostadssituation?

En bra tumregel jag har hört talas om är att när en fattig person plötsligt blir "rik" (eller får mycket pengar alltså) bör denne somna om glömma bort pengarna minst något år. Detta så man kan fatta välgrundade beslut som inte är påverkade av ex. känslor eller okunskap. Så det hade varit mitt råd till dig så länge du är skuldfri. Sätt in pengarna på ett fasträntekonto i något år. Läs på om fonder, långsiktigt sparande.

Edit: Kollade igenom dina trådstarter senaste tiden och det känns rätt tydligt, även om det inte verkar ha hänt något ännu, att du är på glid. Fortsätt för guds skull inte köpa horor och festa upp ditt arv för då kommer de där pengarna vara borta inom något år.
Senast redigerad av Kasstillvaro 2019-09-11 kl. 09:19.
Citera
2019-09-11, 09:23
Medlem
Cannibalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etikko
Hej!
Jag har runt 520K på mitt konto som jag fick ett tag sedan men är riktig nojig över hur jag spenderar
Jag köper kläder hela tiden som jag inte behöver och slösar bort massa drinkar på krogen gäller också småköp.
Vad tycker ni? Ska jag börja spara dem och leva billigt eller vad funkar att investera dem? Jag vill bli en bättre ekonomisk människa men hjälp gärna!

Har du en budget som du följer? Det kan hjälpa emot impulsköp och liknande.

Det är okej att shoppa och gå ut och ta drinkar, men bestäm i förväg hur mycket du tänker lägga ut och låt det inte bli ett beslut som du fattar i stunden.
Citera
2019-09-11, 09:34
Medlem
Etikkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
När fick du pengarna? Har du skulder? Stabil bostadssituation?

En bra tumregel jag har hört talas om är att när en fattig person plötsligt blir "rik" (eller får mycket pengar alltså) bör denne somna om glömma bort pengarna minst något år. Detta så man kan fatta välgrundade beslut som inte är påverkade av ex. känslor eller okunskap. Så det hade varit mitt råd till dig så länge du är skuldfri. Sätt in pengarna på ett fasträntekonto i något år. Läs på om fonder, långsiktigt sparande.

Edit: Kollade igenom dina trådstarter senaste tiden och det känns rätt tydligt, även om det inte verkar ha hänt något ännu, att du är på glid. Fortsätt för guds skull inte köpa horor och festa upp ditt arv för då kommer de där pengarna vara borta inom något år.

Jag håller med vill inte ens kolla på min utgiftskoll eller vad nu heter annars får jag panik.
Hursomhelst jag ska kolla upp hur det är med fonder osv så kan jag för gudsskull lära mig något nytt. Jag har inga skulder och jag studerar så helt ok liv annars förutom det.
EDIT: Jag fick dem i Maj.
Citera
2019-09-11, 10:03
Medlem
yz44s avatar
Spara dina pengar, de kommer med stor sannolikhet att behövas längre fram. Investera halva beloppet i någon trygg fond med tyngdpunkten utomlands.
Citera
2019-09-11, 10:40
Medlem
Citat:
Jag håller med vill inte ens kolla på min utgiftskoll eller vad nu heter annars får jag panik.
Hursomhelst jag ska kolla upp hur det är med fonder osv så kan jag för gudsskull lära mig något nytt. Jag har inga skulder och jag studerar så helt ok liv annars förutom det.

Sätt dig ner under veckan och kolla ditt kontoutdrag. Du kommer tacka dig själv om du gör det nu än att du väntar tills det är illa på riktigt. Du verkar ha haft en kul sommar, det får man ha, men nu kan du ju skärpa till dig i och med skolstart osv.

Vänta lite med fonder, börja läs på först så du förstår vad du gör, att fonder kan gå upp och ner osv. Första steget blir att göra pengarna otillgängliga för dig själv (som sagt, kolla in fasträntekonto) och landa i situationen. Strukturera upp livet igen, gör en budget och planera långsiktigt.
Citera
2019-09-11, 10:41
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hej!

520 tkr är en utmärkt grundplåt för ett sparande som kan hjälpa dig köpa bostad, början på ett sparande som gör att du kan pensionera dig tidigare/jobba deltid när du är äldre eller vad du nu vill göra. Det dummaste du skulle kunna göra är att leva upp dem nu, när du har ett bra liv, som du skriver.

Börsen är högt värderad och det är dessutom svårt (omöjligt) att tajma marknaden. Börsen har ett positivt väntevärde och därför är det bästa (i ett större urval) att slänga in allt på börsen direkt. Genomsnittet gör dock inte dig glad om du har otur och börsen faller kraftigt när du investerat summan. Jag skulle därför använda Dollar-cost averaging i din situation och investera allt över exempelvis 100 veckor (alltså 5 200 kr per vecka), se: https://en.wikipedia.org/wiki/Dollar_cost_averaging

Beroende på hur din framtid ser ut, skulle jag investera hela eller delar av beloppet. Ska du använda pengarna till lägenhetsköp inom ett par år är ett högräntekonto med insättningsgaranti bättre. Ska du spara pengarna i obestämd framtid är börsen bättre.
Citera
2019-09-11, 11:14
Medlem
submariners avatar
Hej,

Svårt att se helheten utan att veta lite mer om din situation - arbete/studier, inkomst och övriga kostnader.

Hursomhelst... föreslår att du sätter dig ner under veckan och försöker sammanställa läget - vad får du in och vad spenderar du (utan att nalla på ditt sparkapital). Kan du sedan inte låta bli att nalla av pengarna kan du med hjälp av din bank ’låsa upp dom’ under något åt med liten risk tills du beslutat om framtiden (en bostad är mitt förslag)
Citera
2019-09-11, 11:29
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:

Du verkar tyvärr vara efterbliven så jag tror inte du kommer ha några pengar kvar speciellt länge.
Citera
2019-09-11, 16:45
Medlem
Etikkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Du verkar tyvärr vara efterbliven så jag tror inte du kommer ha några pengar kvar speciellt länge.
Avundsjuk mycket? Dra åt skogen ditt troll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in