2019-09-10, 01:07
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Vägra kortbetalningar!
Använd enbart era kort till att plocka ut kontanter.

Ni nollor som tror på ett kontantlöst samhälle behöver bara ett ej fungerande kort eller ett strömavbrott.
Nu ska ni börja betala än mera i avgifter för att kunna nyttja bankernas parasitiska tvångstjänster.
Hur idiotisk är den kontantlösa svensken?

Svensken är ju den mest hjärntvättade och efterblivna i hels västvärlden. Så intr så konstigt.
Citera
2019-09-10, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havenheaven
Var längesen jag såg någon använda magnetremsan. Jag har personligen bara använt chip.
Ja, sist måste vart på någon krog eller klubb och även det var länge sedan.
Citera
2019-09-10, 01:14
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Magnetremsan slutade fungera för månader sedan. Kanske bara ica som är först ut som vanligt.
Citera
2019-09-10, 01:44
Medlem
Att magnetremsan blir helt ogiltigt kan väl ändå inte stämma, då blir ju t ex alla gåvokort också ogiltiga.
Citera
2019-09-10, 02:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Att magnetremsan blir helt ogiltigt kan väl ändå inte stämma, då blir ju t ex alla gåvokort också ogiltiga.
Gåvokort och kreditkor är inte samma sak, jag tolkar artikeln som att det gäller bla visa och maestro.
Citera
2019-09-10, 02:31
Medlem
Bucketshops avatar
Trådar sammanfogade

/Mod
Citera
2019-09-10, 02:32
Avstängd
kommer bli en jävla massa köp som inte kommer köpas online.

Blir extra krångligt för dom som inte använder bank id på mobil av olika anledningar.

Säg att man är utomlands och ska boka ett flyg som kostar 1000spänn hem.
man har kanske bank id koddosan med sig om man har tur men den ligger på hotellrummet.

man åker 30min till hotellet och 30min tillbaks till internetcafeet.

ser att priset gått upp med 400 spänn.

bokar skiten men kommer på att datorerna är inlåsta i plåtskåp och inte kan pluggas in med usb alternativt kan pluggas inmen datorerna tillåter ej nedladdning för bank på fil programmet.

Gör livet jävligt krångligt för folk och slutar med att man får köpa resan på flygplatsen nästa dag för 2500 istället.

Eller om man är på nåt ställe där biljett kontoret för tåg är stängt mitt i natten för internationella tåg och samma sak händer där.
Ska man hoppa upp på tåget då vissa internationella tåg kanske måste bokas i förväg innan ombordstigning.

kommer sabba för massa folk.
Citera
2019-09-10, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Gåvokort och kreditkor är inte samma sak, jag tolkar artikeln som att det gäller bla visa och maestro.
Nu har jag också läst artikeln, vilket jag givetvis borde gjort innan jag kommenterade, men i alla fall, vet inte vart TS fick "magnetremsan ogiltig" ifrån, står inget om det. Så man kan nog anta att gåvokort och även t ex Paygoo Prepaid MasterCard kommer fortsätta fungera ihop med pinkod.
Citera
2019-09-10, 05:00
Medlem
GoranPongs avatar
Då kan det bli problem att handla i play store och på steam t.ex. för där har jag aldrig behövt bank id
Citera
2019-09-10, 05:19
Medlem
storm72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2

https://www.trivec.se/magnetremsa-in...-14-september/
Citera
2019-09-10, 05:30
Medlem
frdks avatar
Inte en dag för sent!

Bankerna har nonchalerat säkerhet över enkelhet i för många år, krävdes lagar för att till sist tvinga de.

Tidigare räckte det med dra nåns kort på en privat läsare innan man gjorde riktiga dragningen för att kopiera kortuppgifterna, sen var det bara köpa loss.

Kortbedrägeri var skyhöga före 2-faktors infördes, bankerna tjänade mer på behålla gammal utrustning därför täpptes det aldrig åt, till polisens eviga irritation.

Detta är anledningen till att man avråder använda kort vid köp i en lång lista av länder, var och varannan servitör springer runt med extra dragare och tjänade extra lön på handel med kortuppgifter.
Citera
2019-09-10, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Tvivlar på att en butik med strömavbrott tillåter någon handel. Det skulle krävas att allt skrevs ner manuellt, och är det verkligen prislappar på alla varor?

OnT: De nya reglerna förbättrar säkerheten vid kortköp, ser inget negativt med det.
Någon mataffär värd namnet har en egen dieselgenerator. Sen sker det inte speciellt många strömavbrott, dom få gångerna det händer är strömmen tillbaka inom en timme.

personligen har jag bara varit med om problem med swedbanks äckliga system som inte kan dra pengar än strömavbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in