Citat:
Ursprungligen postat av
Technerder
Varför valde du just åklagaryrket och inte försvarar alternativt domare?
Ifall en misstänkt person inte öppnar sin mun under ett förhör/endast svarar inga kommentarer, kan du bli smått irriterad utav det?
Anser du att domstolarna alltid utgår ifrån omedelbahertsprincipen? Om inte, finns det då någon positiv aspekt av att tala under ett förhör när det man säger som misstänkt i teorin i alla fall, inte ska utgöra grund för bedömning i domstol?
Anser du att påföljder av brott som begås mot en privatperson är i proportion med påföljder av brott som begås direkt mot staten? Exempelvis är grovt bokföringsbrott straffbelagt med fängelse i upp emot 6 år. Detsamma gäller grov misshandel och grovt vållande till annans död. Jag anser att denna proportion är orimlig där brott mot privatpersoner bör höjas avsevärt mycket mer än brott där staten är den enda som tar skada i direkt anslutning till brottet.
1. Det var ren tillfällighet att jag blev åklagare, jag tyckte aldrig det var särskilt kul att skriva dom, och därför passade åklagare bättre än domare. Har inte känt mig motiverad att bli försvarare.
2. Nej, jag är luttrad mest, man vet att det är många som kör denna taktiken.
3. Man har möjlighet om ngn vägrar berätta någonting under förhandlingen att läsa upp/hänvisa till förhör under förundersökningen, så strikt omedelbarhetsprincip tillämpas inte.
4. Tycker väl framförallt sexualbrotten släpar k påföljd. Annars är det en avvägning mellan brott mot enskild person och staten, där brott mot staten anses påverka fler medborgare.