2019-09-11, 04:21
Avstängd
Under tisdagskvällen fick en förskola i centrala Kristianstad spärras av efter att ett barn tagit med en skarp granat till förskolan.

En stor avspärrning upprättades och Nationella bombskyddet kallades till platsen.

– De sprängde granaten vid en rabatt på skolgården, en så kallad kontrollerad detonation där man byggt upp skydd med sandsäckar.

Enligt polisen ska granaten komma från militären som bedrivit övningar vid Rinkaby skjutfält

http://www.kristianstadsbladet.se/kr...ran-skjutfalt/

Ett lämpligt straff vore ju att utvisa familjen
Citera
2019-09-11, 05:17
Medlem
finns inget brott som begåtts här. det är ett oförståndigt förskolebarn som inte förstått allvaret i det hela.

det är ju knappast föräldrarna som bett ungen ta med handgranaten till förskolan.
Citera
2019-09-11, 05:21
Medlem
SmyghukareNs avatar
Var det en handgranat, eller typ en artillerigranat?

En handgranat är ju en lattjo pryl, kul sak som imponerar på dom andra glinen på dagiset.

Fruktstund med alla barnen, med en spännande avslutning på både dagen och livet för alla inblandade.

Jodå, mångkultur är både viktigt och lärorikt på många sätt.
Citera
2019-09-11, 05:33
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Det mest sannolika är ju ändå att ungen tagit med granaten av misstag men vi måste vara medvetna om att detta är perfekt agerande för islamister. Skicka med en granat med en ovetande otrogen och slå mot svennarnas framtid utan att själv stryka med (så kampen kan fortsätta, inshallah).
Citera
2019-09-11, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polis-sven
vad straffet ska bli är domstol o hovrätts besult. Men om man skulle leka tanken så blir det nog inte ett så hårt straff eftersom att det inte blev en speciellt stor skada. personligen så tycker jag dock att invandrare och andra generationens invandrare borde halshuggas i det offentliga rummet. Men det är ju bara min åsikt.

/mvh Sven

Man dömer inte småbarn i domstol...
Citera
2019-09-11, 05:55
Medlem
Hur fick barnet granaten i första hand?
Citera
2019-09-11, 06:11
Medlem
Om det handlar om en handgranat som kommer från en övning så låter det väldigt otroligt. När jag gjorde värnplikten för många år sedan så räknades samtliga granater och samtliga icke detonerade granater skulle åter in. Det fanns med andra ord inte en chans att just handgranater skulle ligga kvar i området efter en övning. Skulle man leka med tanken att en granat blivit kvar så är det en blindgångare med varken grepp eller säkring kvar, de som aldrig kastades var under sjukt hård uppsikt.
Däremot artillerigranater finns det gott om odetonerade vid t.ex. A6 övningsfält och där ska man vara försiktig då granater kan kommit ur kurs med mera.
Citera
2019-09-11, 06:18
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Går man i förskolan är man 1-6 år. Hur troligt är det att barnet varit ute själv på ett skjutfält? Det låter mer som en efterkonstruktion.
Troligtvis har barnet snokat runt i hemmet och hittat granaten. Sen borde den som lämnat på förskolan märkt att barnet hade mig sig granaten. Den går liksom inte att gömma i fickan.
Citera
2019-09-11, 06:23
Medlem
Jisses. Jag minns ännu hur min tändare, en röd bic, blev konfiskerad när jag gick i lågstadiet. Här ligger man i lä.
Citera
2019-09-11, 07:02
Medlem
Sebzors avatar
Militären som glömt eller tappat granaten borde istället bli dömd. Tänk om någon kriminell hade hittat granaten istället.
Citera
2019-09-11, 07:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StraffknullaMig
finns inget brott som begåtts här. det är ett oförståndigt förskolebarn som inte förstått allvaret i det hela.

det är ju knappast föräldrarna som bett ungen ta med handgranaten till förskolan.

Du tillhör de som vill överlåta hela barnen uppfostran och ansvar till staten?
Citera
2019-09-11, 07:29
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Var det en handgranat, eller typ en artillerigranat?

En handgranat är ju en lattjo pryl, kul sak som imponerar på dom andra glinen på dagiset.

Fruktstund med alla barnen, med en spännande avslutning på både dagen och livet för alla inblandade.

Jodå, mångkultur är både viktigt och lärorikt på många sätt.

En artillerigranat väger ju en del även i mindre kalibrar så rätt tungt för ett förskolebarn att släpa med kan tyckas. Samtidigt tycker jag det låter märkligt att ett barn får fatt i en skarp handgranat /artillerigranat på ett skjutfält. Men det är väl inte omöjligt. Spontant tycker jag det låter troligare att det är kriminella storebrorsans granat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in