2020-04-01, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det var en familjemedlem som meddelade henne. Inget konstigt med det.
Jaha ok.

"Inget konstigt" (ja jag vet att du menar att hon kom dit) är kanske en lite märklig formulering ändå för hon är ju huvudmisstänkt.
Citera
2020-04-01, 15:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Det var Aftonbladet.
Citera
2020-04-01, 16:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Så ge ett exempel på vad du tror skulle vara en förmildrande omständighet som en till synes lejd GM kan säga som bevisats skyldig till ett mordförsök. Det är ju inte första gången du har haft fel så det vore bra om du kan påvisa vilket lagrum som erkännande och utpekande av andra ger rabatt och gärna ett annat tidigare ärende då det skett.
Inte första gången jag har fel?
Nu ska du ta och tagga ner.
Jag erinrar mig vem som dök in i tråden varav jag fick påminna om muntlighetsprincipen i rätten versus förhör så du kan sluta leka juridisk expert.

Lagrum?
Jag har redan gett exempel om BR specifikt, vill du diskutera juridik finns det andra forum och nån "rabatt" är ditt ordval.
Senast redigerad av develi 2020-04-01 kl. 16:19.
Citera
2020-04-01, 16:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Hur kunde Karin dyka upp på brottsplatsen strax efteråt? Det måste väl hon ha förstått att det verkar misstänkt?
Står i inledningen av FUP:
Citat:
Hon är mycket upprörd och kippar efter luft. Hon uppger att hon måste prata med oss. Karin uppger att hon suttit på toaletten då hon blivit uppringd av aftonbladet som meddelar att hennes fd. man blivit skjuten.
Citera
2020-04-01, 16:20
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Jaha ok.

"Inget konstigt" (ja jag vet att du menar att hon kom dit) är kanske en lite märklig formulering ändå för hon är ju huvudmisstänkt.

Nope, det är hon inte.
Citera
2020-04-01, 16:22
Medlem
Citat:
Nope, det är hon inte.
Nä precis självklart är hon inte alls misstänkt utan det är ju självklart att en f.d klient som är missnöjd beslutade sig för att mörda han
Citera
2020-04-01, 16:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaLokal
Inte expert inom området men tänker att en förmildrande omständighet kan vara att det visar sig att KL genom hot eller tex att utnyttja sin ” tidigare position” lejt Billy.
Om det visar sig att Billy eller Mellanhanden är mentalt efterblivna alternativt handlat pga rädsla (eller nåt annat motiv)...ja då är det också förmildrande.

Ja då tror jag banne mig polis och rättsväsende ser med mildare ögon på billys handling och kan drömma till mildare straff. Att dessutom hjälpa till att sätta dit den riktiga boven i dramat (KL) gör säkert också att de kan tänka sig att sänka tiden för BIlly...

Så visst kan ”goolandet ” gynna.
Konsekvensen kan ju bli att man inte blir så omtyckt bland vissa.
Men det finns faktiskt personskydd att få om man vittnar mot skurkar.
Frågan handlar om samvete. Vilket jag tyvär inte tror att Billy har så mycket av.

Men vem vet. En vacker dag kanske ny info kommer fram som kan fälla KL.
Antingen genom span, nya uppgiftslämnare, avlyssning eller erkännanden...
Tyvärr är det inte förmildrande med plea bargain som i USA, i vissa lägen önskar man det funnits så de där som kniper käft började prata. Det är effektivt vid seriemord och anstiftan vore nog ett annat område.
Dock begriper man varför kohandel är vansklig likaväl.
Men jag är för övrigt med på din inställning, och att sanning på nåt vis ska löna sig.
Vilket det kan göra under vissa omständigheter och likaväl för att framstå trovärdig.
Hotbild vore nog inte värst svårt att ta till sig och då kan väl anstiftaren hota skytten likaväl. 😂
Att BR var under svår press att öht gå dit, en laddad pistol körs i händerna på honom och sen gick precis allt fel.
Poor Billy.

.. Och då flyter det så fint mellan offerroll, utpressning, stress och jag-skulle-bara-hota.

Alltså.. OM det skulle vara en fördel att prata ut finns det väl ingen anledning att knipa käft rent generellt som en princip .
Det måtte väl bero på vem det är som lejde. En del är det väl skit det samma att omhulda.
Speciellt om det står mot en rejäl volta.
Senast redigerad av develi 2020-04-01 kl. 16:50.
Citera
2020-04-01, 18:05
Medlem
develis avatar
Kan inte annat än skratta åt antigol-KLs ordval, speciellt i termer som "stor risk" i förhållande till att det är smart att hålla tyst i en diskussion om anstiftaren.

Ingen normal människa skulle se det som en risk utan snarare som en fördel.

– Oavsett vem som har lejt skytten är ju risken stor att han börjar prata. Förr eller senare gör ju de allra flesta det. Det är väldigt få som klarar av att hålla tyst, vilket ju är det absolut smartaste.
Senast redigerad av develi 2020-04-01 kl. 18:09.
Citera
2020-04-01, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaLokal
Inte expert inom området men tänker att en förmildrande omständighet kan vara att det visar sig att KL genom hot eller tex att utnyttja sin ” tidigare position” lejt Billy.
Om det visar sig att Billy eller Mellanhanden är mentalt efterblivna alternativt handlat pga rädsla (eller nåt annat motiv)...ja då är det också förmildrande.

Ja då tror jag banne mig polis och rättsväsende ser med mildare ögon på billys handling och kan drömma till mildare straff. Att dessutom hjälpa till att sätta dit den riktiga boven i dramat (KL) gör säkert också att de kan tänka sig att sänka tiden för BIlly...

Så visst kan ”goolandet ” gynna.
Konsekvensen kan ju bli att man inte blir så omtyckt bland vissa.
Men det finns faktiskt personskydd att få om man vittnar mot skurkar.
Frågan handlar om samvete. Vilket jag tyvär inte tror att Billy har så mycket av.

Men vem vet. En vacker dag kanske ny info kommer fram som kan fälla KL.
Antingen genom span, nya uppgiftslämnare, avlyssning eller erkännanden...

Ja våra åsikter går isär vad gäller att det går att tjäna på det. Finns ju inget i lagen som ger stöd för det heller.
Citera
2020-04-01, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inte första gången jag har fel?
Nu ska du ta och tagga ner.
Jag erinrar mig vem som dök in i tråden varav jag fick påminna om muntlighetsprincipen i rätten versus förhör så du kan sluta leka juridisk expert.

Lagrum?
Jag har redan gett exempel om BR specifikt, vill du diskutera juridik finns det andra forum och nån "rabatt" är ditt ordval.

Ja du var ju en av dem som inte ens såg rätt på person och låste dig vid en person som inte ens var delgiven misstanke. Vidare att fel person avskrivits i form av KL enligt dig.

Att du lever i illusionen om att det finns rabatt för den som pratar i en förundersökning är ju inget du kommer ändra dig på men det saknar ju verklighetsförankring.

Som jag sa, du är välkommen att ge ett exempel när sådana omständigheter har givit en mildare dom och vilket lagrum som användes. Du som är så kunnig borde ju med lätthet kunna ge ett exempel på när det skett.
Senast redigerad av NoF8 2020-04-01 kl. 18:31.
Citera
2020-04-01, 18:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Ja du var ju en av dem som inte ens såg rätt på person och låste dig vid en person som inte ens var delgiven misstanke. Vidare att fel person avskrivits i form av KL enligt dig.

Att du lever i illusionen om att det finns rabatt för den som pratar i en förundersökning är ju inget du kommer ändra dig på men det saknar ju verklighetsförankring.

Som jag sa, du är välkommen att ge ett exempel när sådana omständigheter har givit en mildare dom och vilket lagrum som användes.
Ursäkta?

Nu får du nog läsa på för jag har snarare förmedlat sen *januari att sekretess D omöjligt kan vara FO och än mindre KL.

Rabatt är ett ord jag öht aldrig nämnt.

*Edit.
Det var visst tidigare än så:
(FB) Brottmålsadvokat Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9 -19. Länkar i trådstart.
Senast redigerad av develi 2020-04-01 kl. 18:50.
Citera
2020-04-01, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det går självklart att förbättra, det står dock i relation till bevisning.
Annars kan advokater omgående lägga ner teser om alternativa gärningspersoner och åtalade kan sitta med en papperspåse på huvudet under rättegången.
Jag diskuterar att så tvivel inför ÅK påståenden om gärningsförlopp etc.

Rätten gör alltid sannolikhetsbedömning och förkastar eller köper om det så är vittnen eller annat.
Oavsett om det sen givetvis är bevisningen som ska bära åtalet.

Det som kan ge förmildrande straff är om man själv hjälper polisutredningen när det gäller sina egna brott inte annars. Så F8 har rätt du har fel.
29 kap. 5 § p. 5 BrB

Citat:
Den sk anstiftaren som är misstänkt på hörsägen dök upp i pyjamas.
Senast redigerad av Browser 2020-04-01 kl. 19:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in