Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Ja, men hennes liv och leverne diskuteras i tiden långt innan dess.
Att en betalningsanmärkning kvarstår innebär inte att det behöver finnas skuld.
Det är vad jag funderar kring.
Det var en felaktig transaktion och det uppstod en tvist. Är turerna är på samma sätt som vid andra skulder?
Har hon nåt val om det gått till HD och blivit tvingande.
Likt lgh.
Om det vore KF handlar det väl om exekutiv auktion i KFs regi?
Förstår inte riktigt vad du menar med att en betalningsanmärkning kvarstår och att det inte behöver finnas en skuld.
Oavsett om skulden hon har är betald eller inte så finns anmärkningen kvar i 3 år.
Karins skuld från Tredskodomen finns kvar from 2019-04-03 tom 2022-04-03.
Om det fanns tidigare skulder vet jag inte.
Om turerna är på samma sätt som vid andra skulder vet jag inte heller men det verkar som att man kan gå på en Tredskodom direkt.
Om det är skulder som ligger till grund för försäljningen av fritidshuset vet jag inte heller.
Det kan ju lika gärna vara så att HOL och barnen inte kan/vill/vågar använda huset och det bara står och förfaller och ett hus måste skötas om. Det är ju knappast Karin kapabel till nu.
Nu kom dom inte överens om huset skulle säljas eller tillskiftas någon vid bodelningen nov 2016.
Hol var villig att tillskiftas den till ett värde av 2 miljoner. Med facit i hand nu när den ligger ute för 1,4 miljoner så kanske Karin skulle ha tagit det budet för det hade hon tjänat på.
Huset fick stå kvar då som deras gemensamma egendom.
Jag kan inte detta med tvångsförsäljningar men den är fastslagen av domstol och då är den tvingande. Det är tydligen inte bara KF som kan sköta en tvångsförsäljning.
Men jag funderar över en sak som kom upp i bouppteckningen.
Där finns en uppgift om att Karin hade ett uppskovsbelopp på 3 miljoner från försäljningen av hennes lägenhet på Ehrensvärdsgatan. Hur mycket av det ska betalas av Karin...?
Antar att det är pengar hon måste betala in när bouppteckningen var klar.
Någon annan kanske kan det där bättre.
Det står i bouppteckningen att det är 22%, 600.000 som ska betalas och om det ska delas mellan Karin och HOL är jag inte säker på.
Som jag uppfattar det är det en skatt, en reavinstskatt, och den kan man skjuta upp så länge man köper en ny bostad. Men Karin äger ju ingen bostad efter slutet av dec 2016 när bodelningen var klar och HOL hade löst ut henne och tagit över dom gemensamma lånen på 4,3 miljoner.
"För att får göra uppskov krävs det att du köper en ny bostad som du flyttar in i senast den 2:a maj året efter du sålt din tidigare bostad. Det krävs också att du köpte den nya bostaden året innan eller samma år som du sålde din gamla bostad."
För trött nu och hoppas någon annan kan reda ut detta.