I följande FB inlägg gällande Billys senaste häktning finns lite smått och gott att analysera.
1. Mobiltelefoner med kontantkort. Obs! Polisen lyckades inte öppna två st av mobiltelefonerna.
(Jag förutsätter att det var två av 3st. (1 mobil varsin). Kan K.L också ha tillgång till en kontant telefon som polisen inte kan öppna. Om Billy hade en skulle K.L också mycket väl ha kunnat haft det.
2. Kamouflagefärgade halsdukar. Var skytten maskerad? Billy vet hur man använder en halsduk.
TINGSRÄTTEN FRIADE TRION FÖR RÅNPLANER
Mitt i natten den femte april stoppades en bil på en liten grusväg i höjd med Ötjärn vid Gamla Norbergsvägen.
De tre männen i skåpbilen, varav en 33-årig Fagerstabo, anhölls och häktades misstänkta för förberedelse till rån. I bilen hittades kamouflagefärgade halsdukar, buntband, mobiltelefoner med kontantkort och en stämjärnskniv. En bit från bilen hittades en störsändare.
Det var framför allt männens brottsliga bakgrund som låg dem till last för åtalet. Två av telefonerna har polisen inte lyckats öppna.
Vid rättegången underkände domstolen åklagarens bevisning och trion försattes på fri fot. Nu har de ersättning från staten att vänta för tiden i häkte.
”Visserligen förefaller det vara märkligt att sitta i en i skåpbil mitt i natten på Norbergsvägen med de angivna sakerna. Det är dock inte styrkt vilket eventuellt objekt som skulle rånas. Någon brottsplan har inte heller styrkts. Sakerna i bilen är inte heller bara typiska hjälpmedel vid rån utan möjligen mer typiska vid inbrott. Någon bevisning som helt klart binder störsändaren till de tilltalade finns inte heller,” säger tingsrätten.
https://sv-se.facebook.com/Fagersta/posts/1447773792040526