• 5
  • 6
2019-09-11, 13:31
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag tror du har fel. Det går inte att kräva ett kundförhållande till Google/Apple/Microsoft för att få lov att köpa något.

Jag har inte för avsikt att skaffa någon sådan apparat. Det uppfyller inte mina säkerhetskrav, eftersom jag saknar kontroll över med vem och vad de kommunicerar.
Som sagt det är helt upp till dig du behöver inte använda mobilt bank-id om du inte vill du kan välja att verifiera dig med sms och lösenord när du handlar med ditt kontokort på nätet...
Senast redigerad av kimdah2002 2019-09-11 kl. 13:35.
Citera
2019-09-11, 19:09
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Paypal funkar ju som ett skal runt ditt kontokort så det skulle fungera, dock tror jag det är svårt för EU att gå för en lösning där ett enskilt företag gynnas. Det bästa är att bygga in säkerheten i själva korten. Det finns ju inte mer än 5-10 stora kortföretag och och om dom enas om en lösning så är det bättre än att 11 miljoner webbutiket betalar för att använda Paypal

Kortföretagen (EMVCo) jobbar faktiskt redan på en lösning sen ett tag tillbaka, SRC heter den. Dock handlar den mer om att standardisera onlinebetalningar (tänk en knapp för Mastercard/Visa/Amex istället för tre stycken) samt tokenisering av kortuppgifterna vid köptillfället (så om du lagrar dina kortuppgifter så kan ingen hackare använda informationen till att handla med).

Specen är dock inte helt satt ännu såvitt jag vet, men det finns mer att läsa här om det hela om du är nyfiken: https://medium.com/rivero-ag/7-thing...c-7a49a7842c89
Citera
2019-09-11, 19:49
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Att ta bort stenåldersteknik är inte förbud, det är helt normalt och kallas utveckling. Bedrägerier sker via remsan snarare än chip - ergo ta bort den gamla skiten, det är vi kunder som i slutänden får betala kalaset och kreditkortsbedrägerier ökar hela tiden.

Nu får du gärna hosta fram en källa, dessutom så motsäger du ju dig själv eftersom enligt dig så använder ingen magnetremsan - hur kan det då vara den vanligaste orsaken till bedrägeri? Eftersom att magnetremsan inte används vid köp på internet så är det ju skönt att höra att det inte finns kortbedrägerier på internet enligt din underbara teori. Nyfiken på din förklaring...
Citera
2019-09-11, 19:52
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Nu får du gärna hosta fram en källa, dessutom så motsäger du ju dig själv eftersom enligt dig så använder ingen magnetremsan - hur kan det då vara den vanligaste orsaken till bedrägeri? Eftersom att magnetremsan inte används vid köp på internet så är det ju skönt att höra att det inte finns kortbedrägerier på internet enligt din underbara teori. Nyfiken på din förklaring...

I europa använder vi chip, europa är inte världen så nej det är absolut ingen motsättning. Testa att dra kortet i lite skumma barer i asien så får du nog snart reda på vad som sker tack vare magnetremsan.

Magnetremsan är helt okodad information och eftersom den inte används i europa - TA BORT SKITEN.
Citera
2019-09-11, 19:54
Medlem
Servigins avatar
Citat:
I europa använder vi chip, europa är inte världen så nej det är absolut ingen motsättning. Testa att dra kortet i lite skumma barer i asien så får du nog snart reda på vad som sker tack vare magnetremsan.

OK, då finns det alltså inga kortbedrägerier i Europa då eftersom att vi använder chip? Nyfiken att höra hur djupt du tänkt gräva denna grop...
Citera
2019-09-11, 19:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
OK, då finns det alltså inga kortbedrägerier i Europa då eftersom att vi använder chip? Nyfiken att höra hur djupt du tänkt gräva denna grop...

Du argumenterar ju som ett miffo. Det ena utesluter väl fan inte det andra??

Bedrägerierna gick ner ordentligt i europa när chip infördes, med din logik var det alltså omöjligt. Givetvis är bättre säkerhet alltid att föredra, kan vi få bort den helt okodade magnetremsan så är det noll nada ingen nackdel..
Citera
2019-09-11, 20:44
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Att ta bort stenåldersteknik är inte förbud, det är helt normalt och kallas utveckling. Bedrägerier sker via remsan snarare än chip - ergo ta bort den gamla skiten, det är vi kunder som i slutänden får betala kalaset och kreditkortsbedrägerier ökar hela tiden.

Citat:
Du argumenterar ju som ett miffo. Det ena utesluter väl fan inte det andra??

Bedrägerierna gick ner ordentligt i europa när chip infördes, med din logik var det alltså omöjligt. Givetvis är bättre säkerhet alltid att föredra, kan vi få bort den helt okodade magnetremsan så är det noll nada ingen nackdel..

Det är ju du som inte kan förklara dina tidigare motsägande uttalanden. Jag diskuterar inte huruvida chip är bättre än magnetremsa, jag ifrågasätter hur du kommit fram till att magnetremsan är det största problemet i dagsläget och om det är nödvändigt att förbjuda något som redan fasas ut.

Först säger du att magnetremsan är det största problemet till bedrägeri, i nästa mening att den inte används, därför ifrågasätter jag dig när det exempelvis fortfarande förekommer bedrägeri vid ehandel när man inte använder magnetremsan men jag kanske missat något. Sen kan man ju alltid diskutera om det är bäst att angripa problemet antingen vid läckan (magnetremsan/chip/fylla i kortuppgifter) eller vid inläsning/debitering av kortet.

Exempel på att magnetremsan inte verkar vara den vanligaste orsaken (även om jag sett att det omnämns som förekommande)
https://www.stoldskyddsforeningen.se...rtbedragerier/
Citera
2019-09-11, 20:51
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det är ju du som inte kan förklara dina tidigare motsägande uttalanden. Jag diskuterar inte huruvida chip är bättre än magnetremsa, jag ifrågasätter hur du kommit fram till att magnetremsan är det största problemet i dagsläget och om det är nödvändigt att förbjuda något som redan fasas ut.

Först säger du att magnetremsan är det största problemet till bedrägeri, i nästa mening att den inte används, därför ifrågasätter jag dig när det exempelvis fortfarande förekommer bedrägeri vid ehandel när man inte använder magnetremsan men jag kanske missat något. Sen kan man ju alltid diskutera om det är bäst att angripa problemet antingen vid läckan (magnetremsan/chip/fylla i kortuppgifter) eller vid inläsning/debitering av kortet.

Exempel på att magnetremsan inte verkar vara den vanligaste orsaken (även om jag sett att det omnämns som förekommande)
https://www.stoldskyddsforeningen.se...rtbedragerier/

Det behöver inte argumenteras mer, det är ett totalt onödigt säkerhetshål. Bara att ta bort eftersom vi sedan länge har chip med samma info fast krypterad. Egentligen skulle man kunna ta bort kortnummer på korten också faktiskt - det skulle ytterligare höja säkerheten men skulle väl strula till det för mycket för kunderna.
Citera
2019-09-12, 07:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Det behöver inte argumenteras mer, det är ett totalt onödigt säkerhetshål. Bara att ta bort eftersom vi sedan länge har chip med samma info fast krypterad. Egentligen skulle man kunna ta bort kortnummer på korten också faktiskt - det skulle ytterligare höja säkerheten men skulle väl strula till det för mycket för kunderna.
De mesta bedrägerierna med kontokort begås p.g.a att vi uppger vårt kortnummer och cvv2 kod till vem som helst på nätet och den som får tag i dom kan handla med kortet utan problem. Där kan vi tala om bristande eller noll säkerhet...
Citera
2019-10-02, 00:40
Medlem
rovmuns avatar
Flera betalningssätt som blivit riktigt dåliga.

STOCKHOLM betala p man måste mata CvV-koden varje gångman ska förlänga parkering eller parkera.

Taxi Stockholm tar inte längre kort i appen. Förut kunde du lägga in data och den drog direkt från kortet.

Varför kan vissa få det att fungera?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in