Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Att ta bort stenåldersteknik är inte förbud, det är helt normalt och kallas utveckling. Bedrägerier sker via remsan snarare än chip - ergo ta bort den gamla skiten, det är vi kunder som i slutänden får betala kalaset och kreditkortsbedrägerier ökar hela tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Du argumenterar ju som ett miffo. Det ena utesluter väl fan inte det andra??
Bedrägerierna gick ner ordentligt i europa när chip infördes, med din logik var det alltså omöjligt. Givetvis är bättre säkerhet alltid att föredra, kan vi få bort den helt okodade magnetremsan så är det noll nada ingen nackdel..
Det är ju du som inte kan förklara dina tidigare motsägande uttalanden. Jag diskuterar inte huruvida chip är bättre än magnetremsa, jag ifrågasätter hur du kommit fram till att magnetremsan är det största problemet i dagsläget och om det är nödvändigt att förbjuda något som redan fasas ut.
Först säger du att magnetremsan är det största problemet till bedrägeri, i nästa mening att den inte används, därför ifrågasätter jag dig när det exempelvis fortfarande förekommer bedrägeri vid ehandel när man inte använder magnetremsan men jag kanske missat något. Sen kan man ju alltid diskutera om det är bäst att angripa problemet antingen vid läckan (magnetremsan/chip/fylla i kortuppgifter) eller vid inläsning/debitering av kortet.
Exempel på att magnetremsan inte verkar vara den vanligaste orsaken (även om jag sett att det omnämns som förekommande)
https://www.stoldskyddsforeningen.se...rtbedragerier/