2019-09-11, 12:17
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 232323
Har vi någon tidslinje för detta? Det vore ju smidigt med en sammanställning. Som mamma till barnen är ju KL fortfarande en form av anhörig till HOL. (Det kan omöjligen finnas ett hundraprocentigt kontaktförbud heller eftersom HOL har en skyldighet att se till att umgänget med barnen fungerar).

Eftersom han var vid medvetande när polis och ambulans kom till brottsplatsen var ju identifieringen av brottsoffret glasklar. Således måste barnen ha meddelats i princip omedelbart och därigenom eventuell närmaste släktingar (jag vet inget angående bröder/systrar till HOL?). Märkligt att KL åkte dit utan att veta att det var ex-maken. Mer rimligt som förklaring att hon blev meddelad att det var ex-maken och agerade i chock.

Samarbetssvårigheter är den vanligaste åberopade anledningen. Väldigt trubbigt begrepp men ja, så länge ena parten anses sätta sig på tvären så kan det utdömas enskild vårdnad. Systemet är trasigt.

Vårdpersonal är på grund av rimliga skäl oerhört fördomsfulla när det gäller våld i hemmet. Och det är trist att du aldrig kommer med belägg för dina insikter i KL:s eskapader. Du vet uppenbarligen en hel del. Det är heller ingen hemlighet att KL systematiskt har anklagat HOL för diverse otrevligheter i minst sju års tid. Ändå är det hon, den tidigare hovrättsassessorn, som får alla bevis emot sig i rättsfallen.

Det där är ju rätt intressant för utredarna att gräva i. Vem var denne anhörige som ringde till KL? Hur fick den anhörige reda på det? Om KL inte kan peka ut någon anhörig och denne inte kan bekräfta att hen ringde upp KL. Då blir det problem för KL. Då har KL tagit sig dit på eget initiativ. I media framgick inte vem som blivit skjuten och det tog ett tag innan det stod på Flashback. Men hon är där 1,5-2 timmar efteråt.
Citera
2019-09-11, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Så det var så det gick till vid förra anmälan? Att ”torpeden” gick in och anmälde det själv? Han borde kunna bidra med mer information nu isåfall. Och ja märkligt att de inte höll förhör med henne då osv. Låter som en lögn hon vill få ut till media så att folk som bara läser texten kanske ska få ”rätt uppfattning” om henne.

Ju mer jag läser intervjun med henne desto mer inser jag att ALLT är information till mannen som höll i vapnet, torpeden alltså. Typ- snacka inte för då kommer du undan, gör dig av med mina knapptelefoner osv osv

Alltså hon medger att det fanns "förra gången". Intressant. Ännu mer intressant är att hon i intervjun säger att det är klokast för torpeden att hålla käften. Hon har ju erfarenhet från "förra gången" då torpedkandidaten verkar ha gått raka spåret till polisen för att sjunga ut. Hon låter som en Östermalmsfru som beklagar sig över att det går inte att få tag på bra tjänstefolk/torpeder idag och lägger ut texten om hur en bra torped ska vara.
Citera
2019-09-11, 12:22
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 232323
Läcker det inte ovanligt lite från utredningen? Inte ens ett enda påstått vittne har gett sig till känna här på Flashback... Och angående bilen är det inte ens klarlagt vart den tagit vägen? Det mest logiska är att fortsätta Norr Mälarstrand norrut och antingen tas sig ut ur stan mot Bromma/Tranebergsbron eller via Lindhagensgatan mot E4 norrut. På båda utfarter platser finns det kameror... En alternativ flyktväg är in mot stan - och då måste det krylla av fotgängare och cyklister som vittnen.

Att sticka upp vid Kungholmstorg och vidare mot Centralbron, eller dra rakt över Barnhusbron är också två leder som det nog går att undkomma relativt snabbt på. Även Västerbron kan vara relevant.
Om man inte kör som en vettvilling är det nog få som minns en svart suv på dom sträckorna.
Citera
2019-09-11, 12:24
Medlem
Lite intressant ändå. Om hon säger så, och det skulle vara sant, det innebär att hennes liv skulle vara i fara. Detta förutsatt att det INTE är hon som är den skyldiga till anstiftan:

Toppjuristen förutsätter att hon fortsatt är misstänkt för brottet, men har försökt hjälpa utredningen att arbeta bredare.
– Jag har faktiskt, men det satt hårt inne, gett förslag på en teori som jag hoppas att de undersöker.
Rör det sig om någon kring organiserad brottslighet?
– Ja. En mycket högt uppsatt person.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGXLJv/toppjuristens-forsta-ord-efter-misstankarna
Citera
2019-09-11, 12:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det där är ju rätt intressant för utredarna att gräva i. Vem var denne anhörige som ringde till KL? Hur fick den anhörige reda på det? Om KL inte kan peka ut någon anhörig och denne inte kan bekräfta att hen ringde upp KL. Då blir det problem för KL. Då har KL tagit sig dit på eget initiativ. I media framgick inte vem som blivit skjuten och det tog ett tag innan det stod på Flashback. Men hon är där 1,5-2 timmar efteråt.

Hon har ju även gamla grannar som står si eller så nära. Det kan vara någon granne som kontaktat henne.
Citera
2019-09-11, 12:30
Medlem
Citat:

Hon blev ju upplockad på plats av polisen, och det är inte så svårt att verifiera att hon verkligen blev uppringd.

När toppjuristen greps av polisen var det i omedelbar närhet till adressen där Henrik Olsson Lilja skjutits bara drygt ett par timmar tidigare.
– Det var lite absurt: jag hade nattkläder, med t-shirt och tunna mjukbyxor på mig. Jag hade bara tagit en jacka, handväskan och sedan dragit iväg.
Innan hon hoppade in i en taxi från hemmet hade en anhörig ringt och informerat henne om skjutningen.
– Jag har flera nära vänner som är advokater som bor där. Det var hur mycket folk som helst där och jag var inte beredd på att det skulle vara så rörigt. Jag stannade vid avspärrningarna och såg tre poliser som jag uppfattade som att de hade ledningen.
Citera
2019-09-11, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktbeteende
Nej, hon sade att en anhörig hade kontaktat henne. Sedan lade hon att hon känner många advokater som bor i området.

För mig är en anhörig en släkting och inte en bekant.

Barnen kanske. De måste ha fått veta att pappan blivit skjuten. Ligger nära till hands att ringa mamma då.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Ok, nu tycker jag faktiskt det börjar slira iväg ordentligt i massmedia.
https://www.expressen.se/nyheter/toppjuristen-ingen-superklippa-direkt/
Citat:
Var du orolig för att du skulle bli häktad?

Nej, jag var faktiskt inte det. Men jag vet hur anskaffandet av nya rådmän går till i dag. Du kan få någon som har sysslat med patenträtt hela livet och vill byta bana. Jag har sett det själv, säger toppjuristen.

Sen kändes det faktiskt ännu bättre efter att åklagaren gjort sin sakframställan. Då kände jag att både Ola (försvarsadvokaten Ola Salomonsson, reds anm) och jag är mycket mer erfarna. Det var ingen superklippa direkt.

Toppjuristen fortsätter:

Jag menar inte att han gjorde något fel direkt. Men det är klart att det måste ha varit jobbigt för honom. Jag menar, här sitter en av Sveriges absoluta toppadvokater, och så jag. Jag är inte duktig på något sätt, men jag har ändå lång erfarenhet.
Citat:
När Expressen pratar med åklagare Lucas Eriksson på onsdagsmorgonen är han fåordig.

Om någon har kommentarer om mig kan du utgå från att jag inte kommer bemöda mig att besvara det. Om någon annan skulle ha några synpunkter på mig kommer jag inte bemöda mig att bemöta det heller, säger han.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Nej, det är nog inte märkligt "att en bekant ringer" KL i en fas där ingen mer än polis, ambulans och HOL själv vet att han är skjuten. Eller kanske det är märkligt?

Det är väl inte heller märkligt att KL tar en taxi till platsen då hon har sina barn boendes där. Hon legitimerade sig direkt för polisen som bevakade avspärrningen och fullt normalt sökte hon information om det stämde att det gällde HOL och sen kan jag bara spekulera i vad mer hon undrade över. Men viktigt är att endast polis, ambulans och HOL själv visste att han var skjuten.

Orkar inte kommentera det andra du skrev, när det är så uppenbart att du skriver massa här som inte har med brottet att göra utan bara för att sprida rykten och svärta ner BO. Men det du påstår om att endast polis, ambulans och HOL visste att han var skjuten är fel. Alla vittnen där visste det, media som var där och hans arbetsplats blev säkert informerad ganska omgående. KL dyker upp 1,5-2 timmar senare och då är det redan ute i cirkulation bland folk i branschen och anhöriga mm. Djungeltrumman är snabb.
Citera
2019-09-11, 12:32
Medlem
Citat:
Va? Jag fattar ingenting av ditt inlägg. Man kan inte få skadestånd för att man bli inkallad till förhör om man är misstänkt för ett brott.
Nää!! Inte du nej, medlem i FB.dumstollen!!
Men KL kan nog fixa detta, efter att ha suttit häktad, i svenska tortyrförhör, under några veckor.
Massor med skjutningar misslyckas svensk snut med att klara upp, varför inte samma med denna?!
Citera
2019-09-11, 12:33
Medlem
Citat:
I media framgick inte vem som blivit skjuten och det tog ett tag innan det stod på Flashback. Men hon är där 1,5-2 timmar efteråt.

Ca kl 10:00 framkom det via olika uppgiftslämnare att det troligtvis var HOL... Såklart det är graverande att hon dyker upp på brottsplatsen oavsett. Hennes egen förklaring är rörig.

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Att sticka upp vid Kungholmstorg och vidare mot Centralbron, eller dra rakt över Barnhusbron är också två leder som det nog går att undkomma relativt snabbt på. Även Västerbron kan vara relevant.
Om man inte kör som en vettvilling är det nog få som minns en svart suv på dom sträckorna.

Nja, jag tror inte att du är tillräckligt bekant med dessa delar av Stockholm.

En flyktbil ställer man väl ändå på samma sida av gatan som porten (dvs med nosen norrut på Norr Mälarstrand). Varför krångla till det med en U-sväng det första man gör?

Edit: Som det påpekats... Nosen hamnar förstås västerut. Därefter färdas man norrut i förlängningen.

Du föreslår dessutom alltså en flyktväg förbi Rådhuset? Ett kvarter från Polishuset?

Samt in mot city? Upp på Centralbron, hur då? Nej, du kan inte Stockholmstrafiken, utan stirrar bara på en kartbild som saknar uppdaterade vägarbeten mm.

Och du antyder även en iskall skytt som lugnt och behärskat snurrar runt i morgontrafiken... Det går inte ihop med övrigt agerande. Men visst, det kan finnas okända orsaker till tumultet i trapphuset etc - än så länge tyder det som framkommit på en kaotisk gärningsperson.
Senast redigerad av 232323 2019-09-11 kl. 12:58.
Citera
2019-09-11, 12:42
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hon har ju även gamla grannar som står si eller så nära. Det kan vara någon granne som kontaktat henne.

Så kan det vara men återstår i vilket fall vad i helvete skulle hon där att göra? hon slängde på sig ytterkläder och åkte dit och visade sitt ID

Kan det vara så att syftet var att åka dit för att visa att hon minsann inte hade någonting med skjutningen att göra jag kom nu och jag vet ingenting eller att farbror blå skulle tänka se hon måste vara helt oskyldig för hon kom ju precis nu
Själv upprepar jag mig igen men det är så massor av mycket som stämmer överens med Johanna Möllers beteende så det ger mig rysningar men gott hopp om han kommer att åka dit vart efter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in