• 1
  • 2
2019-09-10, 00:53
Bannlyst
Väntade dumfan i 4 miljarder år (give or take) och ännu längre - för att närma sig en ”mogen” avkomma eller avbildning?

Skratt.

Och du tror fortfarande på en platt jord?
Citera
2019-09-10, 02:12
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyllidyv
Svårt att tro på Gud när barn dör i cancer. Finns han så är han uppenbarligen fullblodspsykopat och jag vill inte ha med honom att göra.

Gud finns inom dig, du kommer inte undan.
Citera
2019-09-10, 02:13
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
jag tänker att ifall Gud finns och gav oss allt det frodiga, det fröjda dvs, så gav han det till en extremt liten del sett till potentialen. då menar jag hur liten chansen är att just du föddes och fick chansen att bli frälst med tanke på allt som ska klaffa. är det då otacksamt av denna minoritet att påstå att de ej tror på honom eller säga otrevliga saker etc? kan man säga att det är en metafor för ett barn som får allt men hamnar snett och skyller sina felsteg på sina föräldrar?

Som sagts tidigare, kan du definiera Gud, annars kan det spåra ur rejält.
Tack på förhand.
Citera
2019-09-10, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
du kommer inte undan.

Misstänkte det.
Citera
2019-09-10, 02:52
Medlem
Citat:
Zeus har inte gett mig nåt, Gud däremot har gett mig allt vilket jag så klart är tacksam för. Min fråga är varför du inte är tacksam till Gud när du är tacksam gentemot andra, tex kompisar som hjälper dig flytta

Skippa skitsnacket och kasta in dig själv på en sluten vård anstalt, tack.
Citera
2019-09-10, 09:06
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Zeus har inte gett mig nåt, Gud däremot har gett mig allt vilket jag så klart är tacksam för. Min fråga är varför du inte är tacksam till Gud när du är tacksam gentemot andra, tex kompisar som hjälper dig flytta
Och min fråga är varför du inte är tacksam till Zeus när du är tacksam gentemot andra, tex kompisar som hjälper dig flytta.

Och om du fortfarande inte förstår, poängen jag försöker göra är att din gud inte är mer speciell än Zeus, Tor, Ra, Vishna eller nån av dom andra 3000 gudarna som har påståtts funnits. Så om du tycker att jag ska vara tacksam mot den guden som just du tror på så borde också du vara tacksam mot alla dom andra gudarna som andra människor tror på.
Din gud är inte nått speciellt.
Citera
2019-09-10, 09:26
Avstängd
proconsuls avatar
Citat:

Flytthjälp är väldigt påtaglig, alltså det händer i verkligheten. Det är skillnaden.
Citera
2019-09-12, 08:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cyllidyv
Svårt att tro på Gud när barn dör i cancer. Finns han så är han uppenbarligen fullblodspsykopat och jag vill inte ha med honom att göra.

Finns samtidigt många som förblivit starka i sin tro just när de förlorat ett barn i cancer. George H. Bush, USAs 41:a president, sviktade aldrig i sin tro när han förlorade sin lilla dotter i leukemi. Bush återgav det där att "Guds vägar äro outgrundliga". Hans eget liv omfattade ett rikt familjeliv, framgång i kriget, framgång i näringslivet och det kröntes med presidentskapet. Hans dotter fyllde inte ens 5 år. Det går inte att förstå.

Jag förstår dig också dock.
Citera
2019-09-12, 08:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen
Frågan är alltså: "Är det jobbigt att inte dela just min specifika fantasi?"
Mitt svar är: -Nä, inte alls faktiskt.

...och då är jag inte ens fullfjädrad ateist heller.

I min mening så finns det få saker så skadliga som religion. Här har vi miljontals semipsykotiska hjärntvättade mähän som mördar, för krig och på andra sätt går an på varandra i religionens namn bara för att någon annan inte "delar just deras specifika fantasi".

Nope, det är rätt skönt att inte dela den. Det läskigaste för de religiösa blir när de märker att andra i samma läger har tolkat samma religiösa skrifter lite annorlunda. Då jävlar blir det arbetssamt.

De religiösa, som ska vara SÅ vidsynta och förlåtande, verkar inte missa någon chans att döma andra heller. "Ateister är konsumtionsdrivna tomma skal, hjärntvättade av MSM" verkar vara temat på svaren.
Religion fostrar sannerligen inte en trevlig människosyn. Det är kanske till och med läge att börja mörda, kriga och så vidare med oliktänkare? -Det vore knappast ett nytt koncept.

Fast vad fan, i dagens Sverige sedan 50 år är det ju ateisterna som är SÅÅ vidsynta. De är ju trångsynta, dryga, otrevliga och har nära att ta till våld. De är intoleranta och många hör till den svenska regimens medlöpartyper.
Citera
2019-09-12, 10:28
Medlem
prokaryotkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Fast vad fan, i dagens Sverige sedan 50 år är det ju ateisterna som är SÅÅ vidsynta. De är ju trångsynta, dryga, otrevliga och har nära att ta till våld. De är intoleranta och många hör till den svenska regimens medlöpartyper.

Jaså?
Jag känner inga sådana ateister. Du måste prata om "idioter" och de finns i alla läger.

De ateister jag känner är inget som det du beskriver.
Citera
2019-09-12, 11:04
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du är väl medveten om att våldet i västvärlden stadigt har minskat i takt med att invånarna har blivit mindre och mindre religiösa? Jag påstår inte att det är ateismen som är orsaken men det är ju ett tämligen bra tecken på att ateism inte leder till mer våld i alla fall.
Och det är dom ateistiska medlöparna som är en stor orsak till att många muslimer kommer till Sverige? Apropå trångsyntheten och intoleransen alltså.

Och du är medveten om att till exempel majoriteten av terrorismen i USA är utförd av kristna?

Det är inte så att du förväxlar jämställdhet, tolerans och vidsynthet med "Vi kristna ska ha allt och bestämma allt som det alltid har varit."
Citera
2019-09-12, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Du är väl medveten om att våldet i västvärlden stadigt har minskat i takt med att invånarna har blivit mindre och mindre religiösa? Jag påstår inte att det är ateismen som är orsaken men det är ju ett tämligen bra tecken på att ateism inte leder till mer våld i alla fall.

Just det. Nonsens-samband.

Citat:
Och det är dom ateistiska medlöparna som är en stor orsak till att många muslimer kommer till Sverige? Apropå trångsyntheten och intoleransen alltså.

Definitivt är det så. De icke-religiösa idioterna tar inte sitt nationella ansvar och är i högsta grad medskyldiga till att hålla den svenska gränsen vidöppen för muslimska invandrare.

Citat:
Och du är medveten om att till exempel majoriteten av terrorismen i USA är utförd av kristna?

Och? Är du medveten om att USA och Sverige torde skilja sig något åt på flera olika sätt. Bland annat har kristendomen traditionellt tagit mer plats där än här. Och är du medveten om att terrorismen i USA inte verkar vara särskilt religiöst betingad?

Citat:
Det är inte så att du förväxlar jämställdhet, tolerans och vidsynthet med "Vi kristna ska ha allt och bestämma allt som det alltid har varit."

Jag är 40+ och har levt hela mitt liv bland dryga ateister som hånat troende och uppvisat mycket aggressioner gentemot dem. Samma erfarenheter har jag definitivt inte fått från kristna svenskar. Därmed inte sagt att det inte finns idioter bland de kristna svenskarna, för det gör det förstås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in