2019-09-13, 11:36
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag tycker mig se att polisutredningen forcerar massmedia, särskilt efter artikel igår då man presenterar material som man av polisen inte får ut utan att det passerat en beslutskedja. För att en kommissarie på grova brott ska släppa material från en nedlagd utredning krävs en underbyggd argumentation om varför, och detta tycker jag är viktigt att veta eftersom det i det här ärendet gett ett ok med följden att massmedia fick lov att dra Karin till slakt.
Det finns ett förväntat syfte med det, från polisens sida.

Henrik har nog lika mycket skäl att peka på Karin, som han har för att skydda sig själv i detsamma utpekande.

Trots ovanstående, vill jag vara väldigt försiktig med att skriva Karin i samma mening som oskyldig. Det är inte för inte som det är polisens huvudteori, och jag personligen blinkade inte ens när jag först läste att en kvinna plockats efter angreppet på Henrik.Men det är fult att sparka på henne när hon redan ligger ned, när man lika gärna kunde gräva i Henriks förehavanden i både hans yrkesutövning såväl som privatliv. Jag är övertygad om att sådan grävning leder fram till samma resultat - Ja rent av ett bättre resultat.

Nu har det gått precis 1 vecka, och gör man en tillbakablick känns hela skiten lite arrangerad.
Helt klart är att klanten som sköt har trampat i ett getingbo med skumma saker som riskerar att poppa upp. Ser vi sen till de 4 första timmarna efter brottet reagerar jag på följande:

Skott runt c:a 08:57 med larm runt c:a 09:00. (i princip hela polishuset intill tömdes på personal)
Kl 12:43 publicerar expressen en artikel med foton som misstänks vara från den nedlagda utredningen:
https://www.expressen.se/nyheter/krim/gripna-juristen-slog-en-polis-vet-vad-jag-gjort/
Det går liksom lite för fort att få så många personer att yttra sig på så kort tid och väldigt fort att ta beslut om att läcka från en nedlagd utrednings foto när brottet bara är 3:43 gammalt...

Vi vet sen tidigare att det stod en polisbil klantigt parkerad runt 08 på den aktuella adressen. Teorin att det kan ha varit skiftbyte funkar inte heller, då man dels inte parkerar så klantigt om man inte vill få klagomål på sig och de polisbilar jag sett brukar oftast stå på parallelgatan Pontonjärgatan .

Vi har fått veta genom KL/medierna att hon bodde hos en internutredare hos polisen, och vi vet också att HOL har polare inom polisen, varav en ska ha blivit biten i armen av KL.

HOL har mycket bråttom att komma tillbaka på banan också, är det något han vill sopa under mattan, då blir det naturligt att han byter till ett ombud som inte har insikt i hans firma utan är en extern part. Hade polisen haft intresse av att fånga in skytten borde vi ha sett en efterlysning för länge sedan, hade dom häktat någon skytt borde det också ha framkommit, det är dom första 48 timmarna som är viktiga

Om nu allt skulle stämma på KL med alla påståenden, borde hon ha haft det svårt att övertyga en "torped" att ta ett sådant uppdrag, och på det sätt som "uppdraget" utfördes borde denna klant ha suttit inlåst för länge sedan, men här är tystnaden total både på torpeden och den SUV som åkte iväg. Att HOL nu har livvakt förändrar inte situationen, vad kan en livvakt göra mot en prickskytt eller fjärrstyrd bomb t.ex, för det lär bli nästa steg om beställaren av morduppdraget nu INTE är KL utan någon annan...
Citera
2019-09-13, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
En människa som sopat internet rent på alla bilder av sin själv. Hur kan ni få henne till narcissist?

...och det undrar jag också
Om någon av dessa två är en narcissistisk personlighetstyp då torde det vara advokat Henrik som uppträder i media var och varannan vecka
Citera
2019-09-13, 11:41
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Självklart. Dåligt formulerat av mig.
MEN De reglerna handlar väl om att En advokat, eller advokat på samma byrå, inte får företräda någon som kan komma i konflikt med en annan klient.

Men jag uppfattade diskussionen om jäv i detta fall som att en advokat inte fick företräda en person som den var bekant/anhörig med.

I detta fallet hade HOL företrätt sin ”flickväns” dotter. Vilket några ansåg vara jäv.
Anser du det bryter mot advokatsamfundets jävsregler och RB ?

Det du beskriver står i RB, Enligt RB är det jäv...Inte vad jag tycker alltså
Citera
2019-09-13, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag tycker mig se att polisutredningen forcerar massmedia, särskilt efter artikel igår då man presenterar material som man av polisen inte får ut utan att det passerat en beslutskedja.
För att en kommissarie på grova brott ska släppa material från en nedlagd utredning krävs en underbyggd argumentation om varför, och detta tycker jag är viktigt att veta eftersom det i det här ärendet gett ett ok med följden att massmedia fick lov att dra Karin till slakt.
Det finns ett förväntat syfte med det, från polisens sida.

Henrik har nog lika mycket skäl att peka på Karin, som han har för att skydda sig själv i detsamma utpekande.

Trots ovanstående, vill jag vara väldigt försiktig med att skriva Karin i samma mening som oskyldig. Det är inte för inte som det är polisens huvudteori, och jag personligen blinkade inte ens när jag först läste att en kvinna plockats efter angreppet på Henrik.

Men det är fult att sparka på henne när hon redan ligger ned, när man lika gärna kunde gräva i Henriks förehavanden i både hans yrkesutövning såväl som privatliv. Jag är övertygad om att sådan grävning leder fram till samma resultat - Ja rent av ett bättre resultat.

Ganska grova anklagelser du kommer med. Du har antytt liknande tidigare utan att ha några som helst belägg för det. Din fula agenda lyser igenom.
Citera
2019-09-13, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Helt otroligt - men sant
Det som sticker ut här är Karins beteende, dvs hon försöker trots alla odds att stoppa sin exman
Vore intressant att någon gång få höra hennes historia
Hennes historia? Varför det? Hon verkar ju ljuga hela tiden så hennes historia blir en saga. Totalt ointressant. Hennes uttalande om åklagaren visar vilken sort hon är.
Citera
2019-09-13, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Du tillförde inget nytt till mitt resonemang utöver din egen gissning. Att KL blivit motanmäld har inget med hennes egen anmälan att göra.

Motanmäld? Menar du att HOL anmält KL för falskt larm? Falsk tillvitelse vore rimligt. Expressen använder passivform som gör det omöjligt att veta vem som är anmälaren, polisen eller HOL. En motanmälan hade varit typ något från HOL att KL började bråka.

Tre misstänkta brott finns i sammanhanget.

1. Påstådd misshandel av KL av HOL. Anmälaren KL. Visade sig inte vara någonting enligt ditkallade poliser och ambulanspersonal.

2. Falskt larm, gärningsman KL, där målsäganden måste vara polisen och ambulansen och som också borde vara anmälare.

3. Falsk tillvitelse, gärningsman KL, går under allmänt åtal, så åklagaren ska ta upp det antingen efter anmälan från polisen eller målsäganden, i det här fallet HOL. Verkar som att polisen anmält. Åklagaren lägger ned och då hade HOL kunnat gå vidare, men han verkar inte ha gjort det och därför gissar jag att HOL ville bespara barnen.

Min slutsats

Min slutsats: KL är en dramaqueen och HOL försöker släcka bränder. Därmed inte sagt att KL är skyldig för mordförsöket på HOL denna gång, men HOL har blivit skjuten och KL har sannerligen en intressant historia.
Citera
2019-09-13, 11:52
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
En människa som sopat internet rent på alla bilder av sin själv. Hur kan ni få henne till narcissist?
Det narcissistiska kan mycket väl handla om att själv vilja styra bilden av sig själv och ha makt över vad som delges vem. Många blandar ihop narcissism med histrionisk personlighetsstörning, dvs det som i dagligt tal kanske kallas "attention whore" eller ges andra dylika epitet.

För att förstå varför hon kan vara narcissist utan instagramkonto kan det vara lämpligt att lära sig något ytligt om just narcissism.

Det krävs för detta enligt diagnoskriterierna att patienten uppvisar minst fem av följande symtom:
• Har överdrivna känslor av att vara viktig och betydande
• Fantiserar ofta om till exempel rikedom, framgång, makt eller kärlek
• Anser att den bara ska umgås med eller associera sig med viktiga personer eftersom den själv är så viktig
• Har ett överdrivet behov av beundran
• Har orealistiska uppfattningar om sina egna rättigheter – exempelvis förväntar sig personen ofta den bästa behandlingen när denne söker sådan
• Utnyttjar andra för att uppnå sina mål
• Saknar eller har bristande empati
• Tror att andra är avundsjuka på denne, men kan också själv vara avundsjuk på andra
• Beter sig högfärdigt eller arrogant.
Hoppas det blev klarare nu.
Citera
2019-09-13, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Går ju få verifierat via häktningsprotokollet om han var där eller ej. Uttala sig om överklagan kan han ju gjort även om han inte var på plats

Precis, och häktningsprotokollet kanske finns i Asap Rocky-tråden. Eftersom mycket svartmålning pågår bör man nog hänvisa till relevanta papper då man uttalar sig då sådana finns.
Citera
2019-09-13, 12:08
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Precis, och häktningsprotokollet kanske finns i Asap Rocky-tråden. Eftersom mycket svartmålning pågår bör man nog hänvisa till relevanta papper då man uttalar sig då sådana finns.

Det har varit uppe här innan.
Citera
2019-09-13, 12:12
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Vad är detta för skit? Ur Expressenartikeln:

"Chefsåklagare Jan Pernvis skrev i sina utredningsdirektiv till polisen att toppjuristen ”sanningslöst uttryckt att hon vid tillfället blev slagen” och hon ”genom den oriktiga uppgiften (...) föranlett att onödiga säkerhetsåtgärder vidtagits.”
Förundersökningen lades ned. Inte för att brott inte kunde styrkas utan för att andra inblandade kunde fara illa av fortsatt utredning."

1. Sen när lägger man ner en anmälan om våld i nära relation "inte för att brott inte kan styrkas utan för att andra inblandade kan fara illa av fortsatt utredning."? Sen när tas det hänsyn till att "andra kan fara illa" om man fortsätter utreda ett misstänkt våldsbrott?

2. Att chefsåklagaren i skrivelse till polisen övertygat skriver att K.L. ”sanningslöst uttryckt att hon vid tillfället blev slagen” och att hon ”genom den oriktiga uppgiften (...) föranlett att onödiga säkerhetsåtgärder vidtagits.”.Det luktar vänskaps-kontakter som ligger på och fixar bakom kulisserna lång väg - med målet att slå ner ärendet innan det ens utretts på sedvanligt sett.
HUR kan denne chefsåklagare veta att vittnesmålet om våld är "sanningslöst"? Var han där (troligen inte va)? Så brukar man inte uttrycka sig i fall där man inte säkert kan veta hurvida ett våldsbrott inträffat eller inte. I dylika fall uttrycker man sig i så fall snarare ungefär: "Y hävdar att X slagit henne i lägenheten. X förnekar detta helt. Inga vittnen finns och andra bevis saknas. Ärendet läggs ner.". Man sätter inte själv på sig sanningsdomar-hatten och deklarerar att något en anmälare säger är "osant". Man skriver i så fall att det inte finns bevis som styrker dennes berättelse.

Tack för ett suveränt och insiktsfullt inlägg!
Denna tråd behöver fler som dig, Vresrosen, Rodseou och några till.

Exakt så tänker jag också.

Och jag tror att K.L. vet om att hennes anmälningar, överklaganden, utsagor, bevis m.m. av någon/några på "insidan" tappas bort och/eller förvranskas m.m.

Jag tror hon förstår att "systemet" är riktigt, riktigt trasigt. Och jag tror hon gör alldeles rätt i att ex INTE uppge någon adress. Att vara "bostadslös" är det bästa sättet att ha "skyddad adress", speciellt om man vet att polisen läcker som ett såll om en. Endast hon vet var hon bor då. Och kan byta adress ofta.

En Lisbeth Salander?

Jag har svårt att glömma polisen A.L. på Karlsviksgatan i HOLs "ungkarlslya", "iförd ENDAST långärmad skjorta". För de användare här i tråden som inte förstår riktigt, så är ordet ENDAST det centrala ordet i den meningen!
Citera
2019-09-13, 12:23
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Att ha ränteinkomster visar att man har kapital. Sedan lön, sjukpenning och dylikt räknas ju inte som tillgångar. Dessutom är väl inkomstuppgiften från senare år.
Jag reagerade mest på att en f.d domare kan bara låta bli att inte dela med sig när man förmodligen vill ha sin lott av motparten.

Det finns väl tillgångar som kan vara ENSKILD egendom och som då inte ingår i en bodelning.
Citera
2019-09-13, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Jag har svårt att glömma polisen A.L. på Karlsviksgatan i HOLs "ungkarlslya", "iförd ENDAST långärmad skjorta". För de användare här i tråden som inte förstår riktigt, så är ordet ENDAST det centrala ordet i den meningen!

Istället för att dra ut små meningar så kommer här hela domen (om jag klarat av det). Högerklicka när ni kommit in och skall ladda ner, så slipper ni virusspam

https://minfil.com/17Ec9c51nf/B2795-16_3_Dom_misshandel_av_AL_pdf

Observera att det är flera ärenden i domen. Och att KL blev frikänd från misshandeln av AL. Vid tillfället var heller inte HOL i lägenheten, han var på Norr Mälarstrand med barnen - men skickade poliserna till sin lya där AL var kvar - med KL.
Senast redigerad av Picasso2 2019-09-13 kl. 12:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in