Citat:
Ursprungligen postat av
Etikko
Hej!
Jag har runt 520K på mitt konto som jag fick ett tag sedan men är riktig nojig över hur jag spenderar

Jag köper kläder hela tiden som jag inte behöver och slösar bort massa drinkar på krogen gäller också småköp.
Vad tycker ni? Ska jag börja spara dem och leva billigt eller vad funkar att investera dem? Jag vill bli en bättre ekonomisk människa men hjälp gärna!
Fråga inte hur jag fick dem för att jag vill vara anonym här.
520 tkr är en utmärkt grundplåt för ett sparande som kan hjälpa dig köpa bostad, början på ett sparande som gör att du kan pensionera dig tidigare/jobba deltid när du är äldre eller vad du nu vill göra. Det dummaste du skulle kunna göra är att leva upp dem nu, när du har ett bra liv, som du skriver.
Börsen är högt värderad och det är dessutom svårt (omöjligt) att tajma marknaden. Börsen har ett positivt väntevärde och därför är det bästa (i ett större urval) att slänga in allt på börsen direkt. Genomsnittet gör dock inte dig glad om du har otur och börsen faller kraftigt när du investerat summan. Jag skulle därför använda Dollar-cost averaging i din situation och investera allt över exempelvis 100 veckor (alltså 5 200 kr per vecka), se:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dollar_cost_averaging
Beroende på hur din framtid ser ut, skulle jag investera hela eller delar av beloppet. Ska du använda pengarna till lägenhetsköp inom ett par år är ett högräntekonto med insättningsgaranti bättre. Ska du spara pengarna i obestämd framtid är börsen bättre.