2020-04-30, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AZ9
Karin hade träffat ”mellanhanden” på krogen och blivit kompisar eller vad det nu var för relation.
Hon och den då 16-årige killen hade senare blivit inbjudna till Karins fritidsboende där initiativet till det som nu är på tapeten tog sin början.

Hon? Hade KL bjudit in sig själv till sitt fritidsboende? Eller är mellanhanden en kvinna?

Lite svårt att ta uppgifterna på allvar...
Citera
2020-04-30, 01:55
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, men hennes liv och leverne diskuteras i tiden långt innan dess.
Att en betalningsanmärkning kvarstår innebär inte att det behöver finnas skuld.
Det är vad jag funderar kring.

Det var en felaktig transaktion och det uppstod en tvist. Är turerna är på samma sätt som vid andra skulder?

Har hon nåt val om det gått till HD och blivit tvingande.
Likt lgh.

Om det vore KF handlar det väl om exekutiv auktion i KFs regi?
Förstår inte riktigt vad du menar med att en betalningsanmärkning kvarstår och att det inte behöver finnas en skuld.
Oavsett om skulden hon har är betald eller inte så finns anmärkningen kvar i 3 år.
Karins skuld från Tredskodomen finns kvar from 2019-04-03 tom 2022-04-03.

Om det fanns tidigare skulder vet jag inte.
Om turerna är på samma sätt som vid andra skulder vet jag inte heller men det verkar som att man kan gå på en Tredskodom direkt.

Om det är skulder som ligger till grund för försäljningen av fritidshuset vet jag inte heller.
Det kan ju lika gärna vara så att HOL och barnen inte kan/vill/vågar använda huset och det bara står och förfaller och ett hus måste skötas om. Det är ju knappast Karin kapabel till nu.

Nu kom dom inte överens om huset skulle säljas eller tillskiftas någon vid bodelningen nov 2016.
Hol var villig att tillskiftas den till ett värde av 2 miljoner. Med facit i hand nu när den ligger ute för 1,4 miljoner så kanske Karin skulle ha tagit det budet för det hade hon tjänat på.
Huset fick stå kvar då som deras gemensamma egendom.

Jag kan inte detta med tvångsförsäljningar men den är fastslagen av domstol och då är den tvingande. Det är tydligen inte bara KF som kan sköta en tvångsförsäljning.

Men jag funderar över en sak som kom upp i bouppteckningen.
Där finns en uppgift om att Karin hade ett uppskovsbelopp på 3 miljoner från försäljningen av hennes lägenhet på Ehrensvärdsgatan. Hur mycket av det ska betalas av Karin...?
Antar att det är pengar hon måste betala in när bouppteckningen var klar.
Någon annan kanske kan det där bättre.
Det står i bouppteckningen att det är 22%, 600.000 som ska betalas och om det ska delas mellan Karin och HOL är jag inte säker på.

Som jag uppfattar det är det en skatt, en reavinstskatt, och den kan man skjuta upp så länge man köper en ny bostad. Men Karin äger ju ingen bostad efter slutet av dec 2016 när bodelningen var klar och HOL hade löst ut henne och tagit över dom gemensamma lånen på 4,3 miljoner.
"För att får göra uppskov krävs det att du köper en ny bostad som du flyttar in i senast den 2:a maj året efter du sålt din tidigare bostad. Det krävs också att du köpte den nya bostaden året innan eller samma år som du sålde din gamla bostad."

För trött nu och hoppas någon annan kan reda ut detta.
Citera
2020-04-30, 09:08
Medlem
Jack.Elams avatar
En snabb koll hos kronofogden och jag noterar att Karin har en skuld på 827 525 till skatteverket.
Citera
2020-04-30, 09:23
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
En snabb koll hos kronofogden och jag noterar att Karin har en skuld på 827 525 till skatteverket.

Jösses! Hon måste ha struntat i det mesta om hon gjort av med så många miljoner på kort tid och dessutom blivit skuldsatt.
Citera
2020-04-30, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hon? Hade KL bjudit in sig själv till sitt fritidsboende? Eller är mellanhanden en kvinna?

Lite svårt att ta uppgifterna på allvar...
Svar på frågan: Ja, mellanhanden är en kvinna vad jag hört.
Senast redigerad av AZ9 2020-04-30 kl. 09:52.
Citera
2020-04-30, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Jösses! Hon måste ha struntat i det mesta om hon gjort av med så många miljoner på kort tid och dessutom blivit skuldsatt.
Kan vara så enkelt att hon skitit i att deklarera de senaste åren. Då har de sköntaxerat henne.
Citera
2020-04-30, 10:02
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan vara så enkelt att hon skitit i att deklarera de senaste åren. Då har de sköntaxerat henne.

Jag tror att hon är barskrapad. Enligt HOL så låter det så. Jag kommer inte ihåg exakt hur han sa men enligt honom är miljonerna slut.
Citera
2020-04-30, 10:04
Avslutad
Korrigerar ett tidigare inlägg där jag skrev att intäkterna för stugan skall bekosta skatter, det gäller dock de avgifter-skatter som är direkt relaterade till stugan om jag förstår det rätt.

Står att nuvarande ägare skall betala skatter avgifter etc fram till tillträdesdatumet, därefter åligger det köparen. När det gäller kommunal fastighetsavgifr så är det den/de som äger fastigheten 1 januari innevarande år som skall erlägga den avgiften via deklaration. Den avgiften lär väl knappast köpare kunna krävas på.
Citera
2020-04-30, 11:34
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:

Även om Karin har skulder hos kronofogden innebär inte detta att fogden kan ta hela hennes inkomst.

Det Karin får behålla kallas förbehållsbelopp och som vissa kallar existensminimum.

I detta belopp ingår boendekostnad och ett normalbelopp som skall täcka kostnader för vanliga levnadsomkostnader som t.ex. mat,kläder och hygien.

För år 2020 är normalbeloppet 5002 kr för en ensamstående vuxen.

Om man bor i hyreslägenhet får man behålla pengar för hyra och värme.

Bor man i villa eller bostadsrätt görs en individuell prövning.
Citera
2020-04-30, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AZ9
Svar på frågan: Ja, mellanhanden är en kvinna vad jag hört.

Ja vad ska man tro...

KL och hennes väninna har mördarkonferens med en 16-åring i hennes och HOL:s gemensamma fritidshus. Är mellanhanden endast den här kvinnan så är det en rätt annorlunda trio kan man väl milt påstå.

Skulle det vara så har det ju gått några år men då borde polisen ha typ DNA-svajpat där som dårar kan man tänka. Om de satt på samma info som du att vår kille och hans väninnor rört sig i huset.

Men du får gärna utveckla lite mer vad du hört och i vilket sammanhang den här väninnan rör sig där det pratas bredvid mun om att de träffats i stuga, 50 000 kr, pistolshopping och skyddsväst. Om du kan och vill.
Citera
2020-04-30, 18:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Tack. Fakta när det är som bäst.
Vet man när det började?
Jag undrar i förhållande till att bränna 10 miljoner på drygt 2 år.
Citera
2020-04-30, 18:44
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
HOL valde inte att fortsätta samäga huset. Han hade inget val då dom inte kom överens.
Han gav väl upp det just då för att äntligen få bodelningen avklarad efter Karins alla knep och trix för att skjuta upp den.

Det blev en tvångsbodelning som Karin inte medverkade i och hon vägrade uppge sina egna tillgångar och även där gav HOL upp. Men Karin var som en hök på HOLs tillgångar.
Karin gav även sin advokat sparken.
Länk Bodelning https://forumfiles.com/kcG43551nf

Skilsmässan gick igenom 2014-08-13 och först över två år senare blev boet äntligen skiftat 2016-11-28. Det hade varit många turer på vägen med överklaganden från Karin.
Den bodelningen överklagade Karin och fick slutgiltigt avslag på 2019-09-03.
Karin hade inget att komma med och begärde "Återställande av försutten tid".
Hon hade alltså inte inkommit i tid med en överklagan av tidigare fastställda beslut och nu försökte hon med en sista fuling.
Varför inkom hon inte med något i tid? Nja... det fanns väl inget att komma med så det här sista var bara ett sätt att jävlas in i det sista.
Länk till slutgiltigt beslut 2019-09-03 https://forumfiles.com/tcndxd5bne

Det höll ju även på att bli det sista för HOLs del.
2019-09-03 kommer slutgiltiga beslutet. Tre dagar senare skjuts HOL 2019-09-06.

Advokaten som Karin gav sparken vid bodelningen är från den advokatbyrå som senare felaktigt utbetalade 100.000 kr 2017-07-06 till henne.
Det var en annan person som skulle ha dom pengarna men av misstag gick dom till Karins konto och hon vägrade återbetala dom.
Hämnden var väl ljuv efter att advokaten inte kunde hjälpa henne, läs bryta mot lagen, vid bodelningen som skedde 2016-11-28. Kan tänka mig att Karin njöt när hon såg insättningen...

Karin blev dömd 2019-04-03 att betala tillbaka pengarna och hon infann sig i vanlig ordning inte i rätten. Känns det igen?
Länk till Tredskodom 2019-04-03 https://forumfiles.com/OeK2fc51nb/Karin_Lilja_Tredskodom_2019-04-03_T17068-18_pdf

Ja rättvisa blev skipad, se Tredskodomen.
Men har advokatfirman fått några pengar? Vet ej.
Det var ju ingen privatperson som pengarna felaktigt utbetalades till.

Ja, du har helt rätt. Det var nog den långa tid som förflutet sedan skilsmässa och bodelning som gav mig det intrycket, inte vad som faktiskt stod att läsa i bodelningen. Där ser man ju att han inte valde utan försökte avsluta samägandet med de lösningar som stod till buds. HOL är ju en av de främsta i sitt yrke så hade det funnits nån möjlighet att tvinga fram en tvångsförsäljning i ett tidigare skede så hade det säkert skett. Att förhandla fram en lösning med en så mordiskt bitter exmake, en som inte ens bryr sig om att dyka upp och som bara hade som mål att förhala, är ju i stort sett omöjligt.

Tillägg: Jag misstänker att KL senaste negativa skrivelser om HOL kan ha att göra med det faktum att man kan lägga hinder i vägen för en tvångsförsäljning om man som samägande kan visa på ”synnerliga skäl”. Hon kan ha lagt en hel del energi på att visa hur han ”utnyttjat hennes utsatthet” och ”dragit fördel av hennes hjärnblödning” etc för att lura till sig sommarstugan genom offentlig auktion, eller nåt liknande, där hon är offret och han monstret som är ute efter att förgöra henne.
Senast redigerad av fiatigerlilja 2020-04-30 kl. 18:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in