• 2
  • 3
2019-09-08, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Jag känner skillnad, om än subtila, i olika typer av salt.
Jag klarar mig fint i blindtester och kan pinpointa olika typer av salt rätt bra.
Har du gjort något blindtest av olika salter?

Du kanske är en saltconnaisseur vad vet jag gör det dig lycklig så kör på.

Har inte testat salt så mest för att det dels krävs att man mal till exakt samma kornstorlek, att man inte får några som helst intryck annat än saltet osv enda jag ”märkt” är det jag skrev ovan att tex Bregott med havssalt har saltet mer koncentrerat i klumpar men trots att det bara har 0,2g mer salt än extrasaltat upplevs det (av mig) som mkt mer salt och dessutom godare. Nu skiljer det iofs lite annat men tror du fattar poängen.

I mat är det så fruktansvärt mkt annat som påverkar att den knappa promillen annat i saltet omöjligt kan märkas men observera att detta är vad jag tror en produkt som tex parmesan kan säkert smaka olika pga saltet.
Citera
2019-09-08, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Du kanske är en saltconnaisseur vad vet jag gör det dig lycklig så kör på.

Har inte testat salt så mest för att det dels krävs att man mal till exakt samma kornstorlek, att man inte får några som helst intryck annat än saltet osv enda jag ”märkt” är det jag skrev ovan att tex Bregott med havssalt har saltet mer koncentrerat i klumpar men trots att det bara har 0,2g mer salt än extrasaltat upplevs det (av mig) som mkt mer salt och dessutom godare. Nu skiljer det iofs lite annat men tror du fattar poängen.

I mat är det så fruktansvärt mkt annat som påverkar att den knappa promillen annat i saltet omöjligt kan märkas men observera att detta är vad jag tror en produkt som tex parmesan kan säkert smaka olika pga saltet.

Sorry om jag lät som en översittare.
Saltprovningar kan vara riktigt kul och spännande
Jag jobbar mycket med sensorik och har gjort blindprovningar med mycket märkliga grejer.
Man lär sig mycket om hur paletten funkar när man provar mycket.
Citera
2019-09-09, 11:04
Medlem
Sqeptisks avatar
Typisk modegrej!
För några år sedan den perfekta födelsedagspresenten till den "som har allt". Numera i var mans kök
Citera
2019-09-09, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Precis och det är vanligt salt till 99,5% plus lite rödfärg (om än naturlig). Ska man påstå att det är skillnad måste man göra en dubbel blindtest annars är det bara en subjektiv åsikt baserad på ”känslan av lyx”.

Missförstå mig inte men känslan kan vara nog så stor därför man tex måste göra placebo i medicintester för att viljan annars kan ta överhand.

Gör det dig lycklig så köp det salt du vill!
enda jag känner är att rosa salt smakar mer o man behöver inte lika mycket av det MEN å andra sidan är kornen större medan vanlig jodsalt är småååå så det kanske är därför
Citera
2021-05-29, 02:58
Medlem
twoeggss avatar
Det innehåller inte mikroplaster som havssalt, är väl enda fördelen jag kan komma på. Personligen använder jag det sparsamt dock pga all sand och småsten som finns i det och inte är så trevligt att tugga på.
Citera
2021-05-29, 03:17
Medlem
neuron-drones avatar
Tycker det är godare. Men tror faktiskt inte det är nyttigt. Vad jag förstår är det väldigt förorenat. Vet inte om det finns plast i havssalt men vad jag förstår så renas havssalt med himalayasalt gör inte det.
Citera
2021-05-29, 05:31
Medlem
JerryCottons avatar
Visst, olika salter (NaCl) kan smaka olika om man smakar på dem som de är om de innehåller "föroreningar". Men att langa Himalaya eller vad det må vara för dyrt salt i en sås eller gryta är bara slöseri med pengar. Du märker ingen skillnad, även mängden "nyttigheten" är mikroskopisk. Oftast är texturen viktigare, på en köttbit etc. Vem fanken äter ren salt?
Senast redigerad av JerryCotton 2021-05-29 kl. 05:50.
Citera
2021-05-29, 11:33
Medlem
Sladdarens avatar
Finns smaksatt salt i diverse smaker och man kan även smaksätta saltet själv

Sällan till alldrig man ser kockar på youtube som håller på med himalaya salt,
Om det är nyttigare kvittar utan om det smakar bra är det som räknas och inte är giftigt

Ät kosttillskott eller bara frukt, grönsaker isf med mineraler osv
Nåt special bergsalt kommer jag dock alldrig använda

Är havssalt bättre än bordssalt?
https://www.halsasomlivsstil.com/ar-...-an-bordssalt/
Citera
2021-05-29, 11:42
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Du märker ingen skillnad, även mängden "nyttigheten" är mikroskopisk. Oftast är texturen viktigare, på en köttbit etc. Vem fanken äter ren salt?

Precis, minimal kemisk skillnad är det

Senast redigerad av Sladdaren 2021-05-29 kl. 11:45.
Citera
2021-06-12, 10:15
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
rosa salt ellr Himalaya salt sägs vara nyttig. men varför?

Marknadsföring enbart. Skapat för trendnissar som vill skylta med nya "innovativa" mattillbehör på FB eller Instagram.

Andelar mineraler som man får i sig jämfört med vanlig salt är försvinnande eftersom det inte använd i några större mängder. Och vem fanken känner skillnaden i smak mot vanlig havssalt ? Så man färgar skiten rosa eller havsblå för att ge det en riktig exklusiv förpackning. Lurendrejeri
Senast redigerad av Opaque 2021-06-12 kl. 10:17.
Citera
2021-06-12, 13:55
Medlem
Är det inte intressant att det finns tre saker som tolkas som "rosa salt"?

Rosa salt, aka Himalayasalt - typ vanligt salt
Nitrit, "pink curing salt" - som används i charkprodukter som konserveringsmedel som gör att köttet behåller sin rosa färg
Svart salt - svavelsalt, smakar lite ägg i små mängder. Är rosa till färgen.

Lite OT kanske, men det är sånt jag grubblar på.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in