2019-09-09, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Vad tycker du om jurister i allmänhet, särskilt vad gäller empatisk förmåga. Jag har fördomar sedan utbildningstiden. Men vad säger du. Ligger ert skrå över - eller under genomsnittet för befolkningen vad gäller hänsyn/empati?

Hej! Jag vill ändå påstå, men jag talar ju ur ett personligt perspektiv här, att åklagare, även om det på Flashback ibland ventileras mycket missnöje mot oss, faktiskt har brottsoffret i åtanke när det annars är mycket fokus på de misstänkta. Därmed anser jag att vi är över genomsnittet.
Citera
2019-09-09, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forgiveness
Inom vilka brottstyper jobbar du?

För närvarande grov brottslighet och relationsbrott.
Citera
2019-09-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridefixer
För närvarande grov brottslighet och relationsbrott.

Hur ser du på de höjda kraven på bevisbördan?
Har du försökt anpassa ditt arbete efter detta, och om ja, hur?
Citera
2019-09-09, 17:35
Medlem
Citat:
TS kommer antagligen inte uppge hans/hennes lön... men här har du på ett ungefär:

”Löner

År 2019 (löner fr o m 2019-04-01)
Åklagaraspirant 33 700 kr/mån
Assistentåklagare 35 800 kr/mån
Assistentåklagare (1 år) 37 600 kr/mån
Kammaråklagare (nyutnämnd) 42 100 kr/mån
För övriga yrkesgrupper tillämpas individuell lönesättning.”
Referens: https://www.aklagare.se/karriar/att-...s-oss1/loner1/

Personlig gissning är efter fem år... 55 000 SEK per månad.

Jag önskar att jag hade 55000 kr, tyvärr är det ju en statlig tjänst, lönen stagnerar markant efter att man blir kammaråklagare. Man måste bli s.k. senior åklagare för att nå de nivåerna. Detta kan jämföras med en ny rådman (domare alltså) som har ingångslön på ca 60 000 kr. Det är mycket missnöje inom myndigheten avseende löneläget.
Citera
2019-09-09, 17:37
Medlem
Pestoleras avatar
Som åklagare så är du så att kalla mittpunkten i en utredning inför eventuellt åtal, är det endast du som beslutar ? Eller har du möjlighet att begära en så kallad second opinion, om du själv tvekar eller är det endast internt ?
Citera
2019-09-09, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MCMLXXVII
Varför åtalas så få politiker och tjänstemän för bestickning/korruption i Sverige?

Kan jag inte riktigt svara på, det är avdelningen för korruption som sysslar med de frågorna.
Citera
2019-09-09, 17:41
Medlem
Citat:
Jag önskar att jag hade 55000 kr, tyvärr är det ju en statlig tjänst, lönen stagnerar markant efter att man blir kammaråklagare. Man måste bli s.k. senior åklagare för att nå de nivåerna. Detta kan jämföras med en ny rådman (domare alltså) som har ingångslön på ca 60 000 kr. Det är mycket missnöje inom myndigheten avseende löneläget.

Synd att få denna vetskap. Sen så är de väl inte så oroliga för att ni ska ge er utomlands då svensk lag trots allt är rätt svensk.

Ångrar du att du valde det här spåret?
Varför inte bolagsjuristkarriär istället?
Citera
2019-09-09, 17:43
Medlem
Pestoleras avatar
Citat:
Hej! Kan du utveckla vad du menar?
Nej, ville bara se vad du svarade för att se om du är seriös, du kommer nog få ställa din kompetens på tårna, finns otroligt mkt kompetens här bland mkt skit. Sorry besväret.
Citera
2019-09-09, 17:43
Medlem
Ebetyls avatar
Varför ger ni så låga straff? tänker främst på våldtäkt, varför blir de utsläppta överhuvudtaget?
Citera
2019-09-09, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ebetyl
Varför ger ni så låga straff? tänker främst på våldtäkt, varför blir de utsläppta överhuvudtaget?

Det vore väl inte upp till en åklagare att svara på det.

Här har du att läsa min vän:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_rättsväsen

(Som en mjukstart)
Citera
2019-09-09, 17:52
Medlem
Knivur-273s avatar
Är du kommunist eller vänster-liberal och / eller tror att alla människor är lika mycket värda ? Hur vet alla att du inte är ett troll som utger dig för att vara åklagare, men egentligen är politisk aktivist ?
Citera
2019-09-09, 17:54
Medlem
Citat:
Hur ser du på de höjda kraven på bevisbördan?
Har du försökt anpassa ditt arbete efter detta, och om ja, hur?

Hej! Givetvis blir man luttrad över att det ibland känns som man måste få brotten på film för att domstolarna ska döma. Man arbetar dock på som vanligt och försöker införskaffa så mycket bevisning man kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in