2019-09-11, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Instämmer med att man inte hade valt att fly in mot centrum, utan att man hade valt att försöka ta sig ut ur stan så snabbt som möjligt. Enklast hade varit västerut och komma upp på Essingeleden söderut. Tror du menar västerut när du skrev norrut. Alla andra flyktvägar som nämns så riskerar man att fastna vid massa rödljus och det uppmärksammas om man kör mot rött.

Yes - rätt korrigerat! Norr Mälarstrand går förstås i västlig-ostlig riktning.

Citat:
Ursprungligen postat av 232323
Det är fortfarande tjockt uppe på Essingeleden vid den tiden, oavsett morgonrusning och norrut/söderut, och ifall man planerar sin flyktväg vill man förstås undvika att bli fast mellan två avfarter. Å andra sidan kan den här skytten ha hittat på lite vad som helst. Flyktbilens parkering måste någon ha sett, även om det handlar om max en minut inne i trapphuset... Något är lurt med polisens utredning.

Citat:
Ursprungligen postat av m0nkish
https://www.expressen.se/nyheter/toppjuristen-ingen-superklippa-direkt/ Som den narcissist hon troligen är poängterar hon att åklagaren inte var någon "någon superklippa direkt" som inte fick henne häktad och att hon och advokaten minsann är mycket mer erfarna.

Spot on!
Citera
2019-09-11, 13:02
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Hade jag utrett så hade jag verifierat hur hon blev informerad. Frågat ut den som ringde upp. Existerar inte uppringaren så blir det knepigt för KL.

Instämmer med att man inte hade valt att fly in mot centrum, utan att man hade valt att försöka ta sig ut ur stan så snabbt som möjligt. Enklast hade varit västerut och komma upp på Essingeleden söderut. Tror du menar västerut när du skrev norrut. Alla andra flyktvägar som nämns så riskerar man att fastna vid massa rödljus och det uppmärksammas om man kör mot rött.

Flyktvägar finns hur många som helst! Ett alternativ är att köra in i ett enskilt garage avsett för 1 bil och trycka där tills eftersök svalnar.

Att köra ut mot Ekerö ta färja till Slagsta och vidare söderut då har köer undvikits. Köra Bergslagsvägen och försvinna mot Enköping Uppsala är ett alternativ om skytten flytt Stockholm.

Min absoluta åsikt är att fordonet inte passerat ut ur staden inom det närmsta dygnet efter attentatet av den anledningen att kameror vid biltullar är igång dygnet runt. Flera dagar efter så är det tämligen ofarligt att passera ut. Är fordonet dessutom falskskyltat så är nog risken obefintlig givet att man kör med falska skyltar från fordon med samma fabrikat och modell samt färg.
Citera
2019-09-11, 13:04
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Läcker det inte ovanligt lite från utredningen? Inte ens ett enda påstått vittne har gett sig till känna här på Flashback... Och angående bilen är det inte ens klarlagt vart den tagit vägen? Det mest logiska är att fortsätta Norr Mälarstrand norrut och antingen tas sig ut ur stan mot Bromma/Tranebergsbron eller via Lindhagensgatan mot E4 norrut. På båda utfarter platser finns det kameror... En alternativ flyktväg är in mot stan - och då måste det krylla av fotgängare och cyklister som vittnen.

Förresten:
E4 norrut har nog precis som E4 söderut för mycket trafik så dags på morgonen, för att det ska vara en vettig flyktväg. Möjligtvis att köra upp på E4 norrut och sedan svänga av direkt mot Solna... Jäklig klurig plats att ta sig från med bil obemärkt...

Du glömmer att det är rätt lätt att komma på E4 söderut där också. Istället för att fortsätta rakt fram över Tranebergsbron så svänger du vänster och upp på E4.an. Både E4.an söderut och norrut är ju tvärtemot morgonrusningen. Essingeleden rinner på rätt bra söderut efter Kungsholmen. Det blir stopp om man ska ner i Söderledstunneln, men svänger du höger och fortsätter söderut på E4:an så är det fri fart ut ur stan.
Citera
2019-09-11, 13:04
Medlem
meas19s avatar
Text från Expressen:

Den kvinnliga toppjuristen som misstänks ha lejt en torped för att mörda kändisadvokaten Henrik Olsson Lilja är försatt på fri fot.

Nu häcklar hon åklagaren Lucas Eriksson, som misslyckades med att få henne häktad:

– Det var ingen superklippa direkt, säger hon till Expressen.
– Jag menar inte att han gjorde något fel direkt. Men det är klart att det måste ha varit jobbigt för honom. Jag menar, här sitter en av Sveriges absoluta toppadvokater, och så jag. Jag är inte duktig på något sätt, men jag har ändå lång erfarenhet. Tingsrätten försatte henne på fri fot. Beslutet överklagades, men Svea hovrätt gick på tingsrättens linje.
Citera
2019-09-11, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m0nkish
https://www.expressen.se/nyheter/toppjuristen-ingen-superklippa-direkt/

Som den narcissist hon troligen är poängterar hon att åklagaren inte var någon "någon superklippa direkt" som inte fick henne häktad och att hon och advokaten minsann är mycket mer erfarna.

Jag skulle känna mig väldigt orolig om hon hade fått korn på mig. Nu har hon fått korn på åklagaren.
Citera
2019-09-11, 13:07
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ca kl 10:00 framkom det via olika uppgiftslämnare att det troligtvis var HOL... Såklart det är graverande att hon dyker upp på brottsplatsen oavsett. Hennes egen förklaring är rörig.

Nja, jag tror inte att du är tillräckligt bekant med dessa delar av Stockholm.

En flyktbil ställer man väl ändå på samma sida av gatan som porten (dvs med nosen norrut på Norr Mälarstrand). Varför krångla till det med en U-sväng det första man gör?

Edit: Som det påpekats... Nosen hamnar förstås västerut. Därefter färdas man norrut i förlängningen.

Du föreslår dessutom alltså en flyktväg förbi Rådhuset? Ett kvarter från Polishuset?

Samt in mot city? Upp på Centralbron, hur då? Nej, du kan inte Stockholmstrafiken, utan stirrar bara på en kartbild som saknar uppdaterade vägarbeten mm.

Och du antyder även en iskall skytt som lugnt och behärskat snurrar runt i morgontrafiken... Det går inte ihop med övrigt agerande. Men visst, det kan finnas okända orsaker till tumultet i trapphuset etc - än så länge tyder det som framkommit på en kaotisk gärningsperson.

Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Kl 09 kör man absolut inte upp via Kungsholmstorg, pga va-arbeten på Hantverkargatan.
Banhusbron efter K-torg är lika illa när du når Tegnerlunden eller väljer Upplandsgatan mot Odengatan.
Du kör heller inte upp på Västerbron via Lindhagsrondellen/Marieberg pga morgonrusningen.
Snarare Lindhagsrondellen > Tranebergsbron eller E4 norr eller söderut, då du kör mot morgonrusningen (jag kör i detta område i princip varje dag)

Det konstiga är att ambulansen var på plats först 09:30
SVT gick ut med bilder 09:30 där man såg att det var 62:an port med mäklarens kontor till höger.
Bara att kolla denna tråd när den startade, sen började folk blanda in Bodström som bor i 56:an.

Jag talar utifrån erfarenheter på plats, och jag är fullt medveten om både trafik samt vad man passerar i alternativen jag angav.
Liksom jag är medveten om att det är ett bra sätt att undvika kameror...
Det är ju inte säkert att det är samma strulputte som agerade skytt som är bilförare.

Jag skulle mer tro att man vänt bilen ner mot Norr Mälarstrand, då det är snabbast led att försvinna på.
Bilen kan rent av stått parkerad på leden.
Jag menar inte att jag förespråkar mina alternativ, jag menar bara att dom existerar.

I övrigt vore det ju klokt om man kunde gå ut med ett tydligare signalement av bilen, samt vilken riktning den stack. Någon har ju uppenbarligen sett bilen.
Citera
2019-09-11, 13:11
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Va? Var ambulansen först på plats 9.30? Det är ju inte långt till Sabbatsbergs sjukhus därifrån. Kan någon sammanställa en tidslinje? Vi behöver samtliga tidpunkter. När skjuts han. När är polis och ambulans på plats. När rapporterar media. När är KL på plats. Vi kanske skulle starta en separat tråd som enbart handlar om tekniska utredningsfakta om brottet för att slippa det här dravlet om KL och HOL och vårdnadstvist och knull och golddigger osv.

Polisen har "städat" lite.
I händelser är allt borttaget gällande N.Mälarstrand på deras egen hemsida-som var Sveriges största nyhet..
På twitter finns händelsen kvar, men länken till "uppdateringen" funkar inte då denna har raderats.

1:a twitter: https://twitter.com/polisen_sthlm/status/1169875496374394881
2:a raderade: https://twitter.com/polisen_sthlm/status/1169909056720424960

Edit: Twitter anger PST-time zone i dessa exempel. så plussa på + 9 tim för CET svensk tid.
Senast redigerad av vittne-x 2019-09-11 kl. 13:21.
Citera
2019-09-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är ju inte säkert att det är samma strulputte som agerade skytt som är bilförare.

Ok - så nu lanserar du en hypotes med flera inblandade i dådet? Det finns en medhjälpare till skytten som på klassiskt manér hållit motorn igång nere på gatan? Då har vi en konspiration i miniatyr alltså...
Citera
2019-09-11, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Så gärna, men du skrev, felaktigt, att hyresrätter inte har ett marknadsvärde. I detta fall är det bostadsrätt, som, återigen, vi antar ägs till hälften var av exmakarna. Det problem jag försökte lyfta, var att du sa de enkelt kunde sälja den och skaffa två andra boenden, det faktum att KJ kanske motsa sig det alternativet? Visst, även HOL kunde ha vägrat diskutera det, och kanske lyssnade de på barnen, som såklart ville bo kvar, inga barn vill ha stora förändringar.

Så här kan man hålla på, det blev på ett sätt, som konserverade KL's allt brantare utförsbacke i livet...

Nu diskuterar vi utifrån samma fakta.

Det som är märkligt är att boutredningsmannen låter ärendet dra ut i evigheter och sedan beslutar att HOL har första tjing och att han kan bo kvar. Boutredningsmannen har ingen befogenhet att ta ställning i vårdnadsfrågor och var barn bor, eftersom barn inte är "egendom" av det slag han ska hantera. Boutredningsman ska inte heller tolka en dom om ensam vårdnad, som vägledande i vem som ska bo i en viss lägenhet som är värd en förmögenhet, när det är tvistigt.

En normal hantering av bodelning med parter som inte kan komma överens beträffande dyrbara saker är försäljning. Det räcker det inte med värdering för att komma fram till rätt marknadspris.

Dyr konst, smycken, bostäder m.m. lämnas in till auktion och till ansedda Mäklarfirmor. Inte till advokaternas bekanta och känningar i branschen, typ uppköpare som tar hand om billiga saker alla vill bli av med.

Att HOL fick lägenheten tolkar jag som att dessa advokater gjorde som de ville eftersom de visste hur strulig KL är. Av erfarenhet visste de att hon saknar förmåga att hantera vardagen, och post av det slag ett brev från en domstol innebär.

När parter inte är eniga om hur lösöre som en lägenhet ska fördelas, ska en avyttring ske transparent på en öppen marknad hos mäklare som sålt liknade objekt. De kan en boutredningsman göra utan att be parterna om lov. Parterna kan lämna bud och köpa den egendom de vill ha, likt alla andra intressenter på den öppna marknaden.

Inte undra på att Kl ville överklaga denna bodelning som stinker vänskapskorruption. Nu förstår vi varför hon är arg. I dagligt tal skulle vi ju skoja till det med att någon borde skjuta den där jäveln!
Citera
2019-09-11, 13:16
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ok - så nu lanserar du en hypotes med flera inblandade i dådet? Det finns en medhjälpare till skytten som på klassiskt manér hållit motorn igång nere på gatan? Då har vi en konspiration i miniatyr alltså...

Är inte det redan en ganska självklar teori?
Citera
2019-09-11, 13:17
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Flyktvägar finns hur många som helst! Ett alternativ är att köra in i ett enskilt garage avsett för 1 bil och trycka där tills eftersök svalnar.

Att köra ut mot Ekerö ta färja till Slagsta och vidare söderut då har köer undvikits. Köra Bergslagsvägen och försvinna mot Enköping Uppsala är ett alternativ om skytten flytt Stockholm.

Min absoluta åsikt är att fordonet inte passerat ut ur staden inom det närmsta dygnet efter attentatet av den anledningen att kameror vid biltullar är igång dygnet runt. Flera dagar efter så är det tämligen ofarligt att passera ut. Är fordonet dessutom falskskyltat så är nog risken obefintlig givet att man kör med falska skyltar från fordon med samma fabrikat och modell samt färg.

Vi diskuterar vilken som är snabbaste och enklaste flyktvägen. Inte hur många flyktvägar som finns. Tror knappast att en drummelskytt har tillgång till ett enskilt garage i närheten. Att ta sig ut på Ekerö är väldigt omständigt och massor av rödljus. Rondellen vid Brommaplan är helt igenkorkad.
Nä, jag tror tvärtom att skytten har försökt lämna Stockholm så snabbt som möjligt.
Citera
2019-09-11, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Stackars dotter. Hennes bror flyger dock under radarn. Det kan han väl få fortsätta med?

Vem är Thomas Wolf?

Nu kommer jättemånga googla på honom istället 🤣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in