2019-09-09, 22:13
Medlem
Hur tvättar jag påslakan i linne? Har prövat olika linnepåslakan från olika märken och tvättat enligt tvättlappen. Men det luddar så otroligt mycket! Har prövat både billigare och dyrare sortet. Hur ska jag tvätta för att det inte ska börja ludda? Ska man låta bli att torktumla? Behöver man tvätta massor av gånger innan de slutar ludda?
Citera
2019-09-09, 22:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmawd
Hur tvättar jag påslakan i linne? Har prövat olika linnepåslakan från olika märken och tvättat enligt tvättlappen. Men det luddar så otroligt mycket! Har prövat både billigare och dyrare sortet. Hur ska jag tvätta för att det inte ska börja ludda? Ska man låta bli att torktumla? Behöver man tvätta massor av gånger innan de slutar ludda?

Vitt linne (lakan i lin) tvättas exakt som vita bomullslakan:
90 grader vittvätt ("kokas" som man sa förr) med vittvättmedel. Luddar inte alls. Linne sträckhängs (på tvättlina) och bör manglas när det nästan är torrt i kallmangel. Då blir linnelakan perfekta som på lyxhotell..

-Men vem orkar med sådant hemma idag? Linnelakanen ska du hänga utomhus (helst när det inte regnar givetvis) på tvättlina, därefter när de är torra , vika ihop och lägga i linneförrådet. Ungefär så.

Lite OT: Varför i hela friden hamnar alla örngott INNE i påslakanen när man tvättar dessa i tvättmaskin?? (Lite som tomtens "julesäck").. Fan vet, men det är givetvis en annan fråga vi "behöver" reda ut..

Men åter till frågan: Kör linnelakanen i minst 60, helst 90, och torka på "rep". Aldrig tumlare, även om tumlare givetvis funkar bra ändå. (Lin/linnelakan kan man nästan inte förstöra..)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in