2021-05-20, 09:24
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridefixer
Hej! Indiciebevisning är alltså bevisning som inte direkt knyter en gärningsman till ett brott (såsom exv DNA gör). Det kan exv vara en övervakningsfilm från en bensinmack som visar klädsel på en misstänkt där ett vittne har påstått en viss klädsel. För att man ska nå framgång med ett ärende som bara baseras på indiciebevisning, vilket är svårt, krävs det att man har ett flertal indiciebevisning som tillsammans medför att det är ställt utom rimligt tvivel. Jag har väckt sådana åtal.

Hej!
Återkommer till en intressant fråga angående styrkan på bevis och indicier.

Antag att det av ett bevis eller indicium krävs 90% sannolikhet för att komma upp till ”ställt utom rimligt tvivel”.

Om man t.ex. har 9 st svaga bevis eller indicier där varje bevis bara kommer upp till en sannolikhet på 10%. Kan man då lägga ihop dessa 9 och komma upp till 90%?
Citera
2021-05-31, 18:17
Medlem
Twinturns avatar
Om man är misstänkt för ringa misshandel och blir inkallad samma dag på förhör och sedan släpps samma dag, är man helt frikänd då? Eller kommer ev kallelse till rätten dagar, veckor, månader senare?
Citera
2021-05-31, 22:47
Medlem
Varför valde du just åklagaryrket och inte försvarar alternativt domare?

Ifall en misstänkt person inte öppnar sin mun under ett förhör/endast svarar inga kommentarer, kan du bli smått irriterad utav det?

Anser du att domstolarna alltid utgår ifrån omedelbahertsprincipen? Om inte, finns det då någon positiv aspekt av att tala under ett förhör när det man säger som misstänkt i teorin i alla fall, inte ska utgöra grund för bedömning i domstol?

Anser du att påföljder av brott som begås mot en privatperson är i proportion med påföljder av brott som begås direkt mot staten? Exempelvis är grovt bokföringsbrott straffbelagt med fängelse i upp emot 6 år. Detsamma gäller grov misshandel och grovt vållande till annans död. Jag anser att denna proportion är orimlig där brott mot privatpersoner bör höjas avsevärt mycket mer än brott där staten är den enda som tar skada i direkt anslutning till brottet.
Senast redigerad av Technerder 2021-05-31 kl. 22:55.
Citera
2021-06-01, 00:31
Medlem
Citat:
Hej!

Tänkte som en av de yrkeskategorier det pratas mest om på detta forum vara behjälplig med att försöka undanröja många vanliga missuppfattningar om yrket, och på kuppen bidra till ökad förståelse och kunskap.

Jag tänker inte bemöta frågor avs hur man ska gå till väga för att undvika brott osv. Eftersom vi är ca 1 000 åklagare i landet så kan en identifiering av mig ske om jag går in på specifika detaljer om just min tjänst, men jag är kammaråklagare med 5+ års erfarenhet.

Vill även ta tillfället i akt och ge beröm till den del av Flashback som hjälper samhället och rättsväsendet, exv nyligen när den 15-åriga flickan hittades, stort tack för det!

Edit: mod får gärna flytta till annat fora om det anses mer lämpligt, såsom juridik eller arbetsliv.

En simpel fråga. Varför friar ni åklagare alltid snutar som begår brott?
Citera
2021-06-09, 09:55
Medlem
Citat:
Hej!

Tänkte som en av de yrkeskategorier det pratas mest om på detta forum vara behjälplig med att försöka undanröja många vanliga missuppfattningar om yrket, och på kuppen bidra till ökad förståelse och kunskap.

Jag tänker inte bemöta frågor avs hur man ska gå till väga för att undvika brott osv. Eftersom vi är ca 1 000 åklagare i landet så kan en identifiering av mig ske om jag går in på specifika detaljer om just min tjänst, men jag är kammaråklagare med 5+ års erfarenhet.

Vill även ta tillfället i akt och ge beröm till den del av Flashback som hjälper samhället och rättsväsendet, exv nyligen när den 15-åriga flickan hittades, stort tack för det!

Edit: mod får gärna flytta till annat fora om det anses mer lämpligt, såsom juridik eller arbetsliv.
Vill du se fler livstidsstraff?
Citera
2021-06-19, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HackForums
Jag vill stämma mina föräldrar och staten / skolan etc för att ha vaccinerat mig när jag var under 18 år och omedveten om vad jag fick o förstått. Jag vill också stämma dem för att ha fått mig omskuren( i ett annat land dock) och gjort onani mindre behagligt för mig och orsakat mig lite ptsd. är de möjligt? vill ha 100 million kr

Jag tolkat detta välvilligt att det är en seriös fråga.

Du är myndig först vid 18 år. Dvs dina föräldrar bestämmer över dig fram till dess, och ovan påståenden ligger inom ramen för deras bestämmanderätt, men du har alltid rätt att stämma någon civilrättsligt, sedan är frågan vilken framgång du kommer ha.
Citera
2021-06-19, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Tycker du att bevisbördan för att få någon fälld är för hög?

I Singapore fäller man hellre en friar tvärtom mot Sverige, det ger låg brottslighet och få brottsoffer. I Sverige friar man hellre än fäller det ger fler brott och fler brottsoffer.
Men för oss känns det naturlig och rätt.

Ex den reporter som sa att hon inte kände till att hennes man odlade hash i deras tvättstuga, här klarade hon sig det hade hon aldrig gjort i Singapore.

Det ska vara svårt att få någon fälld. Överlag tycker jag det är rimliga nivåer, men det är väl i de gängrelaterade grova brotten, där det ibland kan bli lite frustrerande hög bevisvärdering.
Citera
2021-06-19, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pliktorier543
Hej! Jag undrar om skyddat boende/hemligt boende. Vad krävs för att få det? Måste man ha vart med om en allvarlig misshandel eller mordförsök för att få det? Krävs det att gärningsmannen som är på dig är dömd för brott? Eller krävs det bara att man ringer och säger att det finns en person som hotar mig så får man dä om man vill ha det? Och hur länge får man bo på ett hemligt boende? Har det med o göra om man vart med om mordförsök så man bo så länge man vill.. om det bara är nån som hotar så får man bo en månad?

Nej, man behöver inte ha varit utsatt för grovt brott, utan det är vilken bedömning soc och polisen gör avseende vilken hotbild som anses föreligga.
Citera
2021-06-19, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Hej!
Återkommer till en intressant fråga angående styrkan på bevis och indicier.

Antag att det av ett bevis eller indicium krävs 90% sannolikhet för att komma upp till ”ställt utom rimligt tvivel”.

Om man t.ex. har 9 st svaga bevis eller indicier där varje bevis bara kommer upp till en sannolikhet på 10%. Kan man då lägga ihop dessa 9 och komma upp till 90%?

Nja, tyvärr är inte juridik så matematisk, så kan inte säga att det är så här.
Citera
2021-06-19, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twinturn
Om man är misstänkt för ringa misshandel och blir inkallad samma dag på förhör och sedan släpps samma dag, är man helt frikänd då? Eller kommer ev kallelse till rätten dagar, veckor, månader senare?

Ringa misshandel är vanligtvis inte på nivå att du blir frihetsberövad. Om förundersökningen läggs ned kommer du få besked om detta, men du kan inte utgå från det.
Citera
2021-06-19, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Varför valde du just åklagaryrket och inte försvarar alternativt domare?

Ifall en misstänkt person inte öppnar sin mun under ett förhör/endast svarar inga kommentarer, kan du bli smått irriterad utav det?

Anser du att domstolarna alltid utgår ifrån omedelbahertsprincipen? Om inte, finns det då någon positiv aspekt av att tala under ett förhör när det man säger som misstänkt i teorin i alla fall, inte ska utgöra grund för bedömning i domstol?

Anser du att påföljder av brott som begås mot en privatperson är i proportion med påföljder av brott som begås direkt mot staten? Exempelvis är grovt bokföringsbrott straffbelagt med fängelse i upp emot 6 år. Detsamma gäller grov misshandel och grovt vållande till annans död. Jag anser att denna proportion är orimlig där brott mot privatpersoner bör höjas avsevärt mycket mer än brott där staten är den enda som tar skada i direkt anslutning till brottet.

1. Det var ren tillfällighet att jag blev åklagare, jag tyckte aldrig det var särskilt kul att skriva dom, och därför passade åklagare bättre än domare. Har inte känt mig motiverad att bli försvarare.

2. Nej, jag är luttrad mest, man vet att det är många som kör denna taktiken.

3. Man har möjlighet om ngn vägrar berätta någonting under förhandlingen att läsa upp/hänvisa till förhör under förundersökningen, så strikt omedelbarhetsprincip tillämpas inte.

4. Tycker väl framförallt sexualbrotten släpar k påföljd. Annars är det en avvägning mellan brott mot enskild person och staten, där brott mot staten anses påverka fler medborgare.
Citera
2021-06-19, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CWG
En simpel fråga. Varför friar ni åklagare alltid snutar som begår brott?

Va? Det är domstol som friar. Om du tänker på nedlagda förundersökningar så handlar det vanligtvis om bevisproblem eller att det inte gått till som anmälaren påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in