Citat:
Ursprungligen postat av
LaLokal
Inte expert inom området men tänker att en förmildrande omständighet kan vara att det visar sig att KL genom hot eller tex att utnyttja sin ” tidigare position” lejt Billy.
Om det visar sig att Billy eller Mellanhanden är mentalt efterblivna alternativt handlat pga rädsla (eller nåt annat motiv)...ja då är det också förmildrande.
Ja då tror jag banne mig polis och rättsväsende ser med mildare ögon på billys handling och kan drömma till mildare straff. Att dessutom hjälpa till att sätta dit den riktiga boven i dramat (KL) gör säkert också att de kan tänka sig att sänka tiden för BIlly...
Så visst kan ”goolandet ” gynna.
Konsekvensen kan ju bli att man inte blir så omtyckt bland vissa.
Men det finns faktiskt personskydd att få om man vittnar mot skurkar.
Frågan handlar om samvete. Vilket jag tyvär inte tror att Billy har så mycket av.
Men vem vet. En vacker dag kanske ny info kommer fram som kan fälla KL.
Antingen genom span, nya uppgiftslämnare, avlyssning eller erkännanden...
Tyvärr är det inte förmildrande med plea bargain som i USA, i vissa lägen önskar man det funnits så de där som kniper käft började prata. Det är effektivt vid seriemord och anstiftan vore nog ett annat område.
Dock begriper man varför kohandel är vansklig likaväl.
Men jag är för övrigt med på din inställning, och att sanning på nåt vis ska löna sig.
Vilket det kan göra under vissa omständigheter och likaväl för att framstå trovärdig.
Hotbild vore nog inte värst svårt att ta till sig och då kan väl anstiftaren hota skytten likaväl. 😂
Att BR var under svår press att öht gå dit, en laddad pistol körs i händerna på honom och sen gick precis allt fel.
Poor Billy.
.. Och då flyter det så fint mellan offerroll, utpressning, stress och jag-skulle-bara-hota.
Alltså.. OM det skulle vara en fördel att prata ut finns det väl ingen anledning att knipa käft rent generellt som en princip .
Det måtte väl bero på vem det är som lejde. En del är det väl skit det samma att omhulda.
Speciellt om det står mot en rejäl volta.