2019-09-07, 20:06
Medlem
Donald.Tramss avatar
Citat:
Fem dödsfall i USA kopplas till e-cigaretter.

Därtill utreds fler än 450 fall av lungsjukdomar där rökdonen tros ligga bakom.

Då varnar amerikanska hälsomyndigheten för e-cigaretter – och uppmanar konsumenter att överväga sitt bruk.

Citat:
Amerikanska myndigheten CDC, med ansvar för folkhälsa och smittskydd, höjer på sin hemsida ett varningens finger för brukandet av e-cigaretter.
Fem dödsfall kopplas enligt myndigheten till användandet av e-cigg.

Man röker en e-cigarett.
Röntgenbilder som visar skador på lungorna på patienter i åldrarna 19–49.
Barbara Ferrer på hälsovårdsmyndigheten i Los Angeles om riskerna med e-cigaretter på en presskonferens, där hon berättade om dödsfall efter användning av e-cigaretter.
Barbara Ferrer.
Man röker en e-cigarett.
Röntgenbilder som visar skador på lungorna på patienter i åldrarna 19–49.

Hälsomyndigheten varnar
Även ett ökande fall av lungsjukdomar utreds nu i förhållande till e-cigarettsanvändning. Det rör sig i nuläget om 450 fall fördelat på 33 stater i USA.
– Det pågår uppenbarligen en epidemi som kräver ett omedelbart agerande, skriver Harvard-läkaren David C Christiani i ansedda The New England Journal of Medicine, enligt The New York Times.

Dock så finns en liten brasklapp

Citat:
I många av fallen har man dock kunnat konstatera att patienterna rökt THC, den aktiva substansen i cannabis.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...r-fem-dodsfall

- Bör det förbjudas? Varför/varför inte?
- Är det ett alternativ för ”skadereduktion”?
- Stör e-cigg omgivningen?
Senast redigerad av Donald.Trams 2019-09-07 kl. 20:10.
Citera
2019-09-07, 20:10
Bannlyst
E-cigg är lika skadligt som rökning, främst för att värmen i både cigg och elrök tros vara cancerframkallande. Men visst, man slipper tjära och kolmonoxid med e-cigg. Och man skräpar inte ned med e-cigg såsom man gör med fimpar.
Citera
2019-09-07, 20:11
Medlem
Donald.Tramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
E-cigg är lika skadligt som rökning, främst för att värmen i både cigg och elrök tros vara cancerframkallande. Men visst, man slipper tjära och kolmonoxid med e-cigg. Och man skräpar inte ned med e-cigg såsom man gör med fimpar.

Är det då verkligen ”lika skadligt”? Det är väl främst de 1000-tals andra gaserna från bränd tobak (förutom nikotin) som skadar lungorna?

Hur ser du på miljöaspekten utifrån att e-cigg innehåller metall, plaster och batterier kontra vanliga filter?

Edit: jag är inte part i målet då jag likt en sann patriot snusar istället för röker
Senast redigerad av Donald.Trams 2019-09-07 kl. 20:16.
Citera
2019-09-07, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Donald.Trams
Är det då verkligen ”lika skadligt”? Det är väl främst de 1000-tals andra gaserna från bränd tobak (förutom nikotin) som skadar lungorna?

Hur ser du på miljöaspekten utifrån att e-cigg innehåller metall, plaster och batterier kontra vanliga filter?

Edit: jag är inte part i målet då jag likt en sann patriot snusar istället för röker
Rent cancerogent är det lika skadligt, ja. Det är dock mer hälsosamt för resten av hälsan med e-cigg. Sen är nikotin ingen gas utan snarare en alkaloid.
Citera
2019-09-07, 20:56
Medlem
Donald.Tramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Rent cancerogent är det lika skadligt, ja. Det är dock mer hälsosamt för resten av hälsan med e-cigg. Sen är nikotin ingen gas utan snarare en alkaloid.

Intressant, då har t ex https://cancer-code-europe.iarc.fr/i...nikotin-cancer helt fel då.

Citat:
Nikotin är en vanlig kemisk förening som finns i tobaksplantor och den gör snarare tobaken beroendeframkallande än att direkt orsaka cancer. Personer som är beroende kommer mer sannolikt att fortsätta att exponera sig för de cancerframkallande ämnena i tobaksrök eller rökfri tobak.

Ok, inte bara gaser utan även gifter som transporteras mha gasen ”luft” vid förbränning av tobak. Nöjd?
Senast redigerad av Donald.Trams 2019-09-07 kl. 20:59.
Citera
2019-09-07, 21:34
Medlem
AA-suiteds avatar
Hur många av dessa har även rökt cigaretter? Hur kan man urskilja om skadan kommer från dem eller den elektriska cigaretten?
Citera
2019-09-08, 00:13
Medlem
killenmedkexs avatar
Själv har jag hört att det största problemet är från vapes av annat slag såkallade "THC carts", tänk er cannabis i e-juiceformat. Det florerar på den amerikanska svarta marknaden just nu och är väldigt populärt. Problemet är att det läggs i massa förtjockningsmedel i den juicen av filurer och som inte direkt är nyttigt att dra ner i lungorna. T.ex E vitamin är ett av de som jag har hört talas om.

Sen såklart finns det många faktorer som spelar roll in om man rökt ett längre tag och sedan gått över till ecigaretter osv.
Citera
2019-09-08, 01:20
Medlem
Donald.Tramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killenmedkex
Själv har jag hört att det största problemet är från vapes av annat slag såkallade "THC carts", tänk er cannabis i e-juiceformat. Det florerar på den amerikanska svarta marknaden just nu och är väldigt populärt. Problemet är att det läggs i massa förtjockningsmedel i den juicen av filurer och som inte direkt är nyttigt att dra ner i lungorna. T.ex E vitamin är ett av de som jag har hört talas om.

Sen såklart finns det många faktorer som spelar roll in om man rökt ett längre tag och sedan gått över till ecigaretter osv.

Oh fan, det kan absolut vara en bidragande orsak. När man läser att resultaten har inslag av illegala substanser (som ibland fraktas i negrers rövar) bör man vara försiktig att dra alltför långtgående slutsatser.

Innehåller inte dessa e-juice även socker/sötningsmedel? När jag testat var det sött som satan.

Nikotin har, mig veterligen, inte några direkt negativa effekter på lång sikt (överdoser kan vara dödliga).
Citera
2019-09-12, 07:23
Medlem
mongocentralens avatar
De använder inte socker eller sötningsmedel utan Glycerin har jag för mig. Var det inte många som rökte e-cigg som drabbades av en sjukdom som hette popcornlung? Extremt äckligt med de där pinnarna enligt mig som skapar stora moln av mangorök eller vafan de nu är
Citera
2019-09-12, 08:43
Medlem
Mycket okunskap och false flags vad det verkar. Nu när Trump uttalar sig så blir man genast misstänksam om tobaksbolagen gör mindre vinster än man hade väntat sig. Jag varken röker eller vapear längre men kan någon länka till pålitliga källor som tar upp båda sidors argument om de här dödsfallen.
Citera
2019-10-03, 23:26
Medlem
När har USA brytt sig om 18 döda. Tobaks bolagen förlorar pengar det är anledningen till förbud. Det skjuts ihjäl ca 30000 personer i USA varje år. Det är ju inget problem så länge vapen tillverkarna tjänar pengar. Så länge ”rätt” gäng tjänar pengar är det ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in