2020-05-03, 11:11
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Förutom att TheFortress är en han, så har du förstått mitt inlägg. Och självklart skall KL bära ansvaret för sina handlingar. Det jag var ute efter är just det som du nämner, hur kommer det sig att HOL inte stoppade det destruktiva förhållandet och vandrade iväg för länge sedan. Jag får, som sagt, intrycket av att båda parterna har triggat varandra under en mycket lång tid. Frågan är bara vad som kom först: hönan eller ägget. Konsekvenserna har vi kunnat ta del av.

Jag har också funderat i de banorna som du skriver om och jag tror det är vissa par /människor som triggar fram det värsta sidor hos sin partner och hos varandra.
Jag tror inte han är helt oskyldig till hur deras förhållande till varandra blev.
Makt och psykiskt misshandel av olika slag är inte alls ovanligt och ofta mår man så mycket bättre när man tagit sig ur detta maktspel, för det är det som det handlar om. Man bråkar om pengar och barnen.
Det här sker oftast innanför lägenhetens väggar och utomstående har ingen insyn.
Här har vi ingen aning om hur det var och jag försvarar absolut inte KL på något sätt.

Tyvärr klarade inte KL att bara gå vidare med huvudet högt och fortsätta sitt liv på egen hand och på annat håll.

Det är här det skiljer sig i hur man agerar
Vissa kokar katter, andra lejer torpeder och andra bara skiter i allt och bygger upp ett nytt liv.
Det hon har valt är bara sorgligt för alla och jag hoppas de sätter dit henne.
Hon är inte värd så mycket mer än ett liv i fängelse och att få hjälp för sina problem.
Senast redigerad av Krickedixan 2020-05-03 kl. 11:14.
Citera
2020-05-03, 11:26
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Jag har också funderat i de banorna som du skriver om och jag tror det är vissa par /människor som triggar fram det värsta sidor hos sin partner och hos varandra.
Jag tror inte han är helt oskyldig till hur deras förhållande till varandra blev.
Makt och psykiskt misshandel av olika slag är inte alls ovanligt och ofta mår man så mycket bättre när man tagit sig ur detta maktspel, för det är det som det handlar om. Man bråkar om pengar och barnen.
Det här sker oftast innanför lägenhetens väggar och utomstående har ingen insyn.
Här har vi ingen aning om hur det var och jag försvarar absolut inte KL på något sätt.

Tyvärr klarade inte KL att bara gå vidare med huvudet högt och fortsätta sitt liv på egen hand och på annat håll.

Vissa kokar katter, andra lejer torpeder och andra bara skiter i allt och bygger upp ett nytt liv.

Till att börja med: tack för ett vettigt och reflekterande inlägg.

Jag instämmer till fullo. Vissa relationer triggar fram det värsta hos endera parten. Sådana relationer bör i förekommande fall avslutas fortast möjligt, men det är lättare sagt än gjort eftersom det oftast rör sig om underliggande psykiska problem. Kanske bara hos ena parten, men ofta hos båda egentligen. Vad gäller det rubricerade fallet, så vill jag mena på att det möjligen kan röra sig om psykiska problem hos både KL och HOL, då med KL som den utåtagerande parten. Därav min passning till psykologiskt övertag gällande HOL. Men jag, liksom de flesta andra, kan ju inte veta. Utan enbart spekulera.

Vidare, KL har absolut agerat förkastligt. Milt sagt. Givet den historik som vi har kännedom om alltså. Är hon skyldig till anstiftan skall hon dömas. För mig är det ostridigt. Jag är dock osäker på vilket straff hon i förekommande fall skulle få med tanke på att det framgår rätt tydligt för gemene man att hon lider av psykiska problem. Men det lär man givetvis utreda noggrant, polisen har ju tid på sig. Återstår att se hur det hela utvecklas.
Citera
2020-05-03, 13:47
Medlem
develis avatar
Citat:

Hon är inte värd så mycket mer än ett liv i fängelse och att få hjälp för sina problem.
The devil is in the details.

Problemet är att inget pekar på annat än att HOL snarare är medberoende när man ser hans undvikande, nedtonade beteende i förundersökningsprotokoll från tiden vid separation.
Han vill inte anmäla, han månar om barnen.
Hans vänner är oroliga att hon redan då ska gå över gränsen.

När hon följer efter honom till krogen med de då små barnen i släp så går hon sen hem, dricker, dumpar barnen.

För att senare följa efter honom igen till hans väns lgh.
Då är hon packad när hon anländer.
Polis beskriver sen, då de felaktigt larmas till Norr Mälarstrand där hon bor kvar, att barnen inte kan öppna dörren på deras uppmaning.
Hon har även spärrat mathissen med knivar (SIC!)

HOL är då redan på väg och kan öppna.

Det är iofs tur hon stalkade HOL och inte drog på krogen.
Hur fan ska barnen ha klarat sig om det börjat brinna!!

Polis vänder till den andra lgh och KL blir LOBad. Att hon bits läggs ner.
Men samtidigt ser hon ut att satsa på att bita polis vid annat tillfälle (våld mot tjänsteman) och hon beskriver själv en annan händelse (förhör om hur hon hamnade på Teaterbaren) då polis tillkallats till Norr M att hon är naken och sätter tänderna i en polisarm.
Så tydligen använder hon tänderna.

Så man kan göra generella hobbyanalyser om olyckliga skilsmässor, det är inte ens fel att två träter, KL kan ha blivit provocerad, HOL kan ha ha trigga henne osv.

I det här fallet sitter dock djävulen i detaljerna.

Det gäller att ta del av vad som sägs via KL själv och övrigt.
KL förefaller totalt störd i en samlad bild, förutom grov fylla.
Senast redigerad av develi 2020-05-03 kl. 14:18.
Citera
2020-05-03, 14:23
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Först: Det är väldigt tråkigt att behöva läsa sig igenom allt käbbel i tråden. Uppmaning till mod: vore bra ifall ni kan försöka begränsa personliga påhopp och dylikt i syfte att bibehålla god diskussionsnivå i tråden.

Med det sagt så skulle jag vilja föra fram en tanke kring detta fall som jag inte riktigt blir kvitt efter att ha läst den 613-sidiga FUP:en.

Jag har absolut inga problem med att rätt gärningsman är dömd samt att KL utreds och granskas både för det ena och det andra som är relaterat till skjutningen av HOL. Jag hade möjligen önskat ännu högre straff för GM, men så ser läget ut. Resten återstår att se längre fram.

Hur som haver, känslan som jag inte blir kvitt är HOL:s konstanta återkommande till betydelsen av pengarna i FUP:en. Till och med när förhörsledarna inte ens bryr sig om att ta upp pengarnas betydelse verkar han vilja ta upp detta. Jag tänker då främst på värdet av klockan som han bär (70.000 SEK), den dyra TV:n som KL slår sönder, värdet på lägenheten, stugan, 10 MSEK som HOL har ”givit” till KL i samband med bodelningen, etc. Jag blir således inte kvitt känslan av att detta är viktigt för honom och jag undrar varför. Han är otroligt noggrann i sina utsagor och jag får dessvärre intrycket av att han absolut kan spela psykologiska spel med sin omgivning. Och i synnerhet med KL. Liksom att både HOL och KL kan vara manipulativa. Det kanske återspeglar hela deras relation, vad vet jag, men jag får intrycket av att de har varit lika destruktiva för varandra och att det hela har urartat. Därmed vill jag absolut inte på något sätt mena på att han skall bli beskjuten eller riskera livet, bara att det är min uppfattning efter att ha läst FUP:en.

Jag vill verkligen inte försvara KL heller, men jag undrar ifall någon annan har reflekterat över HOL:s utsagor i FUP:en?

Jag tror mest att det just i det här fallet handlar om att utesluta andra alternativ som rån. Det är viktigt, och det är nog därför han nämner vad klockan kostade. Sen skulle nog alla som var i hans situation nämna hur galen Karin blir av bagateller. Tänk dig själv att din äkta hälft, tillika barnens ena förälder slår en köttyxa i en svindyr teve bara för att du enligt hen har fel kanal på.

Jag tycker att HOL är mycket ödmjuk när han pratar om Karin. Han vill inte smutskasta henne trots all skit hon utsatt honom för. Även ett vänligt, lugnt, korrekt bemötande kan trigga igång en person som inte beter så. Det kan många gånger vara väldigt provocerande för en person som Karin.
Citera
2020-05-03, 14:46
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Jag tror mest att det just i det här fallet handlar om att utesluta andra alternativ som rån. Det är viktigt, och det är nog därför han nämner vad klockan kostade. Sen skulle nog alla som var i hans situation nämna hur galen Karin blir av bagateller. Tänk dig själv att din äkta hälft, tillika barnens ena förälder slår en köttyxa i en svindyr teve bara för att du enligt hen har fel kanal på.

Jag tycker att HOL är mycket ödmjuk när han pratar om Karin. Han vill inte smutskasta henne trots all skit hon utsatt honom för. Även ett vänligt, lugnt, korrekt bemötande kan trigga igång en person som inte beter så. Det kan många gånger vara väldigt provocerande för en person som Karin.

Jag säger inte att du inte kan ha rätt i ditt antagande. Det kan givetvis förhålla sig på det sättet. Nog är det så att vi alla reagerar olika i diverse situationer, jag utgår bara ifrån mig själv.

För egen del skulle jag nämna att det är värdefulla saker, men inte gå in på belopp och dylikt om jag inte blev utfrågad specifikt om det. Men som sagt, alla är vi olika. Möjligen att jag övertolkar hans utsagor, men jag blir inte kvitt känslan av att HOL döljer någonting gällande det ekonomiska. Här insinuerar jag saker, absolut, men kan det kanske finnas andra motiv till skjutningen bortsett från KL:s uppenbara förödande handlande gentemot den f.d. maken? Jag skriver detta då jag får känslan av att tråden har låst sig fast vid KL. Och hon kan absolut vara anstiftaren (det lär vi bli varse om kanske), men jag måste tillstå att jag saknar FB detektivers berömda djup-grävande på ett bredare plan.

KL:s förehavanden i övrigt har samtliga i den här tråden fått svart på vitt. Hundra gånger om. Och det är just det som skaver för mig - är det inte lite väl enkelt med henne? Bara en teori alltså, ingen absolut sanning.
Citera
2020-05-03, 15:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag säger inte att du inte kan ha rätt i ditt antagande. Det kan givetvis förhålla sig på det sättet. Nog är det så att vi alla reagerar olika i diverse situationer, jag utgår bara ifrån mig själv.

För egen del skulle jag nämna att det är värdefulla saker, men inte gå in på belopp och dylikt om jag inte blev utfrågad specifikt om det. Men som sagt, alla är vi olika. Möjligen att jag övertolkar hans utsagor, men jag blir inte kvitt känslan av att HOL döljer någonting gällande det ekonomiska. Här insinuerar jag saker, absolut, men kan det kanske finnas andra motiv till skjutningen bortsett från KL:s uppenbara förödande handlande gentemot den f.d. maken? Jag skriver detta då jag får känslan av att tråden har låst sig fast vid KL. Och hon kan absolut vara anstiftaren (det lär vi bli varse om kanske), men jag måste tillstå att jag saknar FB detektivers berömda djup-grävande på ett bredare plan.

KL:s förehavanden i övrigt har samtliga i den här tråden fått svart på vitt. Hundra gånger om. Och det är just det som skaver för mig - är det inte lite väl enkelt med henne? Bara en teori alltså, ingen absolut sanning.
Citat:
För egen del skulle jag nämna att det är värdefulla saker, men inte gå in på belopp och dylikt om jag inte blev utfrågad specifikt om det. Men som sagt, alla är vi olika.
Ja, du övertolkar. Samt överdriver.

Han tar inte upp nåt spontant öht vilket hade skett om pengar vore av stor betydelse, om han vill skrävla eller vore fixerad.

Han blir specifikt utfrågad. Vilket nu flera har återgett och som du fullständigt ignorerade.

Att återge belopp är att uppge korrekta uppgifter till polis på förfrågan.
Det har varit klockstölder. Är klockan värdefull.
Har KL ekononomiska förutsättningar för denna brottslighet. Hon har fått 10 mille via bodelning MEN han säger även att hon kan ha bränt dem.
Har KL hotat dig med köttyxa. NEJ, men hon drog yxan i en tv värd 50k.

HOLs konstanta återkommande till betydelsen av pengar?
Jösses...
Citat:
Hur som haver, känslan som jag inte blir kvitt är HOL:s konstanta återkommande till betydelsen av pengarna i FUP:en. Till och med när förhörsledarna inte ens bryr sig om att ta upp pengarnas betydelse verkar han vilja ta upp detta. Jag tänker då främst på värdet av klockan som han bär (70.000 SEK), den dyra TV:n som KL slår sönder, värdet på lägenheten, stugan, 10 MSEK som HOL har ”givit” till KL i samband med bodelningen, etc.
Senast redigerad av develi 2020-05-03 kl. 16:00.
Citera
2020-05-03, 16:28
Medlem
develis avatar
Citat:

Det är mer än givet att frågan härrör till ett ev rånmotiv. De fortsätter sen med detaljerade frågor om plånboken och inkluderar även krim.tekniska frågor om (den då för polisen okända) BR kan ha varit där och norpat. Avsatt spår.
Varav värdet då är intressant, om BR skiter blankt i en klocka för 70k.
Han är ute på andra uppdrag.

Tycker nog att HOL faktiskt kunnat delge mer om plånbokens innehåll. Att guldkort, mastercard och en massa annat flashigt i VIP-väg faktiskt fanns där, nån exklusiv klubb hade han väl kunnat få med i sammanhanget
Nåt om golf kanske, han spelar ju?
Om det nu inte var hans bag och klubbor som KL snott (redovisning vräkning).
Tillåt mig överdriva och insinuera. Man vet aldrig. Jag, en excellent objektiv måttstock, skulle ha rockat loss som fan i förhör.
Om jag hade nåt att skryta över. Är rätt trött på kärringen i telebanken.
Välkommen till... Tillgängligt belopp på kontot är.... en ren katastrof."
Senast redigerad av develi 2020-05-03 kl. 16:36.
Citera
2020-05-03, 16:52
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är mer än givet att frågan härrör till ett ev rånmotiv. De fortsätter sen med detaljerade frågor om plånboken och inkluderar även krim.tekniska frågor om (den då för polisen okända) BR kan ha varit där och norpat. Avsatt spår.
Varav värdet då är intressant, om BR skiter blankt i en klocka för 70k.
Han är ute på andra uppdrag.

Tycker nog att HOL faktiskt kunnat delge mer om plånbokens innehåll. Att guldkort, mastercard och en massa annat flashigt i VIP-väg faktiskt fanns där, nån exklusiv klubb hade han väl kunnat få med i sammanhanget
Nåt om golf kanske, han spelar ju?
Om det nu inte var hans bag och klubbor som KL snott (redovisning vräkning).
Tillåt mig överdriva och insinuera. Man vet aldrig. Jag, en excellent objektiv måttstock, skulle ha rockat loss som fan i förhör.
Om jag hade nåt att skryta över. Är rätt trött på kärringen i telebanken.
Välkommen till... Tillgängligt belopp på kontot är.... en ren katastrof."

Precis, de uteslöt rånmotiv och även hot då Billy inte stal något eller ens öppnade munnen. Han var där för att skjuta, vilket han gjorde. Det är superviktigt att utesluta andra alternativ. Ja, just det, alla golfbagar? undrar om det var Karins?

Det gäller att planera vad man ska säga. Vet ju aldrig när man kan tvingas vända ut och in på sitt privatliv i en FUP. ALLT kan feltolkas.
Citera
2020-05-03, 17:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Precis, de uteslöt rånmotiv och även hot då Billy inte stal något eller ens öppnade munnen. Han var där för att skjuta, vilket han gjorde. Det är superviktigt att utesluta andra alternativ. Ja, just det, alla golfbagar? undrar om det var Karins?

Det gäller att planera vad man ska säga. Vet ju aldrig när man kan tvingas vända ut och in på sitt privatliv i en FUP. ALLT kan feltolkas.
Jo, man får planera, Hahaha.
Eller helst inte vara som damen med huggtänderna.

Jag skrev nyss om hur hon satt knivar i hissen, lämnat barnen i lgh. För att på fyllan följa efter honom när de separerat.
Man behöver inte vara raketforskare för att inse att nåt är totalt galet med henne.
Jag retar mig som fan på hur hon beter sig mot barnen och de drabbas ånyo om hon stryks medhårs och hennes framfart förringas.
Minns inte hur gamla de var då.
Runt 10?
Citera
2020-05-03, 19:35
Medlem
develis avatar
KLs huskurer mot vinglighet i förhör mars 2015.

Händelse som inleddes med omhändertagande av berusade personer, varav hon förklarar att intag av alkohol hjälper mot vinglighet (förutom betablockerare som hon då inte kunde intaga).

"KL: Jag drack vitt vin.
FL: Hur mycket?
KL: Jag skulle tro, jag kommer ihåg jag köpte det första själv och tillsaken hör också vilket
jag ska tillägga att det finns två saker som hjälper mot vinglighet. Det här låter jättehemskt
men det är kraftig dos med betablockerare hjärtmedicin, det hade jag inte med mig. Och det är alla former det finns ett ämne i alkohol som gör, ja det gör ju alltså det blir ju du lugnar ju det är ju centrala stimulanser liksom."
Citera
2020-05-04, 05:48
Medlem
Citat:

Om man kunde få reda på vad HOL och KL är födda i för stjärntecken, tror jag att man skulle kunna analysera detta förhållande lite mer. Jag tror att vissa stjärntecken har mycket små möjligheter att kunna leva ett liv ihop. Hur kan man få reda på när dom är födda?Nu förstår jag att jag får kritik av många här. Men nu har jag så lång erfarenhet både från mitt eget liv och hur jag sett hur andras liv och förhållanden har fungerat, så jag är väldigt säker på att detta stämmer.
Citera
2020-05-04, 06:34
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Om man kunde få reda på vad HOL och KL är födda i för stjärntecken, tror jag att man skulle kunna analysera detta förhållande lite mer. Jag tror att vissa stjärntecken har mycket små möjligheter att kunna leva ett liv ihop. Hur kan man få reda på när dom är födda?Nu förstår jag att jag får kritik av många här. Men nu har jag så lång erfarenhet både från mitt eget liv och hur jag sett hur andras liv och förhållanden har fungerat, så jag är väldigt säker på att detta stämmer.

Jag tänker absolut inte kritisera dig men, psykisk sjukdom och självvalt missbruk måste väl ha betydelse? Olika trauman i livet förändrar en person och det är inte säkert att deras äktenskap havererat om Karin varit nykter eller om hon bara accepterat att ta emot hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in