• 1
  • 2
2019-09-08, 10:15
Medlem
Svantevits avatar
Kör med en avfuktare i 2000kr-klassen. Rummet är kanske 8kvm och det funkar bra. Tyvärr är jag ofta seg att plocka ner tvätten fast den är torr. Detta gör att en viss källardoft stannar kvar i kläderna.

Fattar inte hur de föregående ägarna torkade tvätten i källaren utan en avfuktare.
Citera
2019-09-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Tack för ditt utförliga svar! Vad tror du om MRK12 som lösning?

Har ingen aning om vad det är, men om du menar Woods MRD12 tror jag definitivt det kommer fungera. Kan väl möjligen tycka att den verkar lite dyr i förhållande till effekten.

Har du avlopp i närheten kan det vara värt att kolla om den har vettig slanganslutning (Woods har åtminstone varit bra på detta) så du slipper tömma den hela tiden. En del har slanganslutningen lite väl lågt, så vattnet har svårt att rinna undan och det lätt blir översvämning om det är några meter till avloppet.

Även hur de blåser ut luften varierar, så det kan vara bra att tänka igenom hur du får bra luftcirkulation i torkrummet.

Kolla även att dammfiltret verkar vettigt. Avfuktningen funkar inte om maskinen sätter igen av damm, så ett filter som håller och är lätt att rengöra är bra.
Senast redigerad av mulpac 2019-09-08 kl. 11:33.
Citera
2019-09-08, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Fattar inte hur de föregående ägarna torkade tvätten i källaren utan en avfuktare.

Det var vanligt att passa på när vädret var fint och utnyttja klädstreck utomhus så länge det var någorlunda varmt ute under vår, sommar, och höst. På vintern användes olje- eller vedpanna i källaren, vilket gjorde den varm och välventilerad så det torkade bra.
Citera
2019-09-08, 14:50
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Det var vanligt att passa på när vädret var fint och utnyttja klädstreck utomhus så länge det var någorlunda varmt ute under vår, sommar, och höst. På vintern användes olje- eller vedpanna i källaren, vilket gjorde den varm och välventilerad så det torkade bra.
Jo, i allmänhet ja, men i mitt hus fanns tvättlinor i tvättstugan och det har värmts med fjärrvärme sen sent 70-tal.
Citera
2019-09-08, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [loftet]
Har även erfarenhet av woods MRK12, ca 2000kr och torkar urmärkt i det lilla torkrummet.

Fel av mig, inte många rätt, MDK11 är det jag har provat.
Citera
2019-10-10, 02:30
Medlem
Jag har en Mitsubishi från 2010 som är sjukt effektiv tror dom ligger kring 5000 kr nu.Använder den dock inte i källare (har ingen)för då måste man kunna få iväg allt vatten på nåt sätt. Borde gå att koppla en slang på nåt sätt så man kan skicka iväg vattnet direkt. Annars fylls den inbyggda behållaren väldigt snabbt och stannar när den blivit full.
Citera
2019-10-10, 14:14
Medlem
Megaforces avatar
I äldre villor finns det ofta torkrum som har luftkanaler som värms upp från pannan. Denna lösning funkar på vintern, men på sommaren behövs en avfuktare. Det funkar utmärkt med en billig avfuktare för mindre än en tusenlapp. De drar inte särskilt mycket energi och energin stannar kvar som värme i torkrummet.

Man bör dock se till att ha en slang från avfuktaren för är det riktigt fuktigt i rummet (mycket tvätt) så kan avfuktarens behållare bli full på mindre än ett dygn och det är bökigt att hålla på och hälla ur vatten).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in