2019-09-13, 18:10
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
I denna tråd försvar du HOL med en dåres envishet. I verkliga livet har HOL anlitat Thomas Olsson, en av Sveriges bästa advokater.

Det betyder att brottsoffret HOL, garderar sig med försvar, i stället för att nöja sig med ett målsägarbiträde. Mot vad är det HOL söker skydd i när han anlitar det bästa försvar han kan få tag på?

Tack för mycket bra inlägg.

Jag undrade just idag varför HOL har fått/skaffat sig ett mälsägarbiträde, det finns ju liksom inget åtal ens???

Möjligen en "misstänkt", men de misstankegrunderna räckte ju inte ens för en häktning. Varken i tingsrätt eller hovrätt.

Jag hoppas verkligen att K.L. talar ut om ALLT om nu HOL "lyckas" få tillstånd ett åtal.
Citera
2019-09-13, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Fast nu vet vi att han är utskriven, och du hade fel.
Pudel ?

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/advokatskjutningen-han-foretrader-olsson-lilja/
Citera
2019-09-13, 18:14
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
KL gjorde bort sig. Hon skulle ha hållit sig lååångt från HOL. Nu ligger hela hennes liv sedan 2013 ute för både vänner och kollegor att läsa. Strider i tingsrätt och hovrätt. Orosanmälningar. Bråk. Lögner. Överklaganden. Utredningar. Det lär bli en dokumentär om detta. Tro mig.
Då får vi hoppas att hennes tidigare kollegor tar och läser domarna mot henne och inser att dom har blivit hjärntvättade av Karin och inte går på fler lögner från fyllot.

Ser fram emot att hon kanske till slut kommer att behandlas som alla andra och inte som någon fd domare av varken åklagare och resten av rättsväsendet.
Hon har haft frisedel tillräckligt länge nu.
Citera
2019-09-13, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
Det du beskriver står i RB, Enligt RB är det jäv...Inte vad jag tycker alltså

Men hallå.
HOL företrädde sin ”flickväns” dotter. Rättsväsendet hade inget att erinra mot detta, vad jag vet.
Hele processen verkar genomförts på normalt sätt. Motparten har ej anfört jäv.

Några här (KL vännerna) påstår att det skulle vara jäv.

Förklara varför det skulle vara jäv.
Citera RB så det passar in på ovanstående situation.
Citera
2019-09-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
I denna tråd försvar du HOL med en dåres envishet. I verkliga livet har HOL anlitat Thomas Olsson, en av Sveriges bästa advokater.

Det betyder att brottsoffret HOL, garderar sig med försvar, i stället för att nöja sig med ett målsägarbiträde. Mot vad är det HOL söker skydd i när han anlitar det bästa försvar han kan få tag på?
Ett målsägandebiträde är ofta, väldigt ofta, advokat. Det kan också vara en biträdande jurist. Men framförallt i brottmål är det nästan undantagslöst en advokat. Och nu blev det advokaten Thomas Olsson. Varför har du problem med det? Har titeln nån betydelse? TO kommer vara målsägandebiträde oavsett sin titel.
Citera
2019-09-13, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Bra sammanfattning.
Paret levde i många år, inga direkta problem vad jag förstår. De blir sambos, skaffar barn 1 och 2. Sen dör KLs mor och far inom ett halvår. Det verkar utlösa en kris och sorg hos henne, samma år blir hon våldsam. Varför, egentligen? Lyssnar maken inte på henne? Tar hon sprit till hjälp för att dämpa sorgen (det är mycket vanligt).

Min fråga är... fanns det inga tecken på våld eller äktenskapliga problem före sorgeåret? Knappt ett år efter dödsfallen begär maken skilsmässa. Så allt var ok med relationen tills en av dem hamnar i kris? Stöttepelaren H? Måste allt vara perfekt?

Okej, hon har ljugit, manipulerat med mera. Hon tycks vilja sätta dit maken, å det grövsta. Vad bottnar det i? Är det pengar, lägenhet? Tror jag inte. Detta är kanske ett kärlekssvek med stort K. (Vilket inte rättfärdigar någon handling, utan kanske avslöjar någon med latent borderline/narcissism.)

Det är rätt uppenbart att KL blev sviken av HOL, men hur sörjde hon egentligen... vilken hjälp fick hon? Interventionen med släkten, troligen barn och make, när var den? Började supandet i anslutning till moderns död?

2012_01 KL mor död.
2012_07 KL far död.
2012_10 Utredning orosanmälan från polis ang våld i hemmet.
2013_09 KL händelsedatum dom B633-14 T-rätt.
2013_10 Ansökan äktenskapsskillnad.

Det heter ju i nöd och lust. Kanske bara "lust" var ok med HOL. Jag försvarar inte någon av KLs handlingar, men jag försöker förstå. OM hon var normal innan allt rasade. En del n-personer är knäppa redan som barn, men det "sanningsvittnet" har avlidit. Systern kan inte berätta.

Jag tror att kärlekssvek kan göra människor tokiga... men sen hur det tar sig uttryck det beror på vad som finns gömt i själen och som kan hållas i schack när allt är bra.

Har någon, mer störd än KL, lyssnat på hennes sorger, och bestämt sig för att ta lagen i egna händer? Tja, vad vet man. Någon pratade om "Salander", hur lång är skytten? Är det en kvinna...?

Bra inlägg! Det är inte så troligt att det är svart mot vitt här. Något udda att ett tilltänkt mordoffer skaffar försvarsadvokat. Eller är han någon annan slags advokat?
Citera
2019-09-13, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ett målsägandebiträde är ofta, väldigt ofta, advokat. Det kan också vara en biträdande jurist. Men framförallt i brottmål är det nästan undantagslöst en advokat. Och nu blev det advokaten Thomas Olsson. Varför har du problem med det? Har titeln nån betydelse? TO kommer vara målsägandebiträde oavsett sin titel.

Ja just det, så är det förstås. Det var rätt snabbt H bestämde sig för det där, men han är ju själv advokat så att han inser väl vikten av att ha någon som hjälper och stöttar.
Citera
2019-09-13, 18:18
Medlem
Oavsett vad som hänt var HOL ingen bra make, för KL. Kanske någon annan hade stöttat henne bättre och framför allt, lyssnat. Han kanske själv är en perfektionist där allt ska vara så bra, på ytan? Det kan trigga partnern att gå mycket längre än vad som är rimligt, om hon också har behövt vara perfekt.

I allt, är detta en äktenskapstragedi och inget annat (tror jag). Lägenheten, miljonerna, jag tror inte att det handlar om det. KL är totalt knäckt, hon bryr sig inte om att komma in med handlingar. Hon skiter i sitt jobb. Sitt rykte. Inget är viktigt längre. Hon är antagligen van vid att värderas utifrån prestationer. Sitt eget värde som människa, det är noll.
Citera
2019-09-13, 18:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag misstänkte detta tyvärr.

Har alltid också hållit dig högt, och gör det fortfarande, i de forum där jag mest skriver som Försvunna personer och Kriminalhistoria.

Naturligtvis är det inte okej att slå poliser. KL har begått en hel del skit och betett sig mycket märkligt. Jag litar inte på den här kvinnan men jag litar inte heller på HOL.

En sak jag reflekterade över var expressens hänvisning till källor inom polisen enligt vilka det "var känt" att hon frågat runt om någon skulle knna fixa HOL. Och det enda som kan visas är en skumlirare som påstår sig blivit tillfrågad. Det kan väl mycket väl finnas en ömsesidig aversion mellan KL och poliser, som kanske också visar sig i hennes uppförande. Om det har gnällts om ansvarslösa domare om någon släppts/friats till följd av en bristfällig utredning.
Citera
2019-09-13, 18:20
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemag
Tidslinje över sådant som diskuterats här, lägg gärna till men inget hitte på tack! 2015 saknas info månad ??

1998 - 2001 KL arbete Svea Hovrätt.
1998 KL sambo HOL.
2002 KL Barn.
2003 KL Giftermål HOL.
2002 - 2007 KL arbete Åklagarmyndigheten.
2004 KL Barn.
2004 Köp lgh Norr Mälarstrand KL60% HOL40%.
2007 – 2008 KL arbete Tingsrätten.
2009 – 2012 KL arbete Svea Hovrätt.
2012_01 KL mor död.
2012_07 KL far död.
2012_10 Utredning orosanmälan från polis ang våld i hemmet.
2013_09 KL händelsedatum dom B633-14 T-rätt.
2013_10 Ansökan äktenskapsskillnad.
2014_08 Äktenskapsskillnad laga kraft.
2015_?? KL ANSTIFTAN 1 en man anmäler hos polisen att KL ska ha försökt anstifta mord.
2015_?? HOL ansöker och erhåller kontaktförbud på KL.
2015_12 Vårdnadstvist T15411-13. HOL tilldöms ensam vårdnad samt rätt att kvarsitta i lägenhet.
2016_11 Bodelning klar.
2017_04 KL händelsedatum för dom B13967-17 T-rätt.
2017_05 KL händelsedatum för dom B13967-17 T-rätt.
2017_10 KL dom överklagan B633-14 T-rätt H-rätt.
2017_11 överklagan bodelning avvisas i T-rätt.
2018_01 KL syster död.
2019_09 överklagan bodelning avvisas i H-rätt.
2019_08 HOL blir skjuten.
2019_09 KL ANSTIFTAN 2 anhållen och frisläppt.

Ren nyfikenhet: Har du uppgifter om 1996-1998? Vilken tingsrätt tjänstgjorde KL då vid?
Citera
2019-09-13, 18:22
Medlem
Charta.12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Källa på det?

Av följande artikel på Expressen publicerad tidigare idag framgår det att HOL har fått besked om när han får komma hem.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/stodet-till-olsson-lilja-vid-sjuksangen-ett-mirakel/
Bästa vännen och advokaten Johan Åkermark har funnits vid Henrik Olssons sida vid sjuksängen sedan skjutningen.

– Det är en fruktansvärd händelse och ett mirakel att han överlevt. Det är fantastiskt hur snabbt han återhämtat sig, säger vännen.

– Han springer mycket, går på gym och tränar, så det är klart att det bidragit till en så bra återhämtning.
Citera
2019-09-13, 18:23
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det är ju bara att läsa några domar när Karin har LOBats och domarna där hon ljuger frisk för inget överensstämmer med det vittnena säger.
Karin använder sin lilla blödning som ursäkt och vill hela tiden ha det till en stor blödning.
Folk ska kanske ska komma ihåg att HOL INTE har varit närvarande när Karin har LOBats så han har inte påverkat någonting där!
Det är Karins supande som gör att hon hamnar i rätten.

Men har du inte fattat någonting?
Det är inte HOL som anmäler Karin för falsklarm och falsk tillvitelse.
En sån anmälan går automatiskt till åklagare då hon med sin falska anmälan kallade in samhällsresurser helt i onödan. Sånt kostar och jag fattar inte varför hon inte blir dömd för det.
Åklagaren borde har fört fallet vidare men det är troligen HOL som vill skydda barnen från ännu mer skit.

Toppjuristen anmäldes för falskt larm angående 112-samtalet och falsk tillvitelse angående utpekandet av en namngiven person som våldsverkare.

Chefsåklagare Jan Pernvis skrev i sina utredningsdirektiv till polisen att toppjuristen ”sanningslöst uttryckt att hon vid tillfället blev slagen” och hon ”genom den oriktiga uppgiften (...) föranlett att onödiga säkerhetsåtgärder vidtagits.”

Förundersökningen lades ned. Inte för att brott inte kunde styrkas utan för att andra inblandade kunde fara illa av fortsatt utredning.

Läs barnen... och dom skyddas i den här soppan.

Karin passar nog bäst på rättspsyk...
Min fråga är varför Karin inte har hamnat i rätten oftare? Skyddar hennes gamla kollegor henne?
Det luktar rättsröta lång väg om allt detta.

Jag besvarade en fråga om avskrivning av förundersökning på annan grund än att brott inte kunde styrkas, inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in