2019-11-12, 18:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om någon nu mot förmodan får betalt för att skriva här är det bara att gratulera.
De som är ”köpta” av KL verkar ha lite svårt att komma ur startblocken. Alternativa idéer råder det ingen brist på. Alternativa spår underbyggda av vettiga underlag råder det stor brist på.
Kanske därför det ser lite snett ut.

Om KL nu pröjsar någon för inlägg så har hon inte fått så mycket valuta för pengarna. Men det kanske hon är van vid att inte få när hon köper tjänster?
Haha. ÅK har än inte avskrivit misstanken, uppgift senast via dagens juridik för ett par dar sen.
Har man samma åsikt att hon verkar suspekt, på bas av tidigare anmälan om anstiftan och möjligen motiv via hämnd så måste skribenter analyseras som partiska och rent av känner inblandade och agerar åt dem.
Dvs helt OT och det verkar inte gå upp en luma att fb är ett allmänt diskussionsforum.

Vet inte om nån tråd i abok öht haft en tråd där en misstänkt omhuldas så väldigt med ett ständigt tjat.

Det har gått finfint att diskutera gripna, frisläppta, åter inplockade, fortsatt misstänkta. En som hängde länge som misstänkt för inblandning var JMs svärson. Erinrar mig ingen som opponerade sig.
Nu är det ramaskri och väldiga utlägg om KL.
Varenda en lär veta att det krävs bevisning, att det är TR som första instans som bedömer skuldfråga.
Ett svårt mål i sig att få fast en anstiftare öht.
Är hon utan skuld, fine. Är hon skyldig så hoppas jag de gör en bra FU.
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Följt denna tråd från början. Är nyfiken på vilka inläggare i denna tråd som är "köpta" av KL resp HOL, det är ju uppenbart i vissa fall.
Senast redigerad av develi 2019-11-12 kl. 18:44.
Citera
2019-11-12, 18:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
I eftertankens kranka verklighet så ser man ju mönstret som de båda har.

Ligger väl i sakens natur i och för sig att vara försiktig med att lämna för mycket information som kan hittas men det brukar ju för det mesta slarvas med smådetaljer, vi får hoppas att någon i det här fallet har varit oförsiktig helt enkelt.

Billy är för mig nästan helt okänd, kommer ihåg den där spektakulära rymningen men annars ingenting så någon uppdaterad bild vet jag inte om det finns.

Billy känns på något sätt lite omodern i mina ögon om du förstår hur jag menar, en gammaldags tjuv och rånare.

Kan ju vara därför KL eventuellt kunde locka honom att göra dådet.
Ja omodern håller jag med om. Tider har förändrats och kontanter vid rån banker värdetransporter blir allt svårare att komma åt. Jag undrar vilken status Billy har innanför murarna. Kriminella har en förmåga att vända världen upp och ner som ex Billys CV gällande rån är väl inte så bra men jag inbillar mig att han trots allt ska bli bemött med respekt eftersom han har så många år i yrket. Han ska ju vara erfaren med den ålder han har. I mitt tycke verkar han dock klantig.
Citera
2019-11-12, 18:44
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Haha. ÅK har än inte avskrivit misstanken, uppgift senast via dagens juridik för ett par dar sen.
Har man samma åsikt att hon verkar suspekt, på bas av tidigare anmälan om anstiftan och möjligen motiv via hämnd så måste skribenter analyseras som partiska och rent av känner inblandade och agerar åt dem.
Dvs helt OT och det verkar inte gå upp en luma att fb är ett allmänt diskussionsforum.

Vet inte om nån tråd i abok öht haft en tråd där en misstänkt omhuldas så väldigt med ett ständigt tjat.

Det har gått finfint att diskutera gripna, frisläppta, åter inplockade, fortsatt misstänkta. En som hängde länge som misstänkt för inblandning var JMs svärson. Erinrar mig ingen som opponerade sig.
Nu är det ramaskri och väldiga utlägg om KL.
Varenda en lär veta att det krävs bevisning, att det är TR som första instans som bedömer skuldfråga.
Ett svårt mål i sig att få fast en anstiftare öht.
Är hon utan skuld, fine. Är hon skyldig så hoppas jag de gör en bra FU.

Ja, det är en lite märklig tråd på det viset Kl är på något sätt "untouchable" för vissa, känns ju som om de slår nästan knut på sig själva för att få ut KL ur ekvationen, det finns ju knappast någon mer än KL som verkligen har motiv för att få HOL ur vägen.

Yrkeskriminella brukar ju inte skjuta på advokater med tanke på att de allt som oftast behöver en bra advokat på grund av sitt yrke, lite korkat att skjuta på någon i skrået då om man inte är desperat efter pengar som jag tror Billy var.
Citera
2019-11-12, 18:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Ja omodern håller jag med om. Tider har förändrats och kontanter vid rån banker värdetransporter blir allt svårare att komma åt. Jag undrar vilken status Billy har innanför murarna. Kriminella har en förmåga att vända världen upp och ner som ex Billys CV gällande rån är väl inte så bra men jag inbillar mig att han trots allt ska bli bemött med respekt eftersom han har så många år i yrket. Han ska ju vara erfaren med den ålder han har. I mitt tycke verkar han dock klantig.

Yes, de gamla hjältarna nöts ner av tidens tand och blir omoderna, sådan är tidens gång och alla får smaka på den nesan känns det som om.

Jag tror att han har en hygglig status inne på kåkarna, en gosse av den gamla skolan som vet hur en rövarhistoria ska dras för att bli positiv för en själv.

Hans "skills" i sitt "yrke" har jag inte en aning om men jag antar att han suttit inne större delen av sitt vuxna liv och det brukar vara en fingervisning om hur pass bra han är på sitt "yrke".
Citera
2019-11-12, 18:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, det är en lite märklig tråd på det viset Kl är på något sätt "untouchable" för vissa, känns ju som om de slår nästan knut på sig själva för att få ut KL ur ekvationen, det finns ju knappast någon mer än KL som verkligen har motiv för att få HOL ur vägen.

Yrkeskriminella brukar ju inte skjuta på advokater med tanke på att de allt som oftast behöver en bra advokat på grund av sitt yrke, lite korkat att skjuta på någon i skrået då om man inte är desperat efter pengar som jag tror Billy var.
Om det inte är drog eller vapenhandel så har väl ett snart kontantlöst Sverige försämrat tillvaron I guess. Om det inte handlar om att hanka runt på mindre rån och inbrott. Då får man väl jobba mer ofta, en större summa vore väl attraktivt.
Citera
2019-11-12, 19:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Om hans frånfälle varit i framtidsplanerna sedan minst 2015 så fanns det ju i och för sig tid att bygga upp kontantreserven och lägga undan några hundratusen då och då i ett bankfack för det ändamålet, allt eftersom. Om man fått ut arv, om inte betalat sin hyra, och om man inte betalat tillbaks en 6-siffrig summa som en advokat sänt till en av misstag, så har man ju ett litet startkapital att bygga på.

Skumt när det gäller hennes bankmedel att hon kom undan med att vägra uppge vad hon ägde när det blev dags för bodelning under tvång. Hon påpekade ju samtidigt under den processen att hon förutom störst behov av lägenheten dessutom är den av de båda som har så pass god ekonomi (”ekonomiska möjligheter”) att hon kan överta lägenheten (köpa ut motparten).
Bra reflektioner. Jag begriper heller inte varför hennes ekonomi inte behövde kartläggas. Förvisso blev hon väl en loser i slutändan genom sina förhalanden. Blir ju inte värst trovärdigt att åberopa god ekonomi och stabil tillvaro om det inte påvisas...
Gällande den stora summan som felutbetalades: Där lär det väl iaf finnas granskning av konto?
Citera
2019-11-12, 19:18
Medlem
Citat:
Om det inte är drog eller vapenhandel så har väl ett snart kontantlöst Sverige försämrat tillvaron I guess. Om det inte handlar om att hanka runt på mindre rån och inbrott. Då får man väl jobba mer ofta, en större summa vore väl attraktivt.

En intressant reflektion. Inte undra på att internetbedrägerierna ökar. Tom langarna tar ju Swish numera.
Citera
2019-11-12, 20:10
Avslutad
I följande FB inlägg gällande Billys senaste häktning finns lite smått och gott att analysera.

1. Mobiltelefoner med kontantkort. Obs! Polisen lyckades inte öppna två st av mobiltelefonerna.
(Jag förutsätter att det var två av 3st. (1 mobil varsin). Kan K.L också ha tillgång till en kontant telefon som polisen inte kan öppna. Om Billy hade en skulle K.L också mycket väl ha kunnat haft det.

2. Kamouflagefärgade halsdukar. Var skytten maskerad? Billy vet hur man använder en halsduk.

TINGSRÄTTEN FRIADE TRION FÖR RÅNPLANER

Mitt i natten den femte april stoppades en bil på en liten grusväg i höjd med Ötjärn vid Gamla Norbergsvägen.

De tre männen i skåpbilen, varav en 33-årig Fagerstabo, anhölls och häktades misstänkta för förberedelse till rån. I bilen hittades kamouflagefärgade halsdukar, buntband, mobiltelefoner med kontantkort och en stämjärnskniv. En bit från bilen hittades en störsändare.

Det var framför allt männens brottsliga bakgrund som låg dem till last för åtalet. Två av telefonerna har polisen inte lyckats öppna.

Vid rättegången underkände domstolen åklagarens bevisning och trion försattes på fri fot. Nu har de ersättning från staten att vänta för tiden i häkte.

”Visserligen förefaller det vara märkligt att sitta i en i skåpbil mitt i natten på Norbergsvägen med de angivna sakerna. Det är dock inte styrkt vilket eventuellt objekt som skulle rånas. Någon brottsplan har inte heller styrkts. Sakerna i bilen är inte heller bara typiska hjälpmedel vid rån utan möjligen mer typiska vid inbrott. Någon bevisning som helt klart binder störsändaren till de tilltalade finns inte heller,” säger tingsrätten.

https://sv-se.facebook.com/Fagersta/posts/1447773792040526
Senast redigerad av sherlocksnake 2019-11-12 kl. 20:13.
Citera
2019-11-12, 21:38
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Bra reflektioner. Jag begriper heller inte varför hennes ekonomi inte behövde kartläggas. Förvisso blev hon väl en loser i slutändan genom sina förhalanden. Blir ju inte värst trovärdigt att åberopa god ekonomi och stabil tillvaro om det inte påvisas...
Gällande den stora summan som felutbetalades: Där lär det väl iaf finnas granskning av konto?

Nej, det blev nog ingen granskning. Hon bestred begäran men dök sedan inte upp så det inkom nog inga kontouppgifter att granska:
”KL kallades att närvara personligen eller genom ombud vid sammanträde för muntlig förberedelse den 28 mars 2019, vid äventyr av att tredskodom annars kunde komma att meddelas. KL meddelade tingsrätten att hon, på grund av sitt hälsotillstånd, inte kunde närvara vid sammanträdet. Hon förelades därför att senast den 2 april 2019 inkomma med utredning som utvisar att hon haft laga förfall att inte inställa sig vid sammanträdet. Någon utredning har inte inkommit från KL. Advokatbyrån ME AB har begärt att tredskodom ska meddelas. DOMSKÄL Det föreligger förutsättningar att genom tredskodom bifalla Advokatbyrån ME AB:s begäran. Den av Advokatbyrån ME AB begärda ersättningen för rättegångskostnader är skälig och ska utgå.”
Citera
2019-11-12, 21:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Nej, det blev nog ingen granskning. Hon bestred begäran men dök sedan inte upp så det inkom nog inga kontouppgifter att granska:
”KL kallades att närvara personligen eller genom ombud vid sammanträde för muntlig förberedelse den 28 mars 2019, vid äventyr av att tredskodom annars kunde komma att meddelas. KL meddelade tingsrätten att hon, på grund av sitt hälsotillstånd, inte kunde närvara vid sammanträdet. Hon förelades därför att senast den 2 april 2019 inkomma med utredning som utvisar att hon haft laga förfall att inte inställa sig vid sammanträdet. Någon utredning har inte inkommit från KL. Advokatbyrån ME AB har begärt att tredskodom ska meddelas. DOMSKÄL Det föreligger förutsättningar att genom tredskodom bifalla Advokatbyrån ME AB:s begäran. Den av Advokatbyrån ME AB begärda ersättningen för rättegångskostnader är skälig och ska utgå.”
Vore ju rätt ironiskt om en advokatbyrå är med och finansierar en torped - dock ofrivilligt.
Citera
2019-11-12, 21:46
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Vore ju rätt ironiskt om en advokatbyrå är med och finansierar en torped - dock ofrivilligt.

Hahaha ja vilken parodi det här skulle kunna bli
Citera
2019-11-12, 21:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Hahaha ja vilken parodi det här skulle kunna bli
Konkurrenskraft får en annan innebörd med KL som juridiskt ombud. Omg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in