Citat:
Ursprungligen postat av
firmahasten
Använder ett källarrum som mitt torkrum. Det är inte speciellt fuktigt men luften står still vilket resulterar i att tvätten hinner börja lukta ruttet innan det torkar helt.
Vilken är min enklaste billigaste lösning på problemet ?
Räcker det med att sätta en helt vanlig fläkt uppe i hörnet på rummet eller behöver jag en avfuktare/värmefläkt för o lösa mitt problem?
Vad har ni för ideér flashback?
Tack på förhand
//
Det finns egentligen två olika vägar att gå.
Den traditionella lösningen är att fixa värme och ventilation, så att den fuktiga luften vädras ut. Värmen behövs normalt sett året runt, för det bör vara varmare i torkrummet än utomhus för att få låg relativ fuktighet (eftersom det torkar dåligt om den relativa luftfuktigheten är hög), och på vintern får inte tilluften kyla ner torkrummet för mycket.
En modernare lösning är att använda luftavfuktare och kondensera ner fukten från luften. I detta fall är det bättre att täta rummet under torkningen, för att inte försöka torka hela världens luft. Kondensvärmen återvinns dessutom, så man får ett värmetillskott under torkningen. Denna lösning är energieffektivare än ventilationsvarianten (även om driftkostnaden skiljer mindre än jag trodde innan jag räknade på det), men kräver mer komplicerad och därmed vanligen dyrare hårdvara, eftersom du behöver något i den stilen:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och...uktare-007015/
Vill du torka snabbare, kan du ha flera och/eller större avfuktare.
Båda lösningarna kan dessutom kombineras med en eller flera separata fläktar, för att transportera iväg fukten som avdunstat från kläderna och se till att luft med låg relativ fuktighet kommer i kontakt med kläderna på ett effektivt sätt.
Båda torklösningarna går även att köpa inbyggda i olika former av lådor, och kallas då torkskåp eller torktumlare. Äldre varianter använder ofta värme och ventilationsprincipen, och bör alltså stå i ett välventilerat rum, medan nyare varianter brukar använda kondensprincipen med luftavfuktare.