• 1
  • 2
2019-09-07, 16:37
Medlem
Min fråga till er som har bott i Familjehem hur har ni haft de i dem. Själv är jag en kille på 18 år som precis har flyttat ifrån ett familjehem och min tid där har väl varit sådär. Mycket restriktioner var de som lägga ifrån telefonen efter 8 eller genomsökning av mitt rum ibland. Eller att man inte fick äta på obestämda tider.

Regler och restriktioner:

Ingen mobil efter kl 8
Genomsökning av mitt rum
vara ute till max 9
Fick inte ha pengar som jag exempel har tjänat ihop exempel av sommarjobb
sockerförbud vid 16 års ålder
misstankar och förnedrande sätt att tala med mig som om jag vore en pundare eller något
fick inte sköta medicinering själv även fast jag har varit ren ifrån droger under en lång tid
Fick inte exempelvis ta vaniljyogurt om de fanns i kylen för då var de till deras bio barn eller deras "egna"
fick inte sova över hos kompisar

Ja jag vet de är löjligt att störa sig på sånna regler men de kändes fan som ett fängelse typ

Så ni som bott i familjehem kan väl dela med sig av sina upplevelser!
Citera
2019-09-07, 19:45
Medlem
Kefalonias avatar
Känner personer som bott i familjehem. Genomgående med deras berättelser är att inte känna sig som en riktig familjemedlem. Att de bara varit en inkomstkälla för familjen eller t.ex. barnvakt. Det är väl ganska få som tar till sig barn och verkligen vill att de ska vara som sitt eget. Ett av kända undantag är Morgan Alling. Han har skrivit en väldigt bra bok, om du inte redan läst den.
Skönt för dig att du fått ditt egna boende. Lycka till!
Citera
2019-09-07, 22:03
Medlem
tack men har frågat mina gamla fosterföräldrar hur mycket dom tjänar och då har dem sagt att de inte är speciellt mycket typ 4000kr
Citera
2019-09-16, 07:50
Medlem
Fantastiskt jag hade sex med min 30 åriga fostermor.
Citera
2019-10-01, 20:01
Medlem
Som socialsekreterare kan jag bara säga min syn på saken. Min bestämda uppfattning är att barn i familjehem ska ha så normal uppväxt som möjligt. Jag vet inget om trådstartarens bakgrund, om det finns missbruk eller tidigare avvikningar. Men. För att bo i familjehem måste det ändå vara så att det inte finns akuta problem då ett familjehem inte har en behandlande funktion. Där ligger kärnan. Bor man i ett familjehem kan det hända att man kör i diket, men om problemet inte är så jävla stort så bor man ju just i ett hem! Jag har ingen som helst jävla förståelse för att man ställer upp som familjehem om man inte är beredd att acceptera ett barn som en del av en utökad familj! Det är helt oacceptabelt att behöva växa upp och känna sig som ett undantag i en utökad familj!
Citera
2020-05-26, 11:38
Medlem
Familjehem med biologiska barn med kontakter i gängkriminalitet är inte lämpliga i mina ögon. Tar kontakt med privat företag som placerar tonåring dagen efter telefonkontakt, utredning görs 3-4 veckor efter placeringen. Hur opartisk blir den utredningen? Tror inte det , ska mycket till för att erkänna Oj här blev det inte bra. Tre biologiska döttrar varav 2 varit i kontakt med gängkriminella, har gängkriminella som vänner på sociala medier tills sov upptäcker det.
Citera
2020-05-26, 13:23
Medlem
Mitt fosterhem blev en sån jävla mismatch att staten borde betala skadestånd för våndan. Utsatt för övergrepp, vanvård, utfrysning och all möjlig djävulskap. Kände mig ungefär lika hemma där som i ett koncentrationsläger. Så här i efterhand kan jag utan vidare konkludera att jag hade mått klart bättre av att stanna kvar hos min psyksjuka och gravt alkoholiserade mor istället för att slösa bort mina juvenilår hos den där helvetesfamiljen - eller om jag hade joinat farsan och skjutit heroin i rännstenen, även det hade fan varit livskvalitet i jämförelse.

Syna fosterhemmen i sömmarna innan det blir tal om barnöverföring. För d här e inte lajbans öht.
Senast redigerad av Baast 2020-05-26 kl. 13:41.
Citera
2020-05-26, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Fantastiskt jag hade sex med min 30 åriga fostermor.

Fett nice mannen.
Citera
2020-05-26, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Mitt fosterhem blev en sån jävla mismatch att staten borde betala skadestånd för våndan. Utsatt för övergrepp, vanvård, utfrysning och all möjlig djävulskap. Kände mig ungefär lika hemma där som i ett koncentrationsläger. Så här i efterhand kan jag utan vidare konkludera att jag hade mått klart bättre av att stanna kvar hos min psyksjuka och gravt alkoholiserade mor istället för att slösa bort mina juvenilår hos den där helvetesfamiljen - eller om jag hade joinat farsan och skjutit heroin i rännstenen, även det hade fan varit livskvalitet i jämförelse.

Syna fosterhemmen i sömmarna innan det blir tal om barnöverföring. För d här e inte lajbans öht.
Hoppas du nu har det bra. Det finns många vuxna som varit i familjehemsvård, jag har två i min bekantskap som berättar samma som du. Ena tjejen bodde inte så långt från oss, hon for jätteilla och det trots anmälningar från skola och grannar. Har aldrig varit på semester med familjen utan fick då vara hos en granne. Andra tjejen blev sexuellt utnyttjad av deras biologiska son, enda kommentaren från familjehemsföräldrarna var att förhållandet inte fick bli djupare, han var värd något bättre. Han använde henne som kk vilket hon inte hade något val till, hade valt bort det om hon fått stöd och varit starkare. Uppdrag granskning kanske skulle ta upp dessa kontroller som sov ansvarar för. Niklas Eklund brukarföreningen kan nog ge dig råd till vart du ska vända dig. Känner en fd soctant som nu har familjehemsvård, hennes biologiska son har varit från skolan en längre tid pga sömnproblem, mycket alkohol hos dessa familjehemsföräldrar.
Citera
2020-06-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babyblues
Som socialsekreterare kan jag bara säga min syn på saken. Min bestämda uppfattning är att barn i familjehem ska ha så normal uppväxt som möjligt. Jag vet inget om trådstartarens bakgrund, om det finns missbruk eller tidigare avvikningar. Men. För att bo i familjehem måste det ändå vara så att det inte finns akuta problem då ett familjehem inte har en behandlande funktion. Där ligger kärnan. Bor man i ett familjehem kan det hända att man kör i diket, men om problemet inte är så jävla stort så bor man ju just i ett hem! Jag har ingen som helst jävla förståelse för att man ställer upp som familjehem om man inte är beredd att acceptera ett barn som en del av en utökad familj! Det är helt oacceptabelt att behöva växa upp och känna sig som ett undantag i en utökad familj!
Det kan även vara åt andra hållet då familjehemmet har svårt att acceptera och jobba för att även stödja det biologiska banden. Jag har exempel på hur glad en familjehemsföräldrarna blir lättad över att biologiska pappan dog. Inget missbruk utan en djup depression var orsaken. Jag har även exempel på hur illa familjehemsföräldrarna kan behandla biologförälder trots att kontaktperson närvarar. Mycket mer tillmötesgående då socialsekreterare närvarar.
Har exempel på hur en tvååring och treåring är helt normala på förskolan vid placering. Vid jourplacering i två månader får de inte gå på förskolan eller nästan inte ha utevistelse pga orörliga jourföräldrar. Besök görs av barnens mamma, tjejerna hänger och klänger på mamman. Mycket tårar då besöket ska avslutas trots mammans styrka att stödja barnen att de ses. Tjejerna bleka trots vårsol i denna period.De placeras i familjehem efter 2 månader, de har redan 4 familjehemsbarn. Beskrivningen är skrämmande hur barnen mår, kan nu inte tugga mat, har självskadebeteende. IBarnen ska då inte ha besök från biologbanden första tiden så denna beskrivning kommer först efter två månader lagom till midsommar. Familjehemsföräldrarna har inte intresse att göra bra besök av biologföräldrarna, de träffades sent och det känns mer som de tar dessa barn för att ha egna barn nu i femtioårsåldern. Ger återbud vid lilla tjejens födelsedag, mamman står på sig och vill ändå lämna present. Socialsekreterare skriver då att mamman har svårt att ta ett nej. Nästa fråga, hur mår barn vid skilsmässa vid mellan familjehemsföräldrarna. Godkänns den nya partnern automatiskt? Räcker det med att ena föräldern har utbildning, här gick det fort, ut med partnern och in med nästa. Mycket alkohol enligt rykten. Kan biologförälder begära blodprov på familjehemsföräldrarna?
Citera
2020-06-12, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babyblues
Som socialsekreterare kan jag bara säga min syn på saken. Min bestämda uppfattning är att barn i familjehem ska ha så normal uppväxt som möjligt.

En helt annan fråga, bl.a. till dig som socialsekreterare: Skulle det vara en bra idé att införa som policy att inte blanda tjejer och killar (som inte är biologiska syskon) på samma familjehem eller fosterhem? Har en bekant vars dotter blev mördad av en kille på ett fosterhem, och ständigt läser man om killars övergrepp på tjejer i den där miljön. Svt berättar nu om en tjej som blev borttvingad av socialen från sina fosterföräldrar - som hon betraktade som sina föräldrar och de betraktade henne som sitt barn - för att socialsekreterarna trodde att en äldre kille på samma familjehem hade haft en relation med henne.

Nej jag föreslår inte könsseparerad idrott eller simlektioner. Det är bara fosterhem mitt förslag gäller - det är där det ständigt inträffar incidenter och då tänker jag att man måste man vara pragmatisk.
Senast redigerad av guru1966 2020-06-12 kl. 23:48.
Citera
2020-06-13, 14:59
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Skulle det vara en bra idé att införa som policy att inte blanda tjejer och killar (som inte är biologiska syskon) på samma familjehem eller fosterhem?

Som policy räknat är det väl inte fel. Men i praktiken är det nog svårt att genomföra. Framförallt för att det råder konstant brist på familjehem och socialtjänsterna därför inte har råd att vara kräsna.

För HVB-hem är det dock lite annorlunda och det är på sätt och vis mer relevant eftersom en majoritet av de omhändertagna tonåringarna, som är mer i ålder för våld och sexuella övergrepp, bor på sådana. Men jag tror, utan att ha några källor annat än rena anekdoter, att många HVB-hem redan är könssegregerade. Hur stor andel som är det vågar jag dock inte säga något om. Möjligtvis finns det mer att göra där. Men även bland HVB-hemmen finns det en viss brist och framförallt är ju de flesta av dem tungt vinstdrivande och vill antagligen inte minska sina inkomstmöjligheter genom att utesluta hälften av klientelet. Det skulle vara om socialtjänsterna var beredda att betala extra för könssegregerade vårdplatser, vilket de kanske skulle kunna göra men inte är något jag har hört talas om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in