Citat:
Ursprungligen postat av
biomatec
En billig Jula-avfuktare fungerar dåligt i en sval källare och effekten är ringa om man ska torka bort fukten från en hel tvätt. En riktig avfuktare för källare och grunder fungerar på ett annat sätt än Julas enkla och kostar omkring 10 000.
Torkrum använde man för länge sedan innan det kom torktumlare. Att få tvätten torr med hjälp av värme och avfuktare blir mycket dyrare än den enkla självklara vägen torktumlare. Man riskerar då inte heller att få fuktskador i källaren.
Nu säger h*n ju inte vilken temperatur han har i källaren.
Att anta att den är 5 grader är väl lite magstarkt, så att ge sig in på torkare i 10 000kr-klassen är väl lite att ta i, men är det kallt (<20C) kan det krävas lite extravärme.
Sen kan man ju undra vad för magi som sker i en torktummlare som inte en avfuktare eventuellt kombinerat med värmefläkt gör...
Mitt svar:
Finns tiotusentals som torkar tvätt i torkrum fortfarande, både i villor och lägenhetshus.
Allt som krävs är hjälplig temperatur (>20 kanske? varmare är bättre) och en avfuktare värd namnet.
Jag har en Woods SW38FM (5000-ish kronor), klart överkurs i ett torkrum på 8m2, men den torkar även källaren på sensommaren.
Jag har 20-22 grader i tvättrummet, tvätten torkar på några timmar. Är jag stressad kör jag igång extravärme upp till 25-30°C så torkar den nästan innan jag hänger upp den. Men då blåser avfuktaren rakt på kläderna.
Har även erfarenhet av woods MRK12, ca 2000kr och torkar urmärkt i det lilla torkrummet.